پیشرفت ۸۰ درصدی مرمت خانه سرخه‌ای تبریز
پیشرفت ۸۰ درصدی مرمت خانه سرخه‌ای تبریز

فرزین حق پرست در جلسه هماهنگی برگزاری همایش “از زادگاه تا بارگاه شمس تبریزی” با اعلام این خبر، گفت: خانه سرخه ای تبریز که در نزدیکی مقبره العرفا قرار گرفته است، می تواند محل مناسبی برای تاسیس بنیاد شمس پژوهی در تبریز و همچنین موزه شمس تبریزی باشد. حق پرست ادامه داد: این خانه تاریخی […]

سسسشفرزین حق پرست در جلسه هماهنگی برگزاری همایش “از زادگاه تا بارگاه شمس تبریزی” با اعلام این خبر، گفت: خانه سرخه ای تبریز که در نزدیکی مقبره العرفا قرار گرفته است، می تواند محل مناسبی برای تاسیس بنیاد شمس پژوهی در تبریز و همچنین موزه شمس تبریزی باشد.

حق پرست ادامه داد: این خانه تاریخی که در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و چند سال است که توسط این سازمان مرمت می شود.

وی خاطرنشان کرد: مرمت این ساختمان حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، ولی این اداره کل برای به پایان رساندن مرمت، حدوداً به حدود ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و در صورت تامین اعتبار و اتمام مرمت، با توجه به محل جایگیری و هویت تاریخی‌اش، این ساختمان می تواند به عنوان موزه شمس تبریزی و بنیاد شمس پژوهی در تبریز مورد استفاده قرار گیرد.

در این جلسه، فرماندار تبریز نیز خواستار همکاری ارگان های متولی و شهرداری تبریز با این اداره کل شد.

رحیم شهرتی فر اظهار کرد: امیدواریم با همکاری سازمان های متولی به ویژه شهرداری تبریز این ساختمان تا زمان برگزاری همایش “از زادگاه تا بارگاه شمس” در تبریز آماده افتتاح شود.

گفتنی است ، همایش “از زادگاه تا بارگاه شمس” هفتم مهر ماه در شهرستان خوی و همزمان با سالگرد دیدار شمس و مولانا (هشتم آذر ماه) در تبریز برگزار می شود.

همچنین، خانه سرخه ای در دو طبقه ساخته شده و متعلق به میرزامهدی فراشباشی داماد مظفرالدین شاه بوده است.

خانه سرخه ‌ای دارای اندرونی و بیرونی است و هشتی اصلی آن در ضلع جنوبی قرار دارد و دسترسی به بخش اندرونی و حیاط آن از طریق حیاط بیرونی امکان پذیر است.

در ضلع شمالی ساختمان حمام میرزامهدی قرار دارد و مهمترین عوامل تزیین در این خانه گچبری‌های متنوع در داخل و خارج ساختمان و انواع تزئینات چوبی و آیینه‌کاری‌های سقفی است.

خانه سرخه ‌ای در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۷۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.