مصرف آب آذربایجان شرقی ۸۰ درصد بیش از کشورهای اروپایی است
مصرف آب آذربایجان شرقی ۸۰ درصد بیش از کشورهای اروپایی است

مجتبی جلیل زاده با اشاره به گرامیداشت سالروز خبرنگار در ابتدای این هفته و جایگاه و نقش خبرنگاران، خبرگزاری ها و رسانه ها در حوزه های مختلف اظهار داشت: امروزه در عصر اطلاعات فعلی، نقش رسانه ها و خبرنگاران برکسی پوشیده نیست و در این میان انتظار از خبرنگاران نیز انعکاس دقیق، سریع و صحیح […]

sasمجتبی جلیل زاده با اشاره به گرامیداشت سالروز خبرنگار در ابتدای این هفته و جایگاه و نقش خبرنگاران، خبرگزاری ها و رسانه ها در حوزه های مختلف اظهار داشت: امروزه در عصر اطلاعات فعلی، نقش رسانه ها و خبرنگاران برکسی پوشیده نیست و در این میان انتظار از خبرنگاران نیز انعکاس دقیق، سریع و صحیح اخبار و رویدادهاست.

وی سپس با اشاره به بحران آب، آن را یکی از معضلات جدی کشور و منطقه خاورمیانه دانست و افزود: البته این موضوع در حال حاضر، بیش از آنکه به عنوان بحران مطرح شود، در مرحله مشکل بوده و در صورت مصرف درست این مشکل حل شدنی است اما عدم مدیریت این مشکل را به بحرانی جدی تبدیل خواهد کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت منابع آبی استان گفت: آذربایجان شرقی در منطقه ای خشک و نیمه خشک واقع شده و همگی ما نیز این مطلب را از دوره های مختلف تحصیلی ابتدایی و راهنمایی در کتاب های جغرافیا خوانده ایم و فرا گرفته ایم اما متاسفانه این موضوع را باور نداریم چون نحوه مصرف آب نشان دهنده این موضوع نیست.

وی با بیان این که میزان بارندگی در کشور ما کمتر از یک سوم بارش دنیاست، تصریح کرد: با وجود اینکه این میزان در آذربایجان شرقی اندکی بیش از سایر نقاط کشور است، اما بر اساس شاخص مطرح شده در خصوص سرانه آب قابل دسترس به ازای هر نفر در طول یک سال و با در نظر گرفتن آمار جمعیت، این شاخص در استان ما کم تر از شاخص کشوری است.

جلیل زاده با تاکید بر اینکه رسانه ها و خبرگزاری ها باید این مطالب را درست انعکاس دهند افزود: تغییر شرایط اقلیمی یک معضل بزرگ در دنیا بشمار می رود و باید پذیرفت که این پدیده اتفاق افتاده و ۱۷ سال است که ما با خشکسالی روبرو هستیم و نیاز به مصرف آب در بخش های مختلف بالا رفته و همچنان نیز رو به افزایش است.

وی با بیان این که مشکل همه بخش های توسعه ای نبود آب و کم آبی است، گفت: بیشترین مصرف در بخش کشاورزی است بطوریکه ۸۸ درصد منابع آبی در دسترس توسط بخش کشاورزی مصرف می شود و در مقابل دو درصد سهم بخش صنعت و ۱۰ درصد نیز سهم مصارف شرب است و این در حالی است که مصرف آب در استان ۸۰ درصد بیشتر از آب مصرفی در کشورهای اروپایی است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی ادامه داد: در کشورهای اروپایی مثل آلمان که مشکل آب ندارد، سرانه یک نفر در شبانه روز ۱۲۰ لیتر است در حالی که این سرانه در کشور ما ۱۵۰ و در آذربایجان شرقی بیش از ۲۰۰ لیتر است.

وی با تأکید بر مصرف درست و بهینه اظهار داشت: با وجود اینکه از دو دهه گذشته توجه دنیا به مدیریت مصرف است نه به مدیریت، در کشور ما با وجود منابع محدود بیشترین مصرف انرژی را داریم و از این حیث رتبه اول دنیا از آن ماست و در بخش مصرف انرژی نیاز به بستر سازی و فرهنگ سازی است تا به کمک اصحاب خبر و رسانه اطلاعات درست به مردم برسد و بتدریج الگوی مصرف بهینه را به مردم معرفی کنیم.

جلیل زاده ضمن تشریح روش های هزینه بر آبیاری در بخش کشاورزی با راندمان پایین و تاکید بر استفاده از روش های نوین و تغییر الگوی کشت برای افزایش راندمان آب در این بخش گفت: محصولات مانند گوجه فرنگی، پیاز و چغندر قند بیشترین مصرف را دارند و ارزش اقتصادی آنها یک چهارم ارزش آب مصرفی برای عمل آوری است بنابرایم کشاورزان باید از طریق فرهنگ سازی نسبت به کشت اقلامی ترغیب شوند که در کنار ارزش اقتصادی بالا، مصرف ابی کمی نیز داشته باشند.

وی با اشاره به برداشت های غیرمجاز از آب های زیرزمینی و تأکید بر اطلاع رسانی در این خصوص تصریح کرد: در قبال برداشت ۵۰ میلیون مترمکعب از منابع آبی سالانه در بخش کشاورزی ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب به صورت غیر مجاز برداشت می شود و اولین گام در خصوص مقابله با این پدیده اطلاع رسانی است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع دریاچه ارومیه اشاره و خاطر نشان کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم توجه ویژه ای به احیای دریاچه ارومیه و صیانت از منابع آبی شده بطوریکه درخصوص بحث آب های زیرزمینی و اطلاع رسانی در این حوزه در دوره قبل تنها شش جلسه شورای عالی آب در استان برگزار شده بود در حالیکه از زمان تشکیل دولت تدبیر و امید بیش از ۱۰ جلسه در این خصوص برگزار کرده ایم.

وی نصب یک هزار کنتور هوشمند را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه برشمرد و افزود: در خصوص برداشت از منابع زیرزمینی اولویت را بر کنترل چاه های پرمصرف قرار داده ایم و بر این اساس تا پایان سالجاری دو هزار کنتور هوشمند نیز نصب خواهند شد که در این صورت از برداشت غیرمجاز ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب جلوگیری خواهد شد.

جلیل زاده با اشاره به پروژه های اجرایی شرکت آب منطقه ای در خصوص احیای دریاچه ارومیه و تعادل بخشی منابع آبی گفت: ۱۲ پروژه از ۱۵ پروژه اجرایی در این حوزه مرتبط با این شرکت و نصب کنتور و انسداد چاه های غیرمجاز از جمله این طرح هاست که از ابتدای سال تا کنون نزدیک به ۲۶۶ حلقه چاه را مسدود کرده ایم و وضعیت بیش از یکهزار حلقه چاه غیرمجاز نیز در حال بررسی است.

وی با بیان این که شهرستان مرند به تنهایی بیش از یک سوم اضافه برداشت استان را دارد، اظهار داشت بر اساس اولویت بندی صورت گرفته، شهرستان های مرند و شبستر به عنوان پایلوت انتخاب شده اند تا در طول سال های ۹۴ و ۹۵ مشکلات حوزه آب این دو شهرستان برطرف شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در پایان با بیان این که تعداد زیادی از ۶۰۲ دشت موجود در کشور وضعیتی همچون وضعیت دریاچه ارومیه را دارند، تصریح کرد: تفاوت این موضوع در این است که دریاچه ارومیه دیده می شود اما وضعیت این دشت ها بدلیل قرار گرفتن در زیر زمین قابل مشاهده نیست و تنها راه حل مطرح شده در دنیا برای چنین بحرانی، مدیریت مصرف است و در این میان رسانه ها با فرهنگسازی و اطلاع رسانی در خصوص خودداری از مصرف آب شرب برای موارد غیر ضروری چون شستن ماشین و حیاط، ضمن انعکاس واقعیت بحران آب به مردم از ایجاد نگرانی و تشویش بین آنان نیز جلوگیری کنند.