بزرگ‌ترین کریدور فضای سبز تبریز احداث می‌شود
بزرگ‌ترین کریدور فضای سبز تبریز احداث می‌شود

محمدحسین حسن‌زاده اظهار داشت: این کریدور سبز برای حفظ باغات موجود و ایجاد باغ و فضای سبز جدید در دامنه کوه‌ها و اراضی موجود در بخشی از تبریز ایجاد می‌شود. وی با اشاره به مکان احداث این پروژه عظیم تصریح کرد: این پروژه به طول دو و نیم کیلومتر و در محل بین انتهای خیابان […]

محمدحسین حسن‌زاده اظهار داشت: این کریدور سبز برای حفظ باغات موجود و ایجاد باغ و فضای سبز جدید در دامنه کوه‌ها و اراضی موجود در بخشی از تبریز ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به مکان احداث این پروژه عظیم تصریح کرد: این پروژه به طول دو و نیم کیلومتر و در محل بین انتهای خیابان شریعتی در ولیعصر (نرسیده به میدان فهمیده) تا خیابان توانیر امتداد پیدا می‌کند.

حسن‌زاده با تاکید بر اینکه فاز نخست این پروژه بر اساس برآوردهای اولیه بیش از ۲۲ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت، گفت: هدف اصلی از اجرای این پروژه ایجاد محیط و محلی برای محیط زیست و گردشگری، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و محیطی آرام برای استفاده شهروندان است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز با بیان اینکه بخش عمده‌ای از زمین‌های این منطقه برای اجرای این پروژه تملک شده‌اند، اظهار داشت: ارزش زمین های موجود در این قسمت که اکثرا تملک شده اند، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به جزئیات پروژه کریدور وسیع فضای سبز تبریز تصریح کرد: بخشی از این پروژه باغ پرندگان خواهد بود که در قالب دو یا سه مجموعه پرندگان سردسیری، پرندگان گرمسیری و پرندگان شکاری ایجاد می شود و همچنین بخشی از آن نیز به باغ گل‌ها اختصاص می‌یابد.

حسن زاده افزود: حداقل ۲ آبشار با ارتفاق زیاد و با رعایت تمامی اصول فنی و طراحی مناسب اعم از طراحی منظر(لنداسکیپ)، طراحی تاسیسات، تجهیز نیازهای خدماتی از جمله پارکینگ و…برای این مجموعه در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز ادامه داد: در اجرا و احداث این مجموعه سعی بر این است تا کمترین دخالت به طبیعت انجام گیرد و به دور از طرح‌های فانتزی همه چیز کاملا طبیعی و با محیط سازگار باشد.

 وی یادآور شد:  طراحی و مدیریت این پروژه توسط مهندس سمنانی، طراح باغ پرندگان تهران انجام می گیرد و تمامی جوانب اجرای یک پروژه فضای سبز اعم از اراضی، فضای سبز، نوع گونه، نحوه کشت، آبیاری، ایجاد برکه، پمپاژها، منابع زمینی و ذخیره آب، ایجاد معبرهای عمومی، وسایل نقلیه، دوچرخه و حتی کوهنوردی در آن تعبیه می‌شود.

حسن‌زاده با بیان اینکه طی چند روزی که از آغاز اجرای این پروژه سپری شده راه اصلی برای عبور و مرور وسائط نقلیه را نهایی کرده‌ایم، گفت: هم اکنون عملیات بسترسازی برای احداث آبشار در حال انجام است و به همین منظور انتقال سنگ‌های بزرگ از بیرون شهر که شامل صدها قطعه سنگ صد تنی می‌شود برای جای گذاری در این پروژه در حال انجام است.

 مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز با اشاره به زمان اتمام و بهره‌برداری از این پروژه بزرگ تصریح کرد: سعی داریم اگر تامین اعتبار اتفاق افتد تا مدت زمان یک سال آینده این پروژه به بهر‌ه‌برداری برسد به طوری که بخشی از آن برای پاییز امسال و بخشی نیز در فصل کاری سال ۹۵ آماده شود.

وی با اشاره به محل اجرای فاز دوم این پروژه بزرگ فضای سبز نیز اظهار داشت: فاز دوم این پروژه نیز بین خیابان توانیر تا هفت تیر(باغات قله) اجرا می‌شود.

حسن‌زاده یادآور شد: این پروژه کریدور فضای سبز تبریز شامل آبشارها و بخش‌های آبی متعدد، باغ‌های گل و گیاه، باغ پرندگان، بخش‌های مختلف فرهنگی، بخش‌های ورزشی و بخش تغذیه خواهد بود.

حسن‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر برای نامگذاری این پروژه تصمیم‌گیری نشده است و مقرر شده در جلسات هماهنگی با خرد جمعی در این مورد تصمیم‌گیری شود، گفت: سعی داریم از همه شهروندان و طیف‌های مختلفی که از تاریخ نیز اطلاعاتی داشته باشند جهت نامگذاری این مجموعه فضای سبز کمک گرفته شود.