کیفیت آب آذربایجان شرقی مناسب است/ ۵ تصفیه خانه فاضلاب دردست
کیفیت آب آذربایجان شرقی مناسب است/ ۵ تصفیه خانه فاضلاب دردست

علیرضا ایمانلو بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری خود در خصوص آمار تاسیسات آبی استان اظهار داشت: جمعیت تحت پوشش تاسیسات آب شهری، دو میلیون و ۸۸۰ هزار، تعداد شهرهای تحت پوشش ۵۸، تعداد انشعابات آب یک میلیون و ۷۸ هزار فقره، تعداد کل چاه ها ۳۷۶، درصد جمعیت تحت پوشش تاسیسات آب شهری […]

علیرضا ایمانلو بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری خود در خصوص آمار تاسیسات آبی استان اظهار داشت: جمعیت تحت پوشش تاسیسات آب شهری، دو میلیون و ۸۸۰ هزار، تعداد شهرهای تحت پوشش ۵۸، تعداد انشعابات آب یک میلیون و ۷۸ هزار فقره، تعداد کل چاه ها ۳۷۶، درصد جمعیت تحت پوشش تاسیسات آب شهری ۱۰۰ درصد و تعداد آزمایشگاه ها آب ۳۴ واحد است.

وی همچنین در خصوص بخش فاضلاب و تاسیسات فاضلاب استان اظهار داشت: جمعیت تحت پوشش تاسیسات فاضلاب یک میلیون و ۶۴۲ هزار، درصد جمعیت تحت پوشش تاسیسات فاضلاب ۵۷، تعداد انشعاب فاضلاب ۵۸۵ هزار فقره، تعداد تصفیه خانه های فاضلاب در مدار بهره برداری ۹ و تعداد تصفیه خانه های فاضلاب در دست ساخت پنج مورد است.

ایمانلو ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان به عنوان متولی تامین و توزیع آب شرب بهداشت در راستای ارائه خدمات مطلوب به مشترکین در سال ۹۳ اقدامات مهمی را در زمینه اصلاح و توسعه شبکه های آب، بهره برداری از مخازن ذخیره و واگذاری انشعاب برای متقاضیان انجام داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص تصفیه خانه های آب در حال بهره برداری گفت: تصفیه خانه آب تبریز- زرینه رود، تبریز- نهند، تبریز- لیقوان، مراغه- علویان، هشترود- سهند، اهر- ستارخان، مهربان، خمارلو و شربیان از تصفیه خانه های در حال بهره برداری است.

وی با اشاره ای به تصفیه خانه های فاضلاب در دست ساخت گفت: تصفیه خانه شهرستان بناب با پیشرفت ۹۰ درصدی، ملکان، هریس، آذرشهر و هشترود با پیشرفت ۲۰ درصدی از تصفیه خانه های فاصلاب در دست ساخت است.

ایمانلو افزود: در راستای اجرای طرح های مسکن مهر استان نیز این شرکت فعالیت خود را جهت ایجاد تاسیسات آب و فاضلاب در ۳۸ شهر استان با تعداد ۸۵ پروژه شروع نموده و در ۳۶ شهر استان عملیات آبرسانی را به طور کامل به اتمام رسانیده و بقیه شهرها را نیز در دست اجرا دارد.

چالش ها و مشکلات اولویت دار کلانشهر تبریز در بخش آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاراتی به مشکل کمبود آب در استان اظهار داشت: در ۲۰ سال آتی نیاز آب در تبریز دو برابر تولید فعلی خواهد بود و بنابر این با توجه به نیاز سالانه کلانشهر تبریز باید ظرفیتی در حدود ۴۰۰ لیتر در ثانیه ایجاد کرد.

وی افرود: با توجه به تکمیل ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب تبریز و ضرورت احداث مدول دوم یک مشکل و تهدید بسیار جدی است.

ایمانلو ضرورت ایجاد شبکه اضطراری شهرهای بزرگ به خصوص تبریز را یادآور شد و گفت: مشکل آبرسانی غرب به شرق و تامین آب شهرک های آذران، خاوران، مصلی و شهر جدید شهریار از چالش های پیشرو است.

وی در خصوص درصد هدررفت آب استان گفت: این میزان در سال ۹۳ حدود ۱۸.۶۲ درصد بوده است که در این راستا برخی اقدامات همچون تعویض کنتورهای مشترکین را در دستور کار قرار داده ایم.

روزانه ۱۵۰۰ نمونه برداری برای بررسی کیفیت آب استان انجام می گیرد

حسین اخگری نیر در این جلسه با اشاره ای به اصلاح مدیریت مصرف آب گفت: خط زرینه رود که عمده آب شهر از آن تامین می شود ۱۸۷ کیلومتر طول دارد و قطر لوله آن نیز دو متر است ولی مشخص نیست این مقدار آب بعد از ورود به تبریز در مدت کمی به کجا می رود و در چه مناطقی مصرف می شود.

 معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه باید به دنبال فرهنگ سازی مناسب در زمینه مصرف آب باشیم، گفت: نمی خواهیم تعرفه ها را بالا ببریم زیرا به دنبال گرانی نیستیم و در این میان باید تمامی آحاد فرهنگی جامعه و به خصوص اصحاب رسانه اقدام به فرهنگ سازی مناسب در این حوزه کنند.

وی افزود: هم اکنون از شعاع ۳۰۰ کیلومتری آب به داخل شهر می آوریم که دیگر نمی توان از شعاعی بیشتر از این آب وارد استان کرد و به همین دلیل باید نسبت به مصرف درست مدیریت لازم را داشته باشیم.

اخگری همچنین در خصوص کیفیت آب استان نیز گفت: در طول یک روز هزار و ۵۰۰ مورد نمونه برداری از آب در استان انجام می گیرد تا کیفیت آن آب مورد ارزیابی قرار گیرد.