کارخانه خودرو ایرانی که در چین برای ایران تولید می‌کند!
کارخانه خودرو ایرانی که در چین برای ایران تولید می‌کند!

در حال حاضر خودروسازان ایرانی در بخش کیفیت و قیمت تمام شده کالا در سطح جهانی حرفی برای گفتن ندارند که همین امر سبب شده تا خودروسازان ایرانی با مشکلات عدیده ای روبرو شوند. این در حالی است که یکی از خودروسازان ایرانی با توافق با کشور چین کارخانه خود در ایران را تعطیل و […]

در حال حاضر خودروسازان ایرانی در بخش کیفیت و قیمت تمام شده کالا در سطح جهانی حرفی برای گفتن ندارند که همین امر سبب شده تا خودروسازان ایرانی با مشکلات عدیده ای روبرو شوند.

این در حالی است که یکی از خودروسازان ایرانی با توافق با کشور چین کارخانه خود در ایران را تعطیل و همان کارخانه را در چین تاسیس کرده است و کالای بی کیفیت خود را به نام چین به ایران ارسال می کند.

از خودی ها ضربه می خوریم
نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، گفت: متاسفانه همواره از خودی‌ها ضربه می‌خوریم.

وی افزود: وقتی قطعه سازان ایرانی در چین کارخانه تاسیس می‌کنند و قطعه‌های بی‌کیفیت خود را با نام چینی وارد ایران می کنند، دیگر چه توقعی از کیفیت محصولات چینی باید داشته باشیم.

تولید کارخانه ای ایرانی در چین!
حسین راغفر کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، از تعطیلی شهاب خودرو در ایران و تاسیس آن در چین خبر داد و گفت: نیروهای این کارخانه اکنون بیکار شده اند اما بنا به دلایل نامعلومی این کارخانه در ایران تعطیل و در چین راه اندازی شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر این کارخانه با نام ایران تولید خود را در چین دنبال می کند.

بی خبرم
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان نیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، در پاسخ به اینکه چرا کارخانه شهاب خودرو با هزاران نیرو در داخل کشور تعطیل و در چین فعالیت خود را دنبال می کند؟ گفت: اولا شرکت شهاب خودرو بیشتر از ۳۰۰ نفر پرسنل نداشته و هزارن نیرو ندارد، و اینکه می گویید در چین فعالیت دارد اطلاعی ندارم موضوع برای من روشن نیست.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار اقتصادی میزان مبنی بر اینکه با توجه به تعرفه های ناعادلانه، چرا مردم باید خودرو را ۳ تا ۴ برابر از قیمت واقعی، گرانتر بخرند؟، گفت: به نظر من اینطور نیست اولا تعرفه خودرو ۴۰ درصد است در حال حاضر در شرایط کسب و کار فعلی خودروسازان ۳۲ درصد بهره بانکی می دهند یعنی سال گذشته ۲۷ درصد بوده و امسال به ۳۲ درصد رسیده است.

وی همچنین افزود: در شرایطی که اختلاف بسیار زیادی که در نرخ بهره تسهیلات خودروسازان داخلی و خارجی وجود دارد، به عنوان مثال تسهیلاتی که خودروسازان داخلی از قبیل سایپا و ایران خودرو از بانک ها می گیرند در حدود ۳۲ درصد است، نسبت به بهره ای که مثلا پژو یا تهران موتورز از بانک هایشان می گیرند، که در حدود ۲۵ درصد است، که این اختلاف زیادی است و با توجه به اینکه ما نمی توانیم به راحتی نیروهایمان را تعدیل کنیم.