شناسایی افراد مستحق دریافت یارانه در استان‌ها کار راحت‌تری است
شناسایی افراد مستحق دریافت یارانه در استان‌ها کار راحت‌تری است

اسماعیل جبارزاده در مراسم جشن خودکفایی ۲۵۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: خدای بزرگ را شاکریم که شیعیان بزرگمردی هستیم که خدمت به محرومان را در اوج قدرت، بهترین شان خود می‌دانست و کارهایی که این بزرگوار برای نشاندن خنده بر لب‌های یتیمان و نیازمندان کرد هیچ سیاست‌مدار و حاکمی در […]

سیلقاسماعیل جبارزاده در مراسم جشن خودکفایی ۲۵۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: خدای بزرگ را شاکریم که شیعیان بزرگمردی هستیم که خدمت به محرومان را در اوج قدرت، بهترین شان خود می‌دانست و کارهایی که این بزرگوار برای نشاندن خنده بر لب‌های یتیمان و نیازمندان کرد هیچ سیاست‌مدار و حاکمی در طول تاریخ نکرده و نخواهد کرد.

وی افزود: کمیته امداد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط بزرگمردی از سلاله مولا علی(ع) پایه‌گذاری شد و در طول ۳۶ سال گذشته همواره منشا خیر و خدمت بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که خدمت به محرومان از وظایف اصلی مسوولان است، افزود: تلاش برای موفقیت کمیته امداد وظیفه همه ماست و امیدواریم در قالب این نهاد انقلابی و سایر نهادهای حمایتی هر روز بیشتر از گذشته در خدمت قشر محروم و درمانده باشیم.

وی ضمن تبریک انتصاب مهندس پرویز فتاح به سمت رییس کمیته امداد امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: امیدواریم با حضور این مدیر باتجربه که از یادگاران دفاع مقدس و از فرزندان آذربایجان است شاهد تحول در ساختار این نهاد مقدس باشیم.

دکتر جبارزاده با اشاره به این که مردم آذربایجان شرقی در امور خیر پیشگام هستند، افزود: امروز نهادهای مردمی و موسسات خیریه استان پا به پای کمیته امداد، افتخار خدمت به محرومین را دارند.

وی با اشاره به این که دولت توانایی کمک به همه نیازمندان را ندارد و منابع دولتی اجازه این کار را نمی‌دهد، افزود: نیاز است که خیرین و مردم بیش از پیش در امر کمک به محرومان و نیازمندان مشارکت کنند و مسوولان باید زمینه فعالیت هرچه بیشتر نهادهای مردمی و موسسات خیریه را فراهم کنند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اظهار تاسف از این که در برخی از شهرهای استان ۲۰ تا ۳۰ درصد خانوارها تحت پوشش کمیته امداد هستند، گفت: باید در جهت توانمندسازی این خانوارها تلاش شود و کاری که کمیته امداد در این راستا شروع کرده کار درستی است.

وی با بیان این که تنها پرداخت مستمری نمی‌تواند مشکل خانواده‌های نیازمند را حل کند، افزود: امروز با مسوولان استان عهد و پیمان می‌بندیم که خودکفایی خانواده‌های تحت پوشش و نیازمند را در برنامه سالیانه خود قرار دهیم و در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر جبارزاده تاکید کرد: تعداد خانوارهای خودکفای تحت پوشش کمیته امداد در سال جاری باید دو برابر سال گذشته باشد و مطمئنا این ظرفیت در استان وجود دارد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از همکاری مناسب بانک‌های استان با برنامه‌های اشتغال‌زایی کمیته امداد قدردانی و با اشاره به این که بانک‌های صادرات و تجارت عملکرد مورد انتظار را در این خصوص نداشته‌اند، بر اهتمام مضاعف آنها تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: امروز بعد از گذشت ۳۷ سال از تشکیل کمیته امداد نیاز به بازنگری در روش‌های آن احساس می‌شود و حتما این موضوع در اولویت مدیریت جدید این نهاد قرار دارد.

جبارزاده گفت: نمایندگان مجلس نیز باید درقالب قوانین و مقررات، روش‌ها و عناوین جدیدی برای ارایه خدمات به محرومین تعریف کنند تا این خدمات زمینه توانمندی و خودکفایی خانوارهای تحت پوشش را فراهم کند.

وی خواستار برنامه‌ریزی برای رفع موازی‌کاری نهادهای حمایتی شد و تخصصی شدن خدمات این نهادها را در این زمینه موثر ارزیابی کرد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین پرداخت یارانه به همه جمعیت کشور را هدر دادن سرمایه ملی عنوان کرد و گفت: توزیع یارانه‌ها به شکل فعلی بازدهی لازم را ندارد، در حالی که اگر این مبالغ به صورت هدفمندی توزیع شود قطعا باعث خودکفا شدن خانواده‌های نیازمند می‌شود.

وی افزود: در این راستا به نمایندگان مجلس پیشنهاد کرده‌ایم که مبلغ یارانه هر استان، در اختیار استان قرار گیرد و با توجه به این که شناسایی افراد نیازمند و مستحق دریافت یارانه در استان‌ها کار راحت‌تری است این امر به هدفمند شدن توزیع یارانه‌ها کمک می‌کند.

جبارزاده گفت: در این صورت علاوه بر این که یارانه به افراد مستحق پرداخت می‌شود مبالغ حاصل از صرفه‌جویی در این زمینه نیز می‌تواند در توانمندسازی خانوارهای نیازمند و همچنین مباحث عمرانی هزینه شود.