آپارتمان بخرید و اقامت دائمی بگیرید. این تنها یکی از وعده های جذاب تبلیغات گسترده شبکه های ماهواره ای فارسی زبان است که هر لحظه از شبانه روز مشتریان و سرمایه گذاران ایرانی را به خرید ملک در کشورهای امارات، دوبی، قبرس و… فرا می خواند. اما رویای خرید یک آپارتمان لوکس با شرایط مناسب […]

آپارتمان بخرید و اقامت دائمی بگیرید. این تنها یکی از وعده های جذاب تبلیغات گسترده شبکه های ماهواره ای فارسی زبان است که هر لحظه از شبانه روز مشتریان و سرمایه گذاران ایرانی را به خرید ملک در کشورهای امارات، دوبی، قبرس و… فرا می خواند.

اما رویای خرید یک آپارتمان لوکس با شرایط مناسب و درپی آن اخذ اقامت دائمی یکی از کشورهای همسایه برای بسیاری به موضوعی وسوسه کننده و هیجان انگیز تبدیل شده و باعث شده که تحت تاثیر این تبلیغات دست به خرید ملک بزنند. اما بر اساس شواهد ظاهرا خرید این نوع آپارتمان ها مطابق آنچه که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود، نیست و پشت پرده این تبلیغات مسائلی وجود دارد که خریداران از آن کاملا بی اطلاع هستند و اتفاقا دردسرهای بزرگ و پیچیده ای را برای آنها رقم می زند.

با وجود هشدارهای مکرری که ازسوی نهادهای مختلف دراینباره به سرمایه گذاران وخریداران داده می شود اما داستان مالباختن ایرانی ها و کلاهبرداری دلالان همچنان ادامه دارد و روز به روزهم ابعاد جدیدتری به خود می گیرد.

خرید ملک در کشورهای امارات و ترکیه ، قوانین متفاوتی دارد

در اینباره حسام عقبایی- رئیس اتحادیه املاک تهران با بیان اینکه مردم باید مواظب باشند تا فریب آگهی های تبلیغاتی ماهواره را نخورند به آفتاب یزد، گفت: بنده به عنوان یک وکیل پایه یک دادگستری تمامی مسائل مربوط به خرید ملک و اخذ اقامت درکشورهایی مانند ترکیه، امارات ، قبرس و.. را ازبعد حقوقی بررسی کرده ام .

عقبایی در تشریح شرایط خرید ملک ودریافت اقامت درکشورهای مذکور، توضیح داد: دراین کشورها قوانین خرید ملک اندکی متفاوت است، به طور مثال برخی مالکیت ها فصلی و مقطعی است و یا اینکه مالکیت فقط به اعیان مربوط می شود و شامل عرصه نیست.

وی با بیان اینکه اصولا خرید ملک در کشورهای ترکیه ، امارات و … روندی بسیار پیچیده و خاصی دارد، گفت: اگر کسی هم می خواهد در چنین کشورهایی ملک بخرید ابتدا باید با یک وکیل شناخته شده مهاجرت مشورت کند تا وکیل ابعاد مختلف مهاجرات آن فرد را بررسی کند.

فریب تبلیغات را نخورید

عقبایی با هشدار نسبت به اینکه به طورکلی چنین سرمایه گذاری هایی فقط باعث ضایع شدن حقوق افراد می شود و نتیجه دیگری ندارد، افزود: در موارد بسیاری برخی متقاضیان به منظور اخذ مهاجرت مبالغ هنگفتی را پرداخت کرده اند و در آخرنه تنها اقامتی در کار نبوده بلکه حتی ملک وعده داده شده اصلا وجود خارجی نداشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه چنین معاملاتی به هیچ عنوان مورد تائید نیست، گفت: اگر دفاتری مربوط به چنین فعالیت هایی در تهران وجود داشته باشد به سرعت با آن برخورد می شود و البته در گذشته نیز دفاتری فعالیت داشته که درروزنامه های کثیرالانتشار هم اقدام به آگهی و تبلیغاتی می کردند که به سرعت با برخورد قانونی اتحادیه مواجه شد.

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه همیشه افرادی هستند که به دلیل علاقه مند بودن به بحث اقامت وبه دلیل آنکه نمی توانند اقامت کاری بگیرند گول این نوع آگهی هارا می خورند، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان توصیه نمی شود چنین سرمایه گذاری هایی انجام شود چرا که
تمامی این وعده ها از سوی دلالان کاملا فریبکارانه است.

عقبایی،‌اضافه کرد:خرید مسکن در خارج از ایران مستلزم تحقیقات بسیار و آشنایی کامل با قوانین حقوقی مربوطه است و متقاضیان نیز باید بدانند هرچقدر بازار مسکن ایران گرفتار رکود باشد به این مفهوم نیست اگر کسی حتی کاملا قانونی در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کند ، سودی سرشاررا به دست می آورد.

ایرانی ها سوژه کلاهبرداری دلالان

یکی از فعالان حوزه مسکن با بیان اینکه اکثر تبلیغات ماهواره در خصوص فروش ملک در شهرهای مختلف ترکیه و امارات با واقعیت در تضاد است، در گفتگو با آفتاب یزد، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که تعداد قابل توجهی از افرادی که عمدتا به انگیزه اخذ اقامت در کشورهای توریستی همسایه، اقدام به خرید ویلا و آپارتمان می کنند ، درنهایت اکثر آنها در دام کلاهبرداری های دلالان گرفتارمی شوند.

فواد رحمانی با بیان اینکه دلالان با وعده های دروغین بسیاری از ایرانیان را به خرید ملک و سرمایه گذاری ترغیب می کنند، توضیح داد: این افراد با وعده های مختلف از جمله اخذ اقامت دائمی و ارزش افزوده بالای خرید ملک، متقاضیان را فریب می دهند و درنهایت هم به دلیل عدم آشنایی این افراد با قوانین و ضوابط حقوقی به راحتی سرمایه آنها را به یغما می برند.

وی ادامه داد: در بسیاری ازآگهی های تبلیغاتی وعده داده می شود که این املاک برای سرمایه گذاری مناسبند ودر آینده نزدیک ارزش افزوده بالایی را کسب می کنند ، اما واقعیت دقیقا برعکس است و عمده آپارتمان های که تبلیغ می شود در مناطقی هستند که هیچ ارزش برای سرمایه گذاری ندارند و حتی شهروندان و سرمایه گذاران خود آن کشور، هیچ تمایلی برای خرید آنها را ندارند.

این فعالان حوزه مسکن با بیان اینکه آگهی های ماهواره تصاویری از ویلاهای و املاک بسیار لوکس و زیبا را به مخاطبین عرضه می کنند، خاطرنشان کرد: در آگهی های ماهواره ای و نیز در سایت های مربوط به فروش املاک در ترکیه و دوبی تصاویری جذاب و رویایی از آپارتمان و منطقه اطراف آن ارائه می شود که اکثرموارد دیده شده توسط بسیاری از متقاضیان که خرید خود را به صورت اینترنتی انجام داده اند با ملک خریداری شده ،با آنچه که در عکسها دیده اند متفاوت است، خریداران شوکه شده اند.

وی با هشدار به متقاضیانی که قصد خرید اقساطی ملک در ترکیه و دوبی را دارند، گفت: در خریدهای اقساطی گزارش شده که برخی خریداران به دلیل دیرکرد در پرداخت یکی از اقساط، ملک خود را از دست داده اند و در واقع ضرری بزرگ را متحمل شده اند چرا که این افراد با آنچه که در قرارداد خرید نوشته شده آشنایی کامل نداشته اند و یا قراداد را نخوانده و با اعتماد به مشاوران غیر معتمد امضا کرده اند.

رحمانی با تاکید بر اینکه روزانه به تعداد مالباختگان خرید آپارتمان در ترکیه ودوبی افزوده می شود، یادآورشد: با وجود آنکه در خصوص دروغگویی متعدد دلالان و شرکت های خدمات دهنده املاک هشدارهای زیادی داده شده اما باز هم شاهد هستیم که کماکان تعداد قابل توجهی از متقاضیان سرمایه خود را در اختیار کلاهبرداران قرار می دهند که این روند ریشه در آگهی های جذاب تلویزیونی و وعده های دل فریب آنها دارد که بسیاری را تحت تاثیر قرار می دهد.

جالب است بدانید در موتورهای جستجوگر معروف اینترنتی، ایرانی ها در حوزه خرید ملک در ترکیه ۸ جمله زیر بیشترین جستجو را تشکیل داده است که نهایت این جستجو ها هم کاربران ایرانی را معمولا به صفحاتی به مانند تبلیغات های ماهواره هدایت می کنند:
هشت کلمه پر سرچ:
قیمت مسکن در ترکیه
خرید خانه در ترکیه
قیمت ملک در ترکیه
خرید ملک در انتالیا
قیمت خانه در ترکیه
خرید ملک در استانبول
قیمت اپارتمان در ترکیه
خرید ملک در الانیا