استمداد مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی از خیران و مسئولین برای احداث مراکز اهدای خون در تبریز
استمداد مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی از خیران و مسئولین برای احداث مراکز اهدای خون در تبریز

کریم شمس در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به عملکرد سازمان انتقال خون تبریز بیان کرد: سازمان انتقال خون، با هدف کلی تامین خون و فراورده های خونی سالم، جهت رفع نیاز بیماران در استان با دارا بودن چهار مرکز ثابت در حال فعالیت است. وی  با تشریح وضعیت سازمان انتقال خون، […]

۲۳۴کریم شمس در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به عملکرد سازمان انتقال خون تبریز بیان کرد: سازمان انتقال خون، با هدف کلی تامین خون و فراورده های خونی سالم، جهت رفع نیاز بیماران در استان با دارا بودن چهار مرکز ثابت در حال فعالیت است.

وی  با تشریح وضعیت سازمان انتقال خون، بیان کرد: استان آذربایجان شرقی باچهار مرکز انتقال خون که دو مرکز خون گیری آن در تبریز و دو مرکز دیگر در میانه و مراغه قرار دارد به فعالت خود ادامه می دهد  که دارای استاندارد هایی در سطح استاندارد های اروپا و آمریکا بوده که گواهی نامه تضمین کیفیت برای تمامی فرابند های انتقال خون را کسب کرده است.

شمس، وضعیت مکانی مراکز تبریز را نامناسب دانسته و گفت: پایگاه مسجد کبود، به خاطر نبود پارکینگ، نمیتواند جوابگوی مراجعه کنندگان باشد چرا که اهدا کننده خون، بعد از خروج از پایگاه خونگیری، با برگه جریمه ترافیکی مواجه می شود.

وی خاطر نشان کرد: با وجود اینکه تبریز با ۸۵ درصد خونگیری استان فقط دو پایگاه دارد، با در نظر گرفتن شرایط بحرانی، نیازمند احداث ۴ مرکز دیگر است که از خیرین و ارگانهای مردم نهاد درخواست کمک داریم.

افزایش ۲۰درصدی اهدایخون در سال ۹۴

مدیر کل انتقال خون آذربایجان شرقی اذعان داشت: با توجه به افزایش ۲۰ درصدی میزان خونگیری نسبت به سال گذشته در تبریز و افزایش مصرف در بیمارستان های کودکان و امام رضا(ع)، باید اقدامات سریع تری برای احداث این مرازک صورت گیرد چرا که اداره انتقال خون استان  وظیفه تامین  خون ۱۴۸ بیمار تالاسمی و تامین فراورده های خونی برای ۴۵۰ بیمار هموفیلی را بر عهده دارد.

شمس سهم آقایان از اهدای خون را بالاتر از بانوان دانسته و با تاکید بر اهمیت انتقال خون، بیان کرد: اهدای خون، یک مشارکت انسانی است، برای این عمل نمی توان بهایی تعین کرد در حالی که ما تا کنون برای اهدا کننده ها هیچ عمل خیری انجام نداده ایم.

فعالیت انتقال خون آذربایجان شرقی به عنوان قطب آموزش شمالغرب کشور

شمس افزود: علاوه بر وظایف ذاتی سازمان در امر خطیر تامین خون سالم، اداره کل انتقال خون آذربایجان شرقی به عنوان قطب آموزش شمالغرب کشور، وظیفه آموزش انتقال خون های استان های مجاور و نیز کادر های بیمارستان ها را در ارتباط با فراورده های خونی بر عهده دارد.

وی در ادامه گفت: آزمایشات غربالگری در رابطه با بیماری های عفونی در سطح آزمایشگاه های متمرکز  انتقال خون با آخرین روش های استاندارد بین المللی و تمام اتوماتیک صورت میگرید تا مراجعه کنندگان با مشکلات بعدی خونی مواحه نشوند.

وی همچنین در پایان با تشکر از امام جمعه تبریز در اطلاع رسانی و کمک به تشویق مردم در امر خطیر انتقال خون بیان کرد:  علاوه بر مراکز ثابت خونگیری انتقال خون مستقر در سطح استان، به منظور تکریم و خدمت به همشهریان عزیز، در طول سال  با برنامه های مدون اکیپ سیار اداره کل انتقال خون در محل هلال احمر و یا شبکه های بهداشت شهرستان های مستقر، از داوطلبان خونگیری به عمل می آید که در این میان از شهرستانهای مرند، اهر، بستان آباد، سراب، آذرشهر، به عنوان بیشترین مشارکت کننده ها می توان یاد کرد.