کسب رکورد سریع ترین صعود به قلل ۸۰۰۰ متری جهان توسط کوهنورد تبریزی
کسب رکورد سریع ترین صعود به قلل ۸۰۰۰ متری جهان توسط کوهنورد تبریزی

نام هیمالیا نوردی در سالهای اخیر با عظیم قیچی ساز، نابغه ی کوهنوردی ایران عجین بوده و دیگر کوهنوردان کشور در زیر سایه ی نام وی قرار داشته اند. با اینحال به نظر می رسد موفقیت های به دست آمده توسط عظیم قیچی ساز زمینه ساز ارتقای اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه برای جوانان […]

۱۲۳۴نام هیمالیا نوردی در سالهای اخیر با عظیم قیچی ساز، نابغه ی کوهنوردی ایران عجین بوده و دیگر کوهنوردان کشور در زیر سایه ی نام وی قرار داشته اند.
با اینحال به نظر می رسد موفقیت های به دست آمده توسط عظیم قیچی ساز زمینه ساز ارتقای اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه برای جوانان کشکور شده بطوریکه یکی دیگر از همشهریان وی قصد دارد با صعود به قلل بالای ۸۰۰۰ متری جهان، ضمن ورود به باشگاه هیمالیا نوردان، رکورد سریع ترین صعود به ۱۰ قله برتر جهان را به نام خود ثبت کند.
سیدهادی ستارفروغ (دستمالچی) متولد ۱۳۶۱تبریز، دارای مدرک کاردانی ایمنی- بهداشت بوده و از سال ۱۳۸۸ کوهنوردی حرفه ای را شروع کرده است.
وی پس از چندین صعود زمستانی در قلل مرتفع ایران(دماوند-سبلان-کسری و…) در سال۱۳۹۰ در نخستین تجربه ی برون مرزی خود قله “خانتانگری” به ارتفاع۷۰۱۰ متردر کشور قزاقستان را فتح کرده و در همان سال ضمن حضور در در ترکیب اردوهای هیمالیانوردی تیم استان آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۱ موفق شد به قله ۷۱۳۴ متری لنین قرقیزستان صعود نماید.
سیدهادی ستارفروغ (دستمالچی) در سال ۱۳۹۳  بصورت انفرادی موفق به صعود دو قله ی “کورژنفسکایا” به ارتفاع ۷۱۰۵متر وهمچنین “سامانی” بلندترین قله رشته کوههای پامیر به ارتفاع ۷۴۹۵متر گردید و پرچم پر افتخارایران اسلامی را به اهتزاز درآورد.
این کوهنورد تبریزی می گوید با توجه به پیشرفت سریع و تمرینات سخت و فشرده ی خود، در نظر دارد با اخذ مجوز شورای برون مرزی ازطریق فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی صعودهای قلل۷۰۰۰ متری و ۸۰۰۰ متری را در دستور کار خود قرار دهد.
وی که چندی قبل از عزیمت به قله “پوبدا” با خبرنگاران به گفتگو نشسته بود، اعلام کرد که قصد دارد در اولین گام، نشان پلنگ برفی را برای ایران بدست آورد.
سیدهادی ستارفروغ (دستمالچی) با بیان اینکه هیمالیانوردی در دنیا به مرحله بلوغ خود رسیده است می گوید: تجربه صعود به هیمالیا در ایران هنوز به تکامل نرسیده و در حال گذار از دوره نوجوانی به کسب تجربیات بیشتر قرار دارد.
وی با ذکر این نکته که مسلما گذر از این مرحله هزینه هایی داشته و حتی با حوادثی همراه خواهد بود خاطرنشان می کند: وجود هیمالیا نوردان قوی و قدرتمند در این دو دهه موجب کسب افتخارات بسیاری برای ورزش کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران بوده که نشان از وجود قابلیت های بسیاری در ورزش کوهنوردی و هیمالیانوردی کشورمان است.
ستارفروغ که در بین همنوردان خود به پیشه ی پدران خود در بازار سرپوشیده ی تبریز به “دستمالچی” معروف است در ادامه می افزاید: جدای از علاقه و تمایل کوهنوردان به هیمالیانوردی، پرداختن به این ورزش لازمه آشنایی و فراگیری علوم، تکنیکها و مهارتهایی است تا بتوان ضمن پرداختن به این ورزش جذاب و پرطرفدار سلامت خود را نیز به مخاطره نینداخت.
وی در عین حال ضمن تاکید بر لزوم بهره گیری از آخرین علوم و آموزش های فنی در این زمینه اعتقاد دارد: هر کوهنوردی که علاقمند به ورزش هیمالیانوردی است باید بتواند با توجه به نکات آموزشی-فنی از این ورزش در جهت حفظ سلامتی و ارتقاء ایمنی خود استفاده کند.
این کوهنورد تبریزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صعود به چهار قله ی بالای ۷۰۰۰ متری جهان از هدفش برای کسب عنوان سریع ترین صعود به قلل ۸۰۰۰ متری تاریخ خبر داد و گفت: در حال حاضر طرح رکورد سریعترین  و کمترین زمان صعود به تمامی قلل بالای ۸۰۰۰متری دنیا توسط کوهنورد کره ای می باشد را به نام وطنم ایران کسب نمایم.
“دستمالچی” در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم حمایت های مادی و معنوی در این مسیر اظهار داشت: به طور حتم کسب این رکورد بدون حمایت و پشتیبانی فدراسیون و دیگر سازمانها، ادارات و مسئولان میسر نخواهد بود.
وی اظهار امیدواری کرد: در صورت حمایت های مسئولان، در موعد مقرر به عنوان اولین فرد در تاریخ کوهنوردی نام ایران را درسطح دنیا مطرح و در بین ۱۷ کشور دنیا رکورد تازه ای  را در این رشته ورزشی رقم زنم.
وی با تشریح برنامه ریزیهای خود در این مسیر یادآور شد که در یک برنامه ی مدون ۵ ساله، صعود به قله “چوآیو” در پاییز ۹۴، قله “اورست” در بهار ۹۵، قله ی “لوتسه” در بهار همان سال، قله ی “گاشبروم ۲” و بلافاصله “گاشبروم ۱” در تابستان ۹۵، قله ی ماناسلو در پاییز ۹۵، قله ی شیشاپانگما و همچنین قله ی ” دائولاگیری” هر دو در بهار ۹۶، قله ی ” برودپیک” در تابستان ۹۶، قله ی ” آناپورنا” در بهار ۹۷، قله “کی ۲” در تابستان همان سال، قله های “ماکالو” و “نانگاپاربات” در بهار و تابستان ۹۸ و در نهایت قله ی ” کانچن چونگا” در بهار سال ۹۹ را هدف گرفته است.