۲۵ درصد از زردآلوی کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود
۲۵ درصد از زردآلوی کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود

ابوالفضل شکوری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: براساس آمار اخذ شده از شهرستان‌ها، در باغ‌های استان آذربایجان‌شرقی با سطح باروری ۱۱ هزار هکتار و پیش‌بینی عملکرد ۱۲ هزار کیلوگرم در هر هکتار، بیش از ۱۳۲ هزار تن محصول زردآلو تولید شده است. وی با بیان اینکه این استان از لحاظ سطح و […]

zardaloابوالفضل شکوری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: براساس آمار اخذ شده از شهرستان‌ها، در باغ‌های استان آذربایجان‌شرقی با سطح باروری ۱۱ هزار هکتار و پیش‌بینی عملکرد ۱۲ هزار کیلوگرم در هر هکتار، بیش از ۱۳۲ هزار تن محصول زردآلو تولید شده است.

وی با بیان اینکه این استان از لحاظ سطح و تولید این محصول با ارزش باغی مقام اول کشوری را دارد، افزود: بخشی از محصولات تولیدی این استان به بازارهای داخلی و یا سایر استان‌ها برای مصرف تازه‌خوری ارائه می‌شود و قسمت عمده آن برای فرآوری و تبدیل به قیسی و برگه عرضه می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: ایران رتبه دوم تولید این محصول در جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اهمیت بسترسازی لازم برای ورود دانش و فناوری‌های جدید به عرصه‌های تولیدی گفت: این دانش برای ایجاد امکان مناسب و افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی و حمایت از بهره‌برداران در استفاده از دانش بروز برای مقابله با مسائل و مشکلات بخش تولید است.

این مقام مسئول افزود: با استفاده از ارقام ژنوتیپ جدید در حوزه تولید بخش باغی کشور تاثیر بسیار مطلوبی نیز در ارتقا جایگاه تولیدی ایران در بخش تولیدات باغی خواهد گذاشت.

شکوری با بیان این موضوع که بیش از ۲۵ درصد از کل محصول تولیدی زردآلوی کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود، گفت: ۷۵ درصد زردآلوی تولیدی استان، توسط ۳۰۰ واحد فرآوری سنتی و ۴۰ واحد صنعتی فرآوری می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر بازارهای داخل کشور، بخش اعظمی نیز به کشورهای آسیای میانه و اروپا صادر می‌شود و ۲۵ درصد بقیه نیز به صورت تازه‌خوری به بازار مصرف داخلی عرضه می‌شود.