حسن سبحانی رئیس اسبق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به کسری ۱۵ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: این میزان کسری زمانی برآورد می‌شد که دولت تصمیمی برای افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی در گام سوم نگرفته بود اما با توجه به افزایش قیمت‌ها در […]

حسن سبحانی رئیس اسبق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به کسری ۱۵ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: این میزان کسری زمانی برآورد می‌شد که دولت تصمیمی برای افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی در گام سوم نگرفته بود اما با توجه به افزایش قیمت‌ها در خرداد ۱۳۹۴، اگرچه در آمارها اعلام نمی‌شود اما بخشی از این کسری جبران شده است.

او با محاسبه قدرت خرید یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در سال جاری، توضیح داد: در بهار سال جاری یارانه پرداخت شده به اندازه ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان قدرت خرید دارد.

سبحانی متذکر شد: با توجه به اینکه شناسایی افراد پردرآمد کار دشوار و پیچیده‌ای است شاید بهتر باشد به سمت واسپاری یارانه به اقشار کم‌درآمد برویم. به این ترتیب که افراد نیازمند را مکلف به اثبات نیازشان کنیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باور من بر این است ضرورت دارد دولت منابعی که از محل فروش حامل‌های انرژی به دست می‌آورد، اولا مطابق با قانون هزینه کرده و دوم اینکه آن را بین نیازمندان توزیع کند.

سبحانی افزود: صرف منابع مطابق با قانون چه در دولت قبل و چه دولت یازدهم همواره مغفول مانده است در حالی که دولت تنها ۵۰ درصد از منابع را باید صرف پرداخت نقدی به خانوارها می‌کرد و ۳۰ درصد را به تولید داده و ۲۰ درصد سهم دولت را محاسبه می‌کرد اما این رویه هیچ‌گاه اجرا نشده است.

وی تصریح کرد: هزینه‌کرد ۵۰ درصد از ۳۳ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از هدفمندی یعنی پرداخت ۱۶ هزار میلیارد تومان یارانه به خانوار که از این میزان نیز ۶ هزار میلیارد تومان متعلق به بخش سلامت و بهداشت و درمان است و تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان قابل پرداخت به خانوار خواهد بود. این محاسبه مشخص می‌کند که دولت عملا باید یارانه نقدی را تنها بین ۲۰ میلیون نفر توزیع کند که قطعا از جمعیت نیازمندان کشور بیشتر خواهد بود.