سرعت گرفتن طرح انتقال آب ارس به دشت تبریز با استفاده از فاینانس چینی
سرعت گرفتن طرح انتقال آب ارس به دشت تبریز با استفاده از فاینانس چینی

غلامرضا هاشمی عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به هسته‌های کلیدی مصوب کار گروه آب در استان اظهار داشت: انتقال آب ارس به دشت تبریز یکی از مهم‌ترین مصوبات است که اعتبارات زیادی را طلب میکند و بر ‌همین اساس به سمت فاینانس حرکت کرده و مجوزهای اولیه را کسب کرده است. […]

arassغلامرضا هاشمی عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به هسته‌های کلیدی مصوب کار گروه آب در استان اظهار داشت: انتقال آب ارس به دشت تبریز یکی از مهم‌ترین مصوبات است که اعتبارات زیادی را طلب میکند و بر ‌همین اساس به سمت فاینانس حرکت کرده و مجوزهای اولیه را کسب کرده است.

وی بیان کرد: برای اخذ مجوز شورای اقتصاد مکاتبات لازم از طرف وزارت نیرو انجام شده و از طریق امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بررسی لازم انجام گرفته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی افزود: با توجه به روند مناقصه فاینانس و اجرای طرح تنها می‌توانیم از چین بهره بگیریم و در مورد استفاده از ظرفیت اروپایی مجوز لازم را نداریم و البته تجربه استفاده از مبدا چین نیز در سال‌های گذشته تجربه آسانی نداشته‌ایم.

هاشمی یادآور شد: می‌توانیم در کنار استفاده از ظرفیت فاینانس از ظرفیت اجرای پروژه آبرسانی ارس به جلفا نیز استفاده کنیم و در همین مورد نیز کارهای خوبی در حال انجام است و تلاش داریم تا از اعتبارات این بخش نیز استفاده کنیم و از اهداف مشترک آب مرزی استفاده کنیم و از اعتبارات این طرح بهره ببریم.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری اعتبارات بزرگی برای طرح‌های آبرسانی از ارس در نظر گرفته شده و از این اعتبارات می‌توان برای اهداف مورد نظر بهره برد.

هاشمی گفت: در پروژه انتقال آب ارس از پیش‌بینی‌های صورت گرفته نیز جلوتر هستیم و توانسته‌ایم از ظرفیت‌های جانبی نیز بهره‌گیری کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تعادل بخشی منابع آبی در استان اظهار داشت: از سال گذشته اعتبار تعادل بخشی ۱۰ برابر شده و موانعی که برای منابع مالی ایجاد شده بود حل شده است و به خاطر ضرورت احیای دریاچه ارومیه کارها د راستان از قبل آغاز شده بود.

هاشمی از نصب ۹۰۰ کنتور هوشمند در استان خبر داد و گفت: ۸۰۰ کنتور هوشمند نیز ثبت نام شده که در آینده نزدیک و با همکاری اداره برق این کنتورها نصب  می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در ۷ سال گذشته ۴۰۰ کنتور هوشمند نصب شده بود که تنها در ۳ ماهه اول سال ۵۰۰ کنتور دیگر نصب شد و در زمینه حساس‌سازی مردم تشکل‌های مردمی در ۴۰ روستا تشکیل شده است.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت پساب در استان آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: تمام فاضلاب‌های تصفیه شده استان به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود و اعتباری در حدود ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در این زمینه در نظر گرفته شده و بخشی از سازه‌های طرح نیز در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

وی افزود: انتقال آب کلقان به بستان‌آباد و تبریز نیز جزو پروژه‌های استانی است که در سال ۹۴ اعتبار قابل توجهی برای آن در نظر گرفته شده و در حال حاضر ۲۵ میلیارد تومان به پیمانکار بدهی داریم و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز این پروژه است و در سال جاری نیز ۳۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که تاکنون ریالی از این اعتبار تخصیص نیافته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس: کش‌و‌قوس‌های ۶ ساله برای انتقال آب ارس به دشت تبریز پایان یابد

 علیرضا منادی نیز در جلسه شورای برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه راه و آب دو مشکل اصلی استان هستند، اظهار داشت: انتقال آب از رودخانه ارس به تبریز از ۶ سال قبل مصوب شده و این طرح در کش و قوس‌های فراوانی گیر کرده است.

وی افزود: در اواخر دولت قبلی با وجود مخالفت‌ها کلنگ‌زنی این طرح انجام شد ولی در دولت جدید نیز ۶ ماه موانعی برای این طرح بیان شد و پس از رفع موانع و مشکلات در نهایت این طرح اجرایی می‌شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: رود ارس به دریای خزر می‌ریزد و این روند نباید ادامه پیدا کند و هر چه سریع‌تر این طرح اجرایی شود و اعتبارات خوبی نیز در نظر گرفته شده و فاینانس خارجی نیز در این زمینه مصوب شده است.

وی با بیان اینکه اجرای ۷ کیلومتر از مسیر انتقال آب ارس انجام شده است، افزود: این پروژه مهم‌ترین پروژه استان است که با تلاش مستقیم وزیر نیرو و مخالفت تمام کارشناسان در حال انجام است و شرط ما نیز در ابتدا با چیت‌چیان انجام این پروژه بود.

وی گفت: دولت پیشین با این طرح انتقال آب مخالف بود و ما در مجلس  ۴ سال با این موضوع درگیر بودیم تا این طرح مصوب شد و بنابر این مبدا این طرح مجلس بوده است.

منادی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مدیریت آب استان در این زمینه شجاعانه اقدام کرده و روند خوبی را آغاز کرده که امیدواریم حمایت‌های بعدی به موقع فرا برسد.

ناظر مجلس در جلسات شورای برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۲۰ کیلومتر مسافت اجرای این طرح است که به عنوان مهم‌ترین طرح آبرسانی استان باید هرچه سریع‌تر در مسیر اجرایی قرار گیرد و مورد غفلت واقع نشود و ما در مجلس در مسیر اجرایی شدن این پروژه‌ها درگیری‌های مختلف و متعددی با مسئولان اجرایی و نیز نمایندگان سایر استان‌ها داشته‌ایم.