ورود مدیریت شهری به حوزه‌ سلامت اجتناب ناپذیر شده است/شهردار چارت مصوب وزارت کشور را محقق ساخت/۲۰۰ تابلوی سلامت در سراسر شهر نصب می گردد
ورود مدیریت شهری به حوزه‌ سلامت اجتناب ناپذیر شده است/شهردار چارت مصوب وزارت کشور را محقق ساخت/۲۰۰ تابلوی سلامت در سراسر شهر نصب می گردد

 دکتر علیرضا رحیمی با بیان این که دستاوردهای مختلف مدیریت شهری، تنها در صورتی ارزشمند است که در خدمت شهروندان سالم و بانشاط باشد؛ اظهار داشت: در واقع، برنامههای حوزه خدمات، عمران و حملونقل نیز با مد نظر داشتن اهدافی چون کاهش آلودگی هوا، کاهش تصادفات و ارتقای آسایش و آرامش روانی شهروندان، در نهایت، […]

rahimi دکتر علیرضا رحیمی با بیان این که دستاوردهای مختلف مدیریت شهری، تنها در صورتی ارزشمند است که در خدمت شهروندان سالم و بانشاط باشد؛ اظهار داشت: در واقع، برنامههای حوزه خدمات، عمران و حملونقل نیز با مد نظر داشتن اهدافی چون کاهش آلودگی هوا، کاهش تصادفات و ارتقای آسایش و آرامش روانی شهروندان، در نهایت، سلامت روحی و جسمی شهروندان را پیگیری میکنند.
وی ادامه داد: در این راستا، مدیریت امور اجتماعی و سلامت شهردارها طبق چارت مصوب وزارت کشور، در زیرمجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی هر شهرداری تعریف شده است؛ به این منظور، شهردار تبریز با تاکید ویژه بر شعار «تبریز من، شهر سالم، شهروندسالم» و تفکیک وظایف امور اجتماعی، حوزه سلامت را مورد توجه جدی قرار دادهاست.
رحیمی اضافه کرد: با توجه به لزوم سیاستگذاری و مدیریت واحد و امور سلامت اجتماعی، شهردار تبریز طی حکمی، چارت مصوب وزارت کشور را در مجموعه شهرداری تبریز، محقق ساخته و جایگاه مرکز سلامت را به ادارهکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز ارتقا دادهاست.
وی با اشاره به اینکه تبریز، دومین کلانشهرکشور پس از پایتخت است که به تدوین برنامههای مختلف در حوزه سلامت پرداخته است، افزایش اختیارات و وظایف، حذف برخی موازیکاریها و توسعه همکاری ها و تعاملات  این ادارهکل با دیگر نهادها و ارگانها را از دستاوردهای مهم ارتقای سازمانی «مرکز سلامت» به «اداره کل سلامت» خواند و در عین حال تاکید کرد:  البته اداره کل سلامت و امور اجتماعی، همچنان زیر مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی خواهدبود و تحت مدیریت این معاونت فعالیت خواهدکرد.
مدیرکل سلامت و اموراجتماعی شهرداری تبریز با اشاره به برخی از زمینههای تعامل این ادارهکل با سایر دستگاهها و مجموعهها گفت: اولین تفاهم نامه همکاری ما با شورای هماهنگی مواد مخدر و کمیته امداد امام خمینی در اردیبهشت ماه منعقد شد که  طبق آن، به مهم ترین معضل جامعه می پردازیم.
وی اضافه کرد: براساس این تفاهم نامه، ۱۷خانه سلامت شهرداری، در اختیار مددکاران کمیته امداد قرار می گیرد تا برای آموزش معتادان و خانواده هایشان، استفاده شوند. همچنین کمپ ماده ۱۶، توسط شهرداری آماده شده که یک کمپ اقامتی است برای معتادان خاص و احداث آن می تواند به جمع آوری آنان از سطح شهر و مکان های عمومی همچون پارک ها، کمک کند.
رحیمی به عقد تفاهمنامه با دانشگاه علوم پزشکی تبریز اشاره کرد و افزود: این تفاهم نامه، با عنوان طرح سنجش عدالت در سلامت اجرا می گردد و مباحث متعددی را در بر می گیرد. تبریز هجدمین شهر دنیا است که طرح سنجش عدالت در سلامت را در برنامه ههای اجرایی خود قرار داده است.
مدیرکل سلامت و اموراجتماعی شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز، متولی سلامت استان است که همکاری با شهرداری را یک فرصت تلقی می کند و اداره کل سلامت و امور اجتماعی شهرداری نیز، به کمک این نهادعلمی، می تواند بسیاری از اهداف مربوط به حوزه سلامت را محقق نماید.
وی با بیان اینکه در سایه این همکاری، آموزش و پیشگیری در حوزه سلامت پررنگتر می شود، اظهار داشت: در راستای اجرای آن نیز، ۲۰۰ تابلوی سلامت در سراسر شهر با پیام سلامت و با کاراکترهای خاص و آرم مشخصه سیب سبز، در شهر نصب می گردد که در این زمینه، جا دارد از همکاری های سازمان زیبا سازی شهرداری تبریز قدردانی کنم.
مدیرکل سلامت و اموراجتماعی شهرداری تبریز متذکر شد: در اجرای طرح عدالت در شهر، وضعیت موجود شهروندان از نظر سلامت و میزان و نوع بیماری بررسی می شود و در اثنای آن، بیماریابی، پراکندگی بیماری ها در شهر، دسترسی به فضای سبز، آب سالم، فضاهای ورزشی، راه های ارتباطی و مکان های استراحتی و تفریحی، مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: برای این مرحله، ۸ آیتم تعریف شده است که پس از بدست آمدن اطلاعات، نقشه راه ترسیم می گردد و وضعیت شهر و شهروندان از موارد فوق، مشخص می شود.
گفتنی است دکتر علیرضا رحیمی، متولد ۱۳۵۷، عضویت در هیئتمدیره سازمان نظامپزشکی تبریز و هیأتمدیره بیمارستان بینالمللی تبریز و ریاست هیئت ورزشهای رزمی استان را در کارنامه مدیریتی خود داشته و با حکم شهردار تبریز به طور تمام وقت در خدمت ادارهکل امور سلامت و اجتماعی شهرداری تبریز فعالیت میکند.