تخلیه روزانه ۴۰۰ کامیون لجن‌کش در «آجی‌چای»
تخلیه روزانه ۴۰۰ کامیون لجن‌کش در «آجی‌چای»

علیرضا هاشمی ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: در طول یک هفته گذشته اقدامات موثری برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز حوزه دریاچه ارومیه انجام دادیم و بالغ بر ۱۰۰ فقره پمپ غیرمجاز را از محدوده حوزه برچیدیم. وی با بیان اینکه تاکنون کانال هادی آب‌های سطحی به سمت دریاچه به […]

علیرضا هاشمی ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: در طول یک هفته گذشته اقدامات موثری برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز حوزه دریاچه ارومیه انجام دادیم و بالغ بر ۱۰۰ فقره پمپ غیرمجاز را از محدوده حوزه برچیدیم.

وی با بیان اینکه تاکنون کانال هادی آب‌های سطحی به سمت دریاچه به طول ۵۵ کیلومتر را اجرایی کرده‌ایم، افزود: عدم تامین نیرو توسط نیروی انتظامی برای توقیف دستگاه‌های غیرمجاز در شب و صدور حکم سیار برای دستگاه‌های حفاری غیرمجاز از جمله مشکلاتی هستند که در حال حاضر با آنها مواجه هستیم.

وضعیت نامطلوب آجی‌چای در مواجهه با آلایندگی‌های زیست محیطی

هاشمی یادآور شد: در مقطع کنونی «آجی‌چای» به سه محور کیفی تقسیم شده که بخش اول وضعیت نسبتا خوبی دارد؛ در وسط رودخانه شوری آب بیشتر می‌شود و در انتهای مسیر رودخانه به تبریز وضعیت کیفی «آجی‌چای» بسیار نامطلوب می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: با توجه به فعالیت صنایع، کل آلودگی میکروبی فلزات سنگین وارد رودخانه می‌شود که به ناچار همه روزه در حدود ۴۰۰ لجن‌کش اقدام به تخلیه این مواد آلاینده از «آجی‌چای» می‌کنند.

وی اضافه کرد: پساب چرم‌شهر نیز وارد «آجی‌چای» می‌شود و روزانه حدود ۷۰ تن آلودگی ضایعات انسانی از «آخولا» به این رودخانه می‌ریزد که ۵۵ درصد آلودگی «آجی‌چای» مربوط به همین محور است.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنیم بانک جهانی برای ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی در این منطقه کمک کند و اداره کل محیط زیست استان هم برای عملیاتی شدن تصمیمات ماخوذه و اقدامات مرتبط ورود یابد.

هاشمی خاطرنشان کرد: میزان بارندگی تا ۲۷ خرداد امسال ۳۴۰ میلی‌متر گزارش شده که ۲۹ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد ولی به دلیل خشکسالی منطقه روان‌آبی مه انتظار می‌رود که اتفاق نیفتد.

وی گفت: طبق هدفگذاری‌های صورت گرفته برای دو سال اول برنامه احیاء، وضعیت دریاچه ارومیه تقریبا تثبیت شده و در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۳۷ سانتی‌متر بر ارتفاع آن اضافه شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سرانه مصرف استاندارد آب روزانه ۱۵۰ لیتر است که این رقم در کشور ما به ۲۲۰ لیتر رسیده است، ادامه داد: با این حال ما روز به روز شاهد کاهش منابع آبی و افزایش مصرف هستیم و باید تدابیری اتخاذ کنیم که قابلیت کاهش مصرف منابع آبی تا ۲۰ درصد فراهم آید.