بکهاوسن در گزارش خود آورده است: در ماه مارس سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران اعلام کرد که تانک جدید ساخت ایران به نام تانک کرار  یکی از پیشرفته ترین انواع تانکها در جهان به شمار می رود. وی گفت این تانکها صد در صد ساخت ایران هستند و حتی از برخی جهات بر تانکهای […]

بکهاوسن در گزارش خود آورده است: در ماه مارس سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران اعلام کرد که تانک جدید ساخت ایران به نام تانک کرار  یکی از پیشرفته ترین انواع تانکها در جهان به شمار می رود. وی گفت این تانکها صد در صد ساخت ایران هستند و حتی از برخی جهات بر تانکهای T-90 برتری دارند.  سپس در آگوست بود که تانکی بسیار شبیه مختصات تانکهای T90-MS  ساخت روسیه ، در تلویزیون ایران به نمایش در آمد. این تانک در حالی که پرچم سه رنگ سبز و سفید و قرمز ایران بر روی آن کشیده شده بود به حرکت در آمد.

البته نتیجه گیری درباره مختصات تانک جدید ایرانی تنها با استناد به تصاویر تلویزیونی کاری غیر ممکن است. آیا واقعا این تانک کرار است؟‌ شاید کرار نام ایرانی برای تانکهای T-90-MS روسی است؛ نسخه ای بهینه سازی شده از تانکهای T-72 روسی که در داخل ایران تولید شده اند. یا شاید ویژگی هایی کاملا متفاوت داشته باشد.

تانکهای T-90 روسی یک ماشین جنگی مدرن محسوب می شوند که به راحتی می توانندجای بهترین تانکها را در ارتش های سراسر جهان بگیرند. در حقیقت این تانکها ترکیبی از دو مدل تانک T-72  با T-80  هستند.

به چند دلیل T-90  را می توان ترکیبی از این دو تانک دانست. این نوع تانک ها همچنین از نوعی سامانه فعال محافظتی برخوردارند که به منظور مقابله با سلاح های ضد تانک طراحی شده است. این تانکها امتحان خود را در میادین نبرد پس داده اند. در ماه فوریه یک فروند موشک ضد تانک TOW ساخت آمریکا که در جنگ سوریه از سوی شورشیان به سمت یک تانک T-90  ارتش سوریه شلیک شده بود به آن اصابت کرد، ولی ظاهرا به تانک آسیب چندانی نرسید.

تانکی که به تازگی در تلویزیون ایران به نمایش در آمد، مشخصا با تانک T-90 شباهت هایی دارد که از جمله آنها می توان به برجک تانک، زره دنده هایی که موتور را پوشانده و برخی مشخصات دیگر اشاره کرد. ولی برخی تفاوتها نیز در تانک ایرانی به چشم می خورد  مانند اینکه تانک ایرانی فاقد بشکه های سوخت عقبی است و یک سلاح خودکار بزرگتر بر بالای آن نصب شده که در مدل  روسی آن وجود ندارد.

در هر حال اینها کمترین مختصاتی است که می توان از این فیلم ویدیویی با کیفیت پایین درباره این تانک برداشت کرد. ولی درهر حال این تانک نسخه ای ایرانی است. اینکه تهران آن را از روی نسخه ای طراحی کرده یا از تانکهای موجود مونتاژ کرده است، اطلاع چندانی در دست نیست.

با این همه معلوم نیست ایران بتواند درست مانند نمونه T-90  تانکی با همان مشخصات تولید کند و شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تهران با روسیه در زمینه دریافت کمک های فنی در رابطه با تی – نود توافقنامه مجوز ساخت امضا کرده باشد. اگرچه پیشتر مطبوعات ایران از ماه دسامبر به وجود چنین توافقاتی اشاره می کنند.ایران و روسیه می توانند به رغم تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل، توافقنامه های فردی تسلیحاتی منعقد کنند. در هر حال مقامات ایرانی گزارشهای انتشار یافته را درباره احتمال خرید یا دریافت کمکهای فنی از شرکت روسی سازنده تانک های T-90 تایید نکرده اند.

سردار احمد رضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ایران پیشتر در ماه فوریه اعلام کرده بود ما زمانی به خرید تانکهای روسی علاقمند بودیم، ولی مدتی است که می توانیم خود در داخل کشور مدلهای مشابه تولید کنیم و قصد داریم در آینده نزدیک این کار را انجام دهیم.

پوردستان همچنین ادعا کرده بود ایران دانش فنی لازم را برای تولید نسل جدیدی از تانکهای رزمی و جنگ افزارهای پیشرفته نظامی در اختیار دارد.

اما یک احتمال دیگر نیز وجود دارد. تانک کرار از نوع تانک تی – نود نیست ، بلکه تلاشی برای بهینه سازی یکی از تانکهای موجود ایران از نوع T-72  است به همین علت نیز شباهتهایی با آن دارد. در این صورت ممکن است این تانک فاقد ویژگی های مهم مانند سلاح های ضد موشک و سامانه های پیشرفته کنترل آتش مانند تانکهای T-90 باشد.

البته اینگونه اقدامات از سوی ایران امری نامعمول نیست و تازگی ندارد. مقامات نظامی ایران اغلب در چارچوب اهداف تبلیغاتی، درباره توانمندهای خود اغراق و بزرگنمایی می کنند. مهندسان ایرانی به علت فقدان دسترسی به منابع تحقیقاتی، قطعات و تدارکات از خارج، هر جا که لازم باشد به خلاقیت و نبوغ مهندسی خود تکیه می کنند تا این کمبودها و نقصان را جبران کنند.

ایران در ماه آوریل از یک تانک جدید به نام تیام رونمایی کرد . ولی این تانک در واقع یک نمونه جدید نبود. شاسی تانک تیام از نوعی تانک طراحی شده آمریکایی در دهه ۱۹۵۰ الگو برداری شده بود که در آن زمان به شاه تحویل داده شده بود و  برجک تانک نیز از نوعی از تانکهای چینی الگوبرداری شده بود.

نوعی دیگری از تانکهای ایرانی به نام تانک ذوالفقار نیز احتمالا ملغمه ای از بخشهای مختلف تانکهای M-48 و M-60  و T-72 است که همین آخری بدنه اصلی نیروی تانکی ایران را تشکیل می دهد.  ایران حتی برخی از تانکهای ذوالفقار خود را شبیه تانکهای آمریکایی آبرامز در آورده است.

در هر صورت باید گفت ایران هیچیک از این تانکهای ترکیبی ساخت داخل را به تعداد بسیار انبوه تولید نکرده است. آنچه که از دست تهران بر می آید این است که بر مبنای طرح های خارجی قدیمی تر و در ابعادی به مراتب کوچک،  تعداد محدودی تانک تولید کند. این بدین معناست که باید در ادعای ایران مبنی بر اینکه تانکهای کرار معادل تانکهای T-90 یا از آن بهتر هستند، شک کرد و برای یافتن سرنخهای جدید به منظور تعیین منشا این تانکها باید منتظر ماند.

شاید نیاز به سپری کردن مدت زمان انتظار طولانی نباشد. ایران در ماه سپتامبر  مراسم رژه بزرگ نظامی ویژه سالگرد هفته دفاع مقدس را به مناسبت گرامیداشت پایان جنگ ایران و عراق برگزار می کند . ناظران نظامی در این زمان از نزدیک و با دقت جنگ افزارهای جدید رونمایی شده ایران را بررسی می کنند. باید منتظر ماند و دید آیا ایران تانکهای کرار را در این رژه نظامی به نمایش خواهد گذارد یا خیر.