حل مشکل بیمه قالیبافان در گرو اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی
حل مشکل بیمه قالیبافان در گرو اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی

محمداسماعیل سعیدی با اشاره به وضعیت بیمه قالیبافان و فعالان عرصه صنایع دستی، اظهار داشت: مشکل بیمه قالیبافان و اهالی صنایع‌دستی‌ از نقص آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی آن‌ها نشأت می‌گیرد و متأسفانه این آیین‌نامه توسط افرادی به نگارش درآمده که تخصص و اطلاعات کافی در این زمینه نداشتند. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای […]

۱۳۹۵۰۳۱۹۰۰۰۷محمداسماعیل سعیدی با اشاره به وضعیت بیمه قالیبافان و فعالان عرصه صنایع دستی، اظهار داشت: مشکل بیمه قالیبافان و اهالی صنایع‌دستی‌ از نقص آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی آن‌ها نشأت می‌گیرد و متأسفانه این آیین‌نامه توسط افرادی به نگارش درآمده که تخصص و اطلاعات کافی در این زمینه نداشتند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیین‌نامه موجود با روح قانون مغایرت دارد، ادامه داد: این مسأله سبب شده حق بخش قابل توجهی از قالیبافان ضایع شود؛ البته در مجلس قبل جلساتی با معاون وزیر کار، رییس سازمان میراث فرهنگی، برخی از  مسؤولان سازمان تامین اجتماعی و کارشناسان حوزه فرش به منظور دسته‌بندی مشکلات برگزار شد و منتظر انجام اصلاحات در آیین‌نامه هستیم.

وی با بیان اینکه تا مشکل آیین‌نامه‌ای قالیبافان حل نشود، نمی‌توان به حل مشکل بیمه و امنیت شغلی فعالان این عرصه امید داشت، گفت: امید است اراده مورد نیاز برای حل این مشکل در مسؤولان وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی ایجاد شود؛ البته «مرکز ملی فرش ایران» باید بیشتر در این زمینه تلاش کند اما متأسفانه تاکنون همیت و تلاشی از سوی آن‌ها دیده نشده است.

سعیدی با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان و صاحبکاران صنایع دستی نیز مانند قالیبافان تحت پوشش بیمه نیستند، اضافه کرد: باید تمامی هنرمندان صنایع دستی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند چراکه ادامه این شرایط علاوه بر افزایش مشکلات عدیده آن‌ها، کنارگیری از این شغل و مهجوریت بیشتر صنایع‌دستی را به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از دلایل لاینحل مانند مشکل این هنرمندان این است که بخشی از آنها زیرپوشش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بخشی نیز زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارند و این از هم گسیختگی سبب شده که مسائل رفاهی، معیشتی و بیمه آن‌ها با مشکل رو به رو شود.