جلوگیری از ساخت وساز غیرمجاز در منطقه حسین آباد ابهر
جلوگیری از ساخت وساز غیرمجاز در منطقه حسین آباد ابهر

محمدرضا ذوالقدرها در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از پنجشنبه هفته گذشته برخی افراد به صورت سازمان یافته و همزمان بدون داشتن مجوز، اقدام به ساخت چهار دیواری در زمین هایی کردند که خارج از محدوده ی شهر اما داخل حریم شهری است که این زمین ها را از افراد سودجو بصورت قول نامه […]

محمدرضا ذوالقدرها در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از پنجشنبه هفته گذشته برخی افراد به صورت سازمان یافته و همزمان بدون داشتن مجوز، اقدام به ساخت چهار دیواری در زمین هایی کردند که خارج از محدوده ی شهر اما داخل حریم شهری است که این زمین ها را از افراد سودجو بصورت قول نامه ای خریداری کرده بودند.
وی با تاکید بر اینکه این زمین ها جزو اراضی کشاورزی محسوب می شود، اظهار کرد: بدلیل تذکرات مختلف و بی توجهی این افراد و با توجه به اینکه شواهد حاکی از وقوع بحث زمین خواری در این منطقه است با هماهنگی و اطلاع مسئولان شهری از این اقدامات جلوگیری و ۶۰ مورد چهاردیواری در این محل تخریب شد.
شهردار ابهر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این زمین ها در نزدیکی و همسایگی ضایعاتی های حسین آباد قرار دارد و خرید و فروش و جمع آوری ضایعات در این محل به تنهایی از معضلات زیست محیطی و بهداشتی شهر ابهر است و خطراتی را متوجه ساکنان بخشی از حسین آباد که در نزدیکی این محل ساکن هستند می کند، یکی از هدف های ساخت این چهاردیواری ها ایجاد محلی برای خرید ضایعات بود.
وی تاکید کرد: با ورود جهاد کشاورزی به موضوع و بررسی های به عمل آمده با هماهنگی دادگستری ساخت و ساز غیر مجاز در زمین های کشاورزی و حریم شهری اثبات و دستور جلوگیری از این ساخت و سازها صادر شد.
ذوالقدری ها یادآورشد: با این تصمیم منافع افراد سود جو به خطر افتاد و با تحریک افراد دیگر اقدام به تجمع، اعتراض، تخریب اموال دولتی وعمومی، برای جلوگیری از اجرای قانون کردند که تمامی این افراد شناسایی شده اند و قاطعانه با افراد متخلف برخورد قانونی خواهد شد.
وی اظهار کرد: این افراد سود جو بدون رعایت حداقل اصول شهرسازی و فنی در حال چهار دیواری کردن زمین و تصرف آن بودند که در این راستا جلوگیری از تخلفات ضروری بود.
شهردار ابهر تصریح کرد: موضوع ضایعاتی ها بهداشت منطقه حسین آباد را تهدید می کند و با این اقدام از گسترش ضایعاتی ها جلو گیری کردیم با توجه با اینکه افرادی که در حال حاضر در این محل ها در حال خرید، فروش، و جمع آوری ضایعات هستند از گذشته دارای مجوز هستند و با رشد شهر نشینی این محل های غیر بهداشتی و اصولی وارد محدود شهر شده است.
به گفته وی هم اکنون ساماندهی این مشاغل در دستور کار است که در مرحله بعدی اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: زمین ها زراعی بودند و مجوز تغییر کاربری از زراعی به مسکونی را نداشتند و مالکان سودجوی این زمین ها قصد داشتند با قطعه بندی، فروش، حصار کشی و چهار دیواری کردن زمین ها، بصورت سازمان یافته و هماهنگ قوانین مربوط به شهر سازی، کشاورزی و تغییر کاربری را تضییع کنند.
ذوالقدریها افزود: متاسفانه برخی افراد نا آگاه در دام این زمین خواران افتاده و اقدام به خرید این زمین ها بصورت قول نامه به قصد ساخت مسکن کردند که زمین ها خارج از محدود شهری می باشد و شهرداری اجازه ساخت این زمین ها را نمی دهد از این رو مردم در هنگام خرید زمین با دقت و تحقیق و استعلام از شهرداری برای آگاهی از ارائه پروانه ساخت اقدام به این کار کنند.
وی خاطرنشان کرد: در چند روز اخیر در این محل با جوسازی قیمت زمین ها از قواره ای ۲ میلیون به قیمت ۲۰ میلیون به فروش رسانده و به خریداران زیان رسانده اند.
شهردار ابهر گفت: اگر این زمین ها بصورت غیررسمی تبدیل به ساختمان می شدند در آینده دچار مشکلات عدیده ای می شدیم.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، روز گذشته برای پیشگیری از احداث تعدادی ساختمان سست و نا ایمن در منطقه حسین آباد ابهر شهرداری، جهاد کشاورزی با پشتیبانی نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی اقدام به تخریب به چهاردیواری هایی که به قصد ساخت مسکن ایجاد شده بود، کردند که حتی کوچکترین اصول و قوانین ساختمان سازی و شهرسازی در آن رعایت نشده بود.
اقدام به موقع مسئولان اعتراض صاحبان و همچنین اشخاص نامرتبط با این موضوع را بدنبال داشت و اعتراضات به حدی بالا گرفت که این افراد به واژگون کردن خودروی خدمت شهرداری و همچنین شکستن شیشه های شهرداری منطقه دو حسین آباد اقدام کردند.
شهرستان ابهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شرق زنجان واقع است.
۸۰۶۸/۷۳۲۴
خبرنگار: اکرم بیات** انتشار اسماعیل جهانبخش