پیمانه مصرف آب و برق در حال لبریز شدن است
پیمانه مصرف آب و برق در حال لبریز شدن است

به‌گزارش ایسنا، افزایش مصرف آب و برق، رشد مصرف برق صنایع و برنامه ریزی برای کاهش سه درصدی مصرف لوازم سرمایشی، افزایش ۳۰۰۰ مگاواتی شبکه برق، کاهش تلفات برق به ۸.۵ درصد، توضیح در مورد سال آبی و پاسخ به گلایه بخش خصوصی از مهم ترین بخش صحبت های ستار محمودی در ایسنا بود. پیمانه […]

به‌گزارش ایسنا، افزایش مصرف آب و برق، رشد مصرف برق صنایع و برنامه ریزی برای کاهش سه درصدی مصرف لوازم سرمایشی، افزایش ۳۰۰۰ مگاواتی شبکه برق، کاهش تلفات برق به ۸.۵ درصد، توضیح در مورد سال آبی و پاسخ به گلایه بخش خصوصی از مهم ترین بخش صحبت های ستار محمودی در ایسنا بود.

پیمانه مصرف آب و برق در حال لبریز شدن

سرپرست وزارت نیرو در خصوص وضعیت مصرف بخش آب و برق در زمان پیک، گفت: امسال نسبت به سال قبل شاهد رشد ۲.۵ درصدی مصرف در بخش آب و رشد ۷.۴ درصدی در بخش برق بودیم.

وی با بیان این که در سال‌های گذشته میزان افزایش مصرف آب بین یک تا ۲.۵ درصد می‌رسید، بیان کرد: در برخی ایام حدود ۱۸ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شد، اما امسال این عدد از ۲۰ میلیون مترمکعب نیز عبور کرد، یعنی در برخی از روزها حتی میزان افزایش مصرف آب از ۳.۴ درصد نیز افزایش یافت.

رشد ۸.۹ درصدی مصرف برق صنایع

وی اظهار کرد: تنها نکته قوت افزایش مصرف برق امسال این بود که تاکنون ۸.۹ درصد میزان مصرف برق صنایع رشد داشته که در برخی ماه‌ها این عدد به ۱۱ درصد رسیده که این موضوع بیانگر رشد صنایع در کشور است.

سرپرست وزارت نیرو با اشاره به رشد مصرف برق در صنایع کشور، گفت: گرچه این مساله فشار زیادی را به بخش برق وارد می‌کند، اما به دلیل این که موتور تحرک صنعت روشن می‌شود و در برخی قسمت‌ها مانند تامین تجهیزات و پشتیبانی کمک رسان صنعت برق است، ما از این موضوع بسیار خرسندیم.

برنامه ریزی برای افزایش ۳۰۰۰ مگاواتی شبکه برق

محمودی درخصوص افزایش مصرف برق درسال‌های آینده، اظهارکرد: باتوجه به ارزیابی‌های صورت گرفته مصرف برق هر ساله افزایش می‌یابد و به همین دلیل طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته باید ۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید در سال آینده ایجاد شود که این میزان حدود چهار درصد افزایش را نشان خواهد داد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که اگر مدیریت مصرف مانند امسال انجام شود، با افزایش ظرفیت و اقداماتی که صورت می‌گیرد می‌توان صنعت برق را در سال آینده نیز مانند امسال مدیریت کرد.

 

لزوم کاهش ۳ درصدی مصرف لوازم سرمایشی

به گفته سرپرست وزارت نیرو، با وجود شرایط فعلی باید یک کار جدی با مشترکان انجام شود و مشترکان باید به میزان مصرف کولر خود توجه داشته باشند، به گونه‌ای که مصرف و انتخاب کولر به نحوی باشد که میزان مصرف آب و برق متعادل شود.

محمودی با اشاره به مصرف بالای سیستم‌های خنک کننده در زمان پیک مصرف، اظهار کرد: اگر سه درصد میزان مصرف سیستم‌های خنک کننده کاهش یابد برای شبکه برق فرصتی ایجاد می‌شود تا به راحتی بتوانند خدمات خود را ارائه دهند.

وی با بیان این که برای شبکه‌های برق خوزستان، مازندران و تهران برنامه ویژه‌ای تنظیم کرده‌ایم، گفت: با توجه به این که این سه استان در تابستان امسال برای تامین برق خود در برخی موارد دچار مشکل شدند، لذا روی سیستم انتقال و تولید برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته که نهایتا تا اول مهرماه این برنامه‌ها منتشر خواهد شد.

مصرف برق کولرهای گازی دو برابر کولرهای آبی

سرپرست وزارت نیرو با اشاره به میزان مصرف کولرهای گازی در مقایسه با کولرهای آبی، ادامه داد: با توجه به اظهارات کارشناسان کولرهای گازی دو برابر کولرهای قدیمی مصرف برق دارند، همچنین میزان مصرف برق کولرهای آبی یک سوم کولرهای جدید است.

به گفته وی کولرهای جدیدی که وارد بازار شدند گرچه میزان مصرف آب را کاهش دادند، اما مصرف برق آنها بیش از دو برابر شده است؛ به ویژه در مناطق گرمسیری یا مناطق مرطوب که کولرهای آبی راندمان پایین‌تری دارند، مشترکان از همان ابتدا به سمت کولرهای گازی روی آوردند و این در حالی است که مصرف برق کولرهای گازی به شدت بالا است.

وی با بیان این که در حال حاضر این مساله نیاز به یک بازنگری دارد، گفت: لازم است که با وزارت صنعت درباره این مساله صحبت شود. مشترکان باید بدانند که وزارت نیرو به هیچ عنوان انتظار ندارد که مردم گرما را تحمل کنند، ولی باید به سمتی برویم که مصارف برق به حداقل ممکن برسد.

سرپرست وزارت نیرو با اشاره به بحث کاهش تلفات، اظهار کرد: دولت یازدهم عملکرد خوب و درخشانی در حوزه کاهش تلفات داشت، به طوری که میزان تلفات از ۱۵.۷ به کمتر از ۱۱ درصد رسید.

کاهش تلفات برق به ۸.۵ درصد می‌رسد

به گفته محمودی، براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار شده تا در دولت دوازدهم میزان تلفات به ۸.۵ درصد برسد که اگر این امر محقق شود، قطعا شاهد تاثیرات بسیار مثبتی در حوزه صنعت برق خواهیم بود.

وی با بیان این که انجام این امر می‌تواند منجر به احداث ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید شود، گفت: علاوه بر این که کاهش تلفات می‌تواند به صنعت برق کمک کند بلکه از لحاظ اقتصاد ملی نیز بسیار کارآمد است، چرا که در بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد.

طرح های تشویقی برای کاهش لوازم سرمایشی

سرپرست وزارت نیرو در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان طرح تشویقی تعویض لامپ‌های کم مصرف با پرمصرف را برای وسایل سرمایشی نیز اجرایی کرد، گفت: باید روی این مساله به طور کارشناسی کار شود، اما واقعیت این است که رشد کولرها بسیار فراتر از حالت طبیعی پیش رفت و به همین دلیل باید وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو و سازمان استاندارد در مورد این مساله تصمیم گیری جدی داشته باشند.

محمودی گفت: باید بتوان با ایجاد تکنولوژی جدید از مصرف برق بیش از حد جلوگیری کرد یا با ارائه‌ی فناوری‌هایی لوازم موجود را به صورت کاهنده مورد دسترس مصرف کنندگان قرار داد.

سرپرست وزارت نیرو با بیان این‌که ممکن است در برخی مواقع نیازمند مشوق‌هایی نیز باشیم، اظهار کرد: در حوزه لامپ‌های کم مصرف تشویق‌هایی برای کارخانه‌ها و مشترکان در نظر گرفته شد. در حوزه سرمایش نیز می‌توان با همکاری وزارت صنعت قوانینی را در راستای کاهش مصرف لوازم سرمایشی به وجود آورد.

سال آبی چگونه گذشت؟

وی در خصوص سال آبی ۱۳۹۶- ۱۳۹۵ گفت: در آغاز سال بارش‌های خوبی صورت گرفت تا حدی که نگرانی‌هایی برای فراوانی آب نیز وجود داشت و سازمان هواشناسی نیز اعلام کرده بود که سال آبی نرمالی را پیش رو خواهیم داشت.

محمودی ادامه داد: در حال حاضر میزان بارش‌ها ۲۳۰ میلی‌متر ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۴.۵ درصد کاهش و نسبت به میانگین بلندمدت سه درصد کاهش داشته است.

سرپرست وزارت نیرو میزان بارندگی در یک سال نرمال را ۲۵۱ میلی‌متر دانست و افزود: هر سالی که حدود پنج درصد پایین‌تر و یا بیشتر از این عدد باشد نرمال فرض می‌کنیم که این مساله نشان می‌دهد سال آبی ۱۳۹۵-۱۳۹۶ نرمال بوده است.

کدام استان ها با کاهش بارندگی روبرو شدند؟

به گفته وی، در برخی مناطق مانند استان خوزستان، دریاچه ارومیه، یزد، سمنان، خراسان جنوبی، جنوب کرمان و بخش‌هایی از استان خراسان رضوی با کاهش بارندگی روبه‌رو بوده‌ایم. به طور مثال در استان خوزستان نسبت به سال قبل ۴۸ درصد و در دریاچه ارومیه ۳۶ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

محمودی تصریح کرد: به طور معمول استان‌هایی که در دامنه زاگرس هستند به طور طبیعی بارش‌های خوبی را هر ساله تجربه می‌کنند اما امسال این اتفاق نیفتاد، به گونه‌ای که استان ایلام ۵۵ درصد کاهش بارندگی داشته است.

سرپرست وزارت نیرو با بیان این که در مجموع سال آبی ۱۳۹۶ -۱۳۹۵ مقداری از حالت نرمال پایین‌تر نیز بود، اظهار کرد: در برخی از مناطق با تنگنای شدید، برخی مناطق شرایط نرمال و دیگر مناطق نیز حتی شرایط بهتر از نرمال را نیز تجربه کرده‌ایم.

وی گفت: با وجود تمام این مسائل میزان شهرهای دارای تنش آبی امسال کاهش یافت به گونه‌ای که از ۳۱۰ شهر به ۲۹۰ شهر تنزل یافتیم. همچنین در کلانشهرهای بزرگ نیز هر ساله چند شهر دچار تنش جدی آب می‌شدند که امسال این مشکل در هیچ یک از کلانشهرها به صورت جدی وجود نداشت.

حذف ۱۲۰۰ روستا از طرح آبرسانی سیار

محمودی در خصوص وضعیت آبرسانی روستاها با تانکر نیز گفت: ۱۲۰۰ روستا نسبت به سال گذشته از بین روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شدند، کمتر شده چرا که در دولت یازدهم ۲۰۰۰ روستا با جمعیت ۴.۲ میلیون نفر جمعیت زیر پوشش آبرسانی سالم و بهداشتی قرار گرفتند.

سرپرست وزارت نیرو با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: در طول دو سال اخیر یک میلیارد و ۱۶۰۰ میلیون مترمکعب از سدهای موجود در منطقه آب به سمت دریاچه رها شد که این مساله توانست در کنترل دریاچه ارومیه بسیار موثر باشد.

وی ادامه داد: برنامه‌های متعددی همچون کنترل چاه، کنترل کشت، الگوی کشت و پروژه‌های دیگری برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در حال اجرا داریم که امیدواریم تا پایان سال ۱۳۹۷ وضعیت این دریاچه بهبود قابل توجهی یابد.

 

پاسخ به گلایه بخش خصوصی

محمودی در خصوص گلایه بخش خصوصی در مورد عدم حمایت وزارت نیرو از این بخش، توضیح داد: وزارت نیرو در دولت یازدهم اعتماد بیشتری به بخش خصوصی داخلی کرد، به طوری که بازار گسترده‌ای در اختیار بخش خصوصی قرار داد و رویکرد حمایت گرانه زیادی به این بخش داشت.

به گفته وی، وزارت نیرو توانست تعامل خوبی با کشورهای همسایه مانند عراق و ارمنستان داشته باشد، اما باید به این مساله توجه کرد که این وزارتخانه به لحاظ ساخت تجهیزات مشکل عمده‌ای ندارد، ولی در حوزه انتقال تکنولوژی کماکان نیازمند بوده و است.

سرپرست وزارت نیرو با بیان این که وزارت نیرو اهرم انتقال تکنولوژی را با کمک مپنا جلو می‌برد، اظهار کرد: شبکه‌های انتقال، سامانه‌های اندازه گیری، پست GIS با مناقصه‌های داخلی با همکاری‌ خارجی‌ها برگزار شده است.

محمودی با بیان این که به زودی فاز اول انتخاب پیمانکار برای احداث تعدادی از پست‌های GIS انجام می‌شود، گفت: محوریت با بخش خصوصی داخلی است.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو در طول چهار سال دولت یازدهم تنها یک مورد قرارداد با بخش خصوصی خارجی منعقد کرده و باید به این نکته توجه کرد که صنعت برق نیازمند سرمایه‌ گذاری است و ظرفیت زیادی برای این مساله در این صنعت وجود دارد.

انتهای پیام