آغاز فصل دوم مرمت و بازسازی حصار و قلعه عسگرآباد ارومیه
آغاز فصل دوم مرمت و بازسازی حصار و قلعه عسگرآباد ارومیه

جلیل جباری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آغاز فعالیت فصل دوم کارگاه مرمتی حصار و قلعه روستای عسگرآباد ارومیه افزود: با توجه به ضرورت‌های پیش آمده، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی طرح مرمت و ساماندهی این بنا را در دستور کار خود قرار داد. وی […]

جلیل جباری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آغاز فعالیت فصل دوم کارگاه مرمتی حصار و قلعه روستای عسگرآباد ارومیه افزود: با توجه به ضرورت‌های پیش آمده، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی طرح مرمت و ساماندهی این بنا را در دستور کار خود قرار داد.

وی گفت: یکی از آسیب های تهدید کننده قلعه مربوط به فرسایش پای دیوارها بوده که در اثر گذشت زمان و عوامل جوی، ایجاد شده که ضرورت ایجاب می‌کرد تا در اولین قدم، این مشکل برطرف شود.

جباری درخصوص سایر اقدامات صورت گرفته در این خصوص گفت: استحکام بخشی و مرمت برج و باروی قلعه از دیگر کارهایی است که در دستور کار قرار دارد و بخشهایی از دیوارهای چینه ای قلعه که دچار فرسایش و تخریب شده با استفاده از خشت خام و کاهگل در سطحی حدود ۲۲۰ مترمربع مورد مرمت قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای این فصل از مرمت ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی بوده است، افزود: به طور حتم این میزان اعتبار برای مرمت کافی نبوده و درصدد هستیم تا با انجام رایزنی با دفتر امور دهیاری ها و روستاهای استانداری، اعتبارات لازم را برای به سرانجام رساندن وتکمیل طرح مرمت این قلعه تخصیص یابد.

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، روستای عسگرآباد کوه ارومیه که دارای حصار و قلعه ای تاریخی و کم نظیری است که در اواخر دوره قاجاریه و توسط اهالی منطقه به منظور دفاع در برابر هجوم عناصر بیگانه ساخته شده و در فاصله حدود بیست کیلومتری شمال غربی ارومیه واقع شده است. این قلعه که در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است از نظر هندسی به شکل مستطیلی نامنظم بوده و مصالح و مواد مورد استفاده شده در آن شامل خشت و کاهگل است.

انتهای پیام