روند خشکی دریاچه ارومیه متوقف شده است
روند خشکی دریاچه ارومیه متوقف شده است

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، سید هادی بهادری در خصوص اقدامات دولت در چهار سال گذشته پیرامون احیای دریاچه ارومیه، گفت: کارهای بسیاری برای احیای دریاچه ارومیه در طول چهار سال گذشته انجام شده؛ از جمله این اقدامات اتصال زرینه رود به سیمینه رود ارومیه […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، سید هادی بهادری در خصوص اقدامات دولت در چهار سال گذشته پیرامون احیای دریاچه ارومیه، گفت: کارهای بسیاری برای احیای دریاچه ارومیه در طول چهار سال گذشته انجام شده؛ از جمله این اقدامات اتصال زرینه رود به سیمینه رود ارومیه ، لایروبی رودخانه‌ها، تکمیل سد سیلو و انتقال آب رودخانه گدار به دریاچه ارومیه، حفاری انتقال آب از جنوب دریاچه، ایجاد آبیاری تحت فشار در بخش‌های بسیار و غیره است.

نوی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه نیازمند اقدامت وسیعی است، تصریح کرد: دریاچه ارومیه که ظرف مدت ۲۰ سال خشک شده را نمی‌توان طی دو سال احیا کرد، بنابراین این انتظار گزافی است. با این حال خوشبختانه روند خشکی دریاچه متوقف شده و همین وضعیت نسبی امروز دریاچه نقطه امیدی برای منطقه است.

بهادری با بیان اینکه تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه باید به رقم ۱۲۷۴.۱ برسد، گفت: تراز اکولوژیک امروز دریاچه ارومیه  ۱۲۷۰.۹۵ است و  ۲۰ سانتی‌متر نسبت به دو سال گذشته سطح آب افزایش یافته است اما تنها سه متر و چند سانتی متر ارتفاع آب دریاچه ارومیه کمبود دارد که در سال‌های آتی و با ادامه برنامه‌های احیا، به میزان لازم خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در صورتی که دولت اقدامات اخیر را انجام نمی‌داد دریاچه به طور کامل خشک و نابود شده بود، گفت: دریاچه ۱۴ میلیارد متر مکعب آب لازم دارد و الان تنها ۲و نیم میلیارد مترمکعب آب دارد اما باید در نظر داشت که با این اقدامات همین ۲ و نیم میلیارد هم تامین نمی‌شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: احیای اکولوژیک دریاچه طبق برنامه‌ریزی ها حدود ۱۰ سال زمان لازم دارد از این برنامه سه سال گذشته و با بودجه ریزی صحیح و عدم توقف پروژه ها ظرف ۷ سال آینده به احیا اکولوژیک خواهد رسید.