تراختوری ائل ایستر، شرفلی ملت ایستر
تراختوری ائل ایستر، شرفلی ملت ایستر

اویاقلیق : یکی از شعارهای همیشگی پرشورها، شعار «تراختوری ائل ایستر، شرفلی ملت ایستر» است! این شعار هم شعار است،هم دثار، هم ظاهری است وهم باطنی. این شعار تنها در زبانها نیست بلکه حقیقتی است که از دلهای میلیونها هوادار عاشق ،به زبانها جاری میشود و مردم عملا و فعلا، نشان داده اند که تراختور […]

اویاقلیق : یکی از شعارهای همیشگی پرشورها، شعار «تراختوری ائل ایستر، شرفلی ملت ایستر» است! این شعار هم شعار است،هم دثار، هم ظاهری است وهم باطنی. این شعار تنها در زبانها نیست بلکه حقیقتی است که از دلهای میلیونها هوادار عاشق ،به زبانها جاری میشود و مردم عملا و فعلا، نشان داده اند که تراختور برایشان چیزی دیگر است،حتی بالاتر از تیم اول آذربایجان!!
زمانیکه شهرداری به لیگ برترآمد، عده ای خوشحال و خندان شدند که میتوانند، هواداران آذربایجانی را دو شقه کنند و از صلابت پرشورها بکاهند، اما چنین نشد! با این اوصاف گسترش فولاد هم نه می توانست و نه مسولانش به این فکر بودند که در مقابل تراختور، خودی نشان دهند، بلکه برعکس ، مسئولان این تیم نیازمندی خود را به حمایت پرشورها اعلام کرده و میکنند!
بنابراین ،طرفداران ایجاد دودستگی درمیان هواداران تراختور، بفکر روزنه های دیگری بودند.
دراین میان تیم شهرداری که به دسته دو سقوط کرده بود (به بهانه تبانی)، به دسته یک صعود کرد و بازیکنان بومی و کادر فنی آن خوشحال بودند که میتوانند به لیک یک برگردند و فوتبال خود را ارتقاء دهند، غافل از اینکه آنها در تنور تفرقه اندازی بین هواداران تراختور، بعنوان هیزم خواهند سوخت ، زیرا عده ای قبلا زور هواداران شهرداری را سنجیده و به این نتیجه رسیده بودند که تیم فوتبال شهرداری نمیتواند آنقدر هوادار داشته باشد که در مقابل تیم قدر تراختور، قد علم کند. بنابراین با همه مخالفتهائیکه اعضاء و بازیکنان تیم شهرداری و حتی کادر شهرداری انجام دادند، امتیاز لیگ یکی شهرداری را به ماشین سازی دادند و نام وصله ای مضحکی هم به آن دادند: تیم ماشین شهرداری!! به این امید که این تیم هواداران قدیمی «یاشیل ماشین» را که زمانی با تراختور رقیب هم بودند ، بدنبال خود بکشد و همین امرسبب بروز دودستگی بین هواداران تیم تراختور شود و شاید هم بهتر از این شد و هواداران دو تیم تراختور و ماشین شهرداری، همانند یکی دو دهه پیش، دور و بر باغشمال ، به همدیگر فحش های آنچنانی دادند و کتک کاری و چاقوکشی ها مجددا شروع شد!
این پروسه، زمانی اجرا شد که هواداران تراختور و کلا مردم آذربایجان در شوک «جمعه سیاه» و به سرقت رفتن قهرمانی تراختور در لیگ برتر بوده و توجهی به این واقعه نداشتند و سایتهای هواداری سخت مشغول احقاق حق خود بودند!
بیاد دارم که در این اوضاع و احوال حجه الاسلام موسوی ، معاون فرهنگی سازمان ورزشی شهرداری تبریز، طی مصاحبه ای افشا کرد که هدف از دادن امتیاز تیم شهرداری به ماشین سازی، علی رغم مخالفتهای شدید باشگاهی و پرسنلی، ایجاد دو دستگی بین هواداران تراختور، بوسیله هواداران ماشین سازی (سابق) است.
مخلص کلام، تیم جدیدکه بناچار ماشین سازی نامیده میشود، با هزینه هنگفت شهرداری تبریز در لیگ یک ، با بهترین بازیکنان و کادر فنی شروع بکارکرد. در همان سالی که شهرداری از کمک مالی به تراختور (برخلاف قبل) خودداری و بعد کش و قوسهای فراوان و فشار مردم قبول کرد که تنها یکی از مغازه های روی دست مانده اش را به تراختور بدهد!
در عین حال، صدا و سیمای استان ، از هر فرصتی در هر برنامه ای استفاده کرد و به تبلیغ تیم ماشین پرداخت و مردم را تشویق و تحریک کرد که در باغ شمال حاضر شوند (مجانی) و تیم سبزقبا را تشویق کنند که البته چنین هم شد و ماشین به لیگ برتر آمد!
عزیزان شورای شهر که باخواست قاطبه اهالی شهر به تراختور کمکی نکرده بودند، کیسه خلیفه (مردم تبریز) را باز کردند و تا جائی برای این تیم خرج کردند که حتی صاحب گرانترین بازیکن لیگ (آ-ت) شدند، بطوری که حتی سرخابی ها را هم انگشت به دهن کردند!
حال بگذریم از این مساله که هر بازیکنی که قبلا با تراختور یا مردم تبریز مشکل داشت، جذب این تیم شد! از بازیکنی که به سفارش طلائی های اصفهان در تراختور خیانت کرد و بعد به سپاهان پیوست تا بازیکنی که مردم تبریز را نمک نشناس و نفهم نامید و زمانیکه خواستند، معذرت بخواهد، گفته اش را تکرار و بدان تاکید کرد!!
******
قصه دراز شد!
بازیهای لیگ شروع شد و صدا و سیمای سهند با تبلیغات شبانه روزی مردم را به حمایت و تشویق ماشین فرا خواند!
گوینده ها مدام فرمودند
:تیم پرهوادار ماشین!
:هواداران ماشین بیشتر از تراختور نباشند، کمتر نیستند!
:تیم ماشین امیدها و آرزوهای مردم تبریز را برآورده میکند!(بعبارتی ، تراختور نتوانست، آرزوی مردم را برآورده کند، اما ماشین میتواند)
:…..
روز موعود رسید و اولین بازی ماشین (تیم پرهوادار از نظر صدا و سیمای سهند) در تبریز برگزار شد!
بگفته خبرنگار خبر تبریز۲۰۰ نفر تماشاگر در ورزشگاه حاضرشده بودند که بیشتر آنها هم با لباس و پرچم قرمز بوده و در اصل هوادار تراختور بودند!
(در فیلم گزارش هم مشاهده کردیم)…
*******
حدود ۲۰ میلیارد هزینه میشود برای ۲۰۰ هوادار !
ریاضی بنده ضعیف است. دوستان حساب کنند که این شورای شهر کلانشهر تبریز که نمیتوانند تنها ۲۰۰ میلیون ناقابل به تراختور کمک کنند و ادای ننه من غریبم در میآورند، برای هر هوادارشان چقدر از پول این مردم مایه گذاشته اند؟؟
اگر در تاریخ میخوانیم که اولین انجمن بلدیه و بلدیه (شهرداری) درتبریز تشکیل شد، بعد از این درتاریخ باید بنویسند که اولین شورای شهر و شهرداری که به هر هوادار فوتبالش صدمیلیون تومان هزینه کرد و حاضر نشد هزینه دو هوادارش را به دیگرتیم شهرش بدهد که باخطر کسر ۶ امتیاز و از دست دادن قهرمانی مواجه بود، از آن همان شهر، یعنی تبریز بود!!!
******
نتیجه :
– شهرداری، گسترش فولاد، ماشین سازی و ….. لیگ برتری شدند، دیگران هم خواهند شد، امــــا تراختور نخواهند شد!
-مردم آذربایجان، تمام تیمهای آذربایجان راحمایت و تشویق خواهندکرد، اما تیم اول آذربایجان تراختور است!
-به آنانکه از ناتوانی از دو شقه کردن هواداران یکپارچه و ایران شمول تراختور، زانوی غم بغل کرده اند، یکبار دیگر شعارمان را تکرار میکنیم تادست آلوده شان را از سر تراختور بردارند:

«تراختوری ائل ایستر، شرفلی ملت ایستر»

******
تکلیف منزل:
مساله : تیمی با۲۰ میلیارد هزینه، ۷ امتیازکسب کرده است. پید اکنید که هر امتیاز برای هرخانوار «تنکه دره سی»، «داداش آباد» و…. چقدر آب خورده است؟؟؟

یادداشت : ساوالان – اردبیل