خبررسانی سریع و دقیق، مهم‌ترین ویژگی ایسنا
خبررسانی سریع و دقیق، مهم‌ترین ویژگی ایسنا

انگار همین دیروز بود که در سال ۷۸ شمسی، تعدادی از دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی و برخی دیگر از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، عزم خود را جزم کردند که با وجود غیر دولتی بودن خود، نظام را در تحقق شعارهایی همچون توسعه سیاسی و مدنی خود یاری دهند. این عزم و اراده زمینه ساز ظهور و […]

انگار همین دیروز بود که در سال ۷۸ شمسی، تعدادی از دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی و برخی دیگر از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، عزم خود را جزم کردند که با وجود غیر دولتی بودن خود، نظام را در تحقق شعارهایی همچون توسعه سیاسی و مدنی خود یاری دهند.

این عزم و اراده زمینه ساز ظهور و تولد رسانه‌ای تاثیرگذار به نام ایسنا بود که در کوتاه مدتی توانست با ارائه فرم و محتوایی متفاوت، طیف گسترده ای از هموطنان را به خود جذب کند.

در آن سال‌ها دامنه تاثیر ایسنا به اندازه‌ای بود که بسیاری از صاحبانش فکر  می‌کردند این رسانه نوظهور باید ساختار اداری و فضای فیزیکی بسیار وسیعی داشته باشد ولی واقعیت غیر از این بود و خبرگزاری دانشجویان ایران در فضای ساختمانی بسیار کوچکی در خیابان ۱۲ فروردین در مقابل دانشگاه تهران به جمع مدعیان عرصه رسانه کشور پیوست.

تاثیرگذاری و قدرت رسانه‌ای ایسنا در مدت اندکی، مرزهای ملی را درنوردید و رسانه‌های معتبر بین‌المللی در تولیدات خبری، گزارشی و تحلیلی خود به این خبرگزاری نوپا استناد کردند. ایسنا علاوه بر دربرگیری ملی و فراملی در آن سال‌ها از نقطه نظر استناد نشریات داخلی و خارجی نیز نقطه اتکای بزرگی به حساب  آمده و می‌آید به طوری که بخش عمده‌ای از محتوای روزنامه‌های شناخته شده آن روز ایران، خوراک خبری مورد نیاز خود را از این خبرگزاری تامین می‌کردند.

حال سال‌ها از آن روزها گذشته و ایسنا همچنان می‌کوشد که بر تارک عرصه رسانه‌ای ایران اسلامی بدرخشد، ایسنای آذربایجان شرقی نیز این قاعده مستثنی نیست و تلاشگران آن به صورت ۲۴ ساعته برای برآورده کردن بخشی از نیازمندی های خبری مردم استان تلاش می کنند.

ایسنا از معدود خبرگزاری های موفق کشور است

احمد بادیران، روزنامه نگار پیشکسوت تبریزی، خبرگزاری ایسنا را یکی از معدود خبرگزاری های موفق کشور می داند و می افزاید: بسیاری از رسانه ها سعی می کنند که مشابه ایسنا فعالیت کنند ولی متاسفانه آن چنان که باید و شاید موفق به رعایت اصول خبری نمی شوند.

وی انتشار کامل اخبار جلسات مختلف در ایسنا با رعایت امانت را مهم ترین ویژگی و شاخصه خبرگزاری ایسنا می داند و تصریح می کند: خبرگزاری ایسنا توانسته در تمامی ابعاد فعالیت خود، به عنوان رسانه ای اعتدال گرا و بی طرف فعالیت کند که این مهم نیز از ویژگی های برجسته خبرگزاری موثر ایسنا محسوب می شود.

بادیران همچنین می گوید: مسئولان کشوری و استانی ایسنا، انسان هایی متخصص و عاقل اندیش هستند که قبول مسئولیت کرده و خبرنگاران و تیم رسانه ای آن ها بخصوص در استان آذربایجان شرقی شامل جوانان متخصص، مومن و فرهیخته هستند.

خبررسانی سریع و دقیق مهم ترین ویژگی ایسنا/ افزایش روزبه روز مخاطبین ایسنا به دلیل اعتماد مردمی

محمد حسن علملو، روزنامه نگار پیشکسوت تبریزی نیز خبررسانی سریع و دقیق را مهم ترین شاخصه خبرگزاری ایسنا می داند و می افزاید:  برخورد باز و آزادانه با اخبار و رویدادهای مختلف از ویژگی‌های اطلاع رسانی و تحلیل رویدادهای ایسنا است که طبیعتا از یک رسانه دانشگاهی با وجود خبرنگاران جوان و پر تلاش انتظاری جز این امر نمی توان داشت.

 وی ادامه می دهد: ویژگی های خبرگزاری ایسنا سبب شده امروزه بسیاری از رسانه‌ها از جمله تعداد زیادی از پایگاه‌های خبری و نشریات در گزارش‌های خبری خود به اخبار و گزارش‌های خبری ایسنا استناد بکنند و اغلب نام ایسنا را در گزارش‌های خود به خصوص اخبار مهم و مطالب مهم بیاورند.

این روزنامه نگار پیشکسوت تبریزی اضافه می‌کند: کثرت روز به روز مخاطبین خبرگزاری ایسنا، حاکی از افزایش اعتماد مردم به این رسانه است.

 علملو ادامه می دهد: این ویژگی‌ها زمانی اهمیت کاری ایسنا را  بیشتر می کند که  محدودیت امکاناتی آن را در مقایسه با برخی از موسسات اطلاع رسانی دیگر بدانیم. گزارش‌هایی بیشتر از مشکلات قشر های مختلف مردم، تحلیل و تفسیر رویدادهای گوناگون به ویژه سیاسی انتظاری است که از ایسنا در جهت آگاهی دادن بیشتر مردم می رود.

وی می‌گوید: ایسنا در آذربایجان شرقی و شهر تبریز نیز به تبع سیاست‌های تشکیلات مرکزی فعالیت می‌کند و چنانچه این تلاش‌ها در حد و قواره نام و آوازه شهر دانشگاهی تبریز و آذربایجان باشد؛ بهتر خواهد بود.

ایسنا، اثرگذاری خوبی از نظر تولید محتوا و سبک نگارش دارد

محمد عزیزی راد، رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی می‌گوید: تولد ایسنا، اتفاق جدیدی در عرصه رسانه بود و خوشبختانه اثرگذاری خوبی از نظر تولید محتوا و سبک نگارش داشت.

وی می افزاید: تولد ایسنا، مصداق بارزی از تلاش دولت برای زمینه سازی مناسب برای بهره مندی مردم از اطلاعات خبری بود که در برهه ای از زمان بیش از پیش شکل می گرفت.

این فعال رسانه ای تصریح می‌کند: نزدیک به دو دهه از فعالیت ایسنا می گذرد و توانسته در این مدت ساختار نهادینه شده ای و نسبتا قوی در بین رسانه های قوی داشته باشد.

عزیزی ادامه می‌دهد: ایسنا منطقه آذربایجان‌شرقی نیز از سیستم حاکم بر ایسنا، تبعیت کرده و مجموعه ای از نیروهای متخصص، فهیم، با شخصیت و اخلاق مدار در دفتر استانی فعالیت می کنند.

 وی می‌گوید: ایسنا، فرصت مزیت نسبی رسانه ای برای مردم و مسئولان استان است و تیم رسانه ای این خبرگزاری می‌تواند مزیت‌های نسبی استان را برجسته کرده و مشکلات مردم را نیز به مسئولان استان منتقل کند.

ایسنا، رسانه ای پویا و نخبه پرور است

وحید زینالی، رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان‌شرقی نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: خبرگزاری ایسنا با نام خبرگزاری دانشجویان ایران در رسالت مهم خود که پیوند بین دانشگاه و دانشجو است، فعالیت می‌کند و این امر نیازمند مدیریت جدی و هدفمندی بوده و به طوری که مطالباتی که در این حوزه مطرح می‌شود باید در جهت پاسخگویی برآید.

وی با بیان اینکه ایسنا یکی از رسانه‌های جوان، پویا و وابسته به طیف جوان است، ادامه می دهد: فعالیتی که در رسانه ایسنا صورت می‌گیرد ترکیبی از دانشجویان و فعالان دانشگاهی اهل فکر و نخبه هستند و این رسانه اثرگذار، در راستای انعکاس اخبار مهم و تاثیرگذار در کشور و استان نقش آفرینی می کند.

 زینالی تصریح می کند: سازمان جهاد دانشگاهی، یکی از نهادهای انقلابی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و خبرگزاری ایسنا به عنوان رسانه ای وابسته به این نهاد، در همین راستا فعالیت می کند.

وی با تاکید بر اینکه موفقیت امروز جهاددانشگاهی به دلیل تکیه بر نیروهای مردمی محقق شده است، ادامه می دهد: بی‌تردید علاقه‌مندان به این عرصه، با تمام توان و بدون چشم داشت، به معنای واقعی کار جهادی انجام می‌دهند که امیدواریم این نوع فعالیت‌ها تداوم داشته و منجر به این شود که این نهاد انقلابی همچون گذشته و با تلاش فعالین حوزه رسانه در خبرگزاری ایسنا بتواند به قله‌های علمی دست یابد.

رییس انجمن صنفی رزونامه نگاران آذربایجان شرقی می افزاید: ایسنا می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت و تعامل ایجاد شده بین دانشجو و رسانه که هر دو کمال‌گرا و پیگیر مطالبات عمومی مردم جامعه هستند، در تولید محتوا متناسب با خواسته‌های عمومی جامعه گام بردارد.

خبرگزاری ایسنا، اطلاع رسانی شفاف و امید بخش را با تاسی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت االه خامنه ای(مدظله) سرلوحه اهداف خود قرار داده و از این پس نیز تلاش می کند که بهترین و با کیفیت ترین اخبار و مطالب مهم را در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار مردم قرار دهد.

 گزارش از سید مرتضی مرتضوی، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام