امدادرسانی به سرنشینان خودروهای گرفتار در برف گردنه الماس خلخال
امدادرسانی به سرنشینان خودروهای گرفتار در برف گردنه الماس خلخال

حجت الاسلام عبدالاحد بابایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:بیش از ۲۰۰ نفر از سرنشینان این خودروها که بدلیل محدودیت دید ناشی از کولاک شدید و یا وجود اشکال فنی در موتور خودروها در گردنه الماس از ادامه مسیر بازمانده و در میان راه متوقف شده بودند با کمک امدادگران جمعیت […]

حجت الاسلام عبدالاحد بابایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:بیش از ۲۰۰ نفر از سرنشینان این خودروها که بدلیل محدودیت دید ناشی از کولاک شدید و یا وجود اشکال فنی در موتور خودروها در گردنه الماس از ادامه مسیر بازمانده و در میان راه متوقف شده بودند با کمک امدادگران جمعیت هلال احمر مستقر در پایگاه امداد جاده ای گردنه الماس خلخال به این پایگاه انتقال یافته و در این محل اسکان داده شدند.
او اظهار کرد: اسکان یافتگان در این پایگاه پس از گذراندن شب و استراحت در این پایگاه با آرام شدن وضعیت جوی به تدریج تا ظهر امروز پایگاه را ترک و به مسیر خود ادامه دادند.
وی گفت: دلیل بسیاری از توقف های بین راهی مسافران و گرفتار شدن آنها در کولاک بین راه گردنه الماس نا آشنایی رانندگان به این مسیر برفگیر ، محدودیت دید ناشی از وجود مه غلیظ و یا کولاک شدید ، نداشتن زنجیر چرخ و یا بروز اشکال فنی در موتور خودورها به دلیل شدت کولاک است.
او افزود: در بیشتر موارد امدادگران جوان مستقر در پایگاه گردنه الماس به کمک در راه ماندگان شتافته و از وقوع حوادث ناخواسته پیشگیری می کنند.
گردنه الماس واقع در جاده کوهستانی خلخال به اسالم در ۱۸ کیلومتری شهر خلخال به عنوان سخت ترین و صعب العبورترین گردنه از لحاظ امدادی در استان اردبیل است که در فصول سرما همواره برای راهداران ، امدادگران و مسافران عبوری دردسر ساز است.
خلخال در ۱۱۵ کیلومنری جنوب اردبیل قرارد ارد.
طول راههای ارتباطی بین شهری و روستایی استان اردبیل ۶ هزار و ۳۷۱ کیلومتر است که هشت گردنه برفگیر و سخت گذر به نام های حیران ، صایین ، بودالالو ، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره آغاج و اسلام آباد در راههای ارتباطی این استان قرار دارند.
اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب های بسیار تندی به زمین های کم ارتفاع اطراف خود شامل کرانه های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت های کم ارتفاع استان های آذربایجان شرقی و زنجان منتهی می شود و به همین لحاظ جاده های این استان اغلب دارای پیچ ها و شیب های بسیار تند هستند.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
۷۱۱۹/۶۰۱۸