امضا قرارداد ۲ میلیارد یورویی ایران و ایتالیا
امضا قرارداد ۲ میلیارد یورویی ایران و ایتالیا

هیات عالی رتبه ای از ایتالیا به ریاست “پائولو جنتیلونی” وزیر امور خارجه و خانم “فدریکا گوئیدی” وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا و با همراهی جمعی از مدیران ارشد از صاحبان صنایع و مهمترین موسسات و شرکت های اقتصادی دولتی و خصوصی به تهران سفر نموده و دیدارهایی با مقامات کشورمان داشتند. امضا نخستین تفاهمنامه همکاری […]

sddهیات عالی رتبه ای از ایتالیا به ریاست “پائولو جنتیلونی” وزیر امور خارجه و خانم “فدریکا گوئیدی” وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا و با همراهی جمعی از مدیران ارشد از صاحبان صنایع و مهمترین موسسات و شرکت های اقتصادی دولتی و خصوصی به تهران سفر نموده و دیدارهایی با مقامات کشورمان داشتند.

امضا نخستین تفاهمنامه همکاری ایران با اروپا
در حاشیه دیدار وزیر صنعت،معدن و تجارت با وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا ، نخستین تفاهمنامه همکاری تجاری بین ایران و ایتالیا به امضا رسید. این تفاهمنامه بین ولی الله افخمی رئیس سازمان توسعه تجارت و روبرتو لونگو مدیرکل آژانس خارجی ایتالیا (ایچه) امضا شد. در این تفاهمنامه به انتقال اطلاعات تجاری و بازرگانی دو کشور ، اعزام هیئت های بازرگانی ، آموزش و… اشاره شده است.

امضا قرارداد ۲ میلیارد یورویی ایران و ایتالیا
همچنین عصر امروز یک قرارداد ۲ میلیارد یورویی در حوزه بیمه با حضور وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا و وزیر اقتصاد کشورمان امضا شد. خانم “فدریکا گوییدی” پس از امضای این یادداشت تفاهم در جمع خبرنگاران افزود: این یادداشت تفاهم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. وی اضافه کرد: باید به زیرساخت های همکاری دو کشور اهمیت بدهیم و این زیرساخت‌ها در واقع بازکردن کانال‌های جدید بانکی و بیمه ای میان دو کشور است. وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا گفت: کمیته مشترک اقتصادی دو کشور طی ماه‌های آینده برای توسعه همکاری‌های مشترک ایران و ایتالیا تشکیل می‌شود و راه‌های افزایش مبادلات را بررسی خواهد کرد.

طیب نیا: حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا دو برابر خواهد شد
در این مراسم علی طیب نیا وزیر اقتصاد اظهارداشت: روابط سیاسی و اقتصادی ایران و ایتالیا همواره مثبت و سازنده بوده است و به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و کشورهای ۵+۱ در زمینه انرژی هسته‌ای موجب فراهم شدن زمینه برای گسترش روابط اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای اروپایی می‌شود. وزیر اقتصاد افزود: پس از حذف تحریم‌ها روابط ایران با کشورهای اروپایی به خصوص کشور ایتالیا افزایش خواهد یافت چرا که ایتالیا برای ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و روابطی که در گذشته داشتیم و سفرهایی که در دوره‌های اخیر صورت گرفت چهره ایتالیا را در افکار عمومی ایران ممتاز کرده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر حجم مبادلات همکاری دو کشور ۱٫۵ میلیارد دلار است که به سادگی می‌توان این رقم را به دو برابر افزایش داد. طیب نیا افزود: در زمینه همکاری‌های اقتصادی و به خصوص سرمایه‌گذاری مشترک زمینه قابل توجهی برای گسترش روابط دو کشور وجود دارد.

ظریف: مردم ایران درباره اجرای کامل و دقیق تعهدات بر اساس برجام کاملا هوشیار و حساسند
به گزارش خبرگزاری صداوسیما وزارت امور خارجه، بعد از ظهر امروز وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا در مذاکراتی که متعاقب ورود هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی ایتالیا به تهران انجام شد، درخصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه تهران و رم و همچنین زمینه‌های همکاری‌ها و مشورت های منظم درباره بحران های منطقه ای و موضوعات مختلف بین المللی مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کردند. دو طرف با تأکید بر اینکه ایران و ایتالیا همواره از مناسبات سنتی خوبی برخوردار بوده اند، لزوم توسعه روابط و برنامه‌ریزی برای روابط بلندمدت مبتنی بر تنوع بخشیدن به حوزه‌های همکاری به‌منظور استفاده ازهمه ظرفیت ها را مورد توافق قرار دادند. ظریف و جنتیلونه روابط ایران و ایتالیا را نمونه‌ای از روابط چندبعدی شامل مناسبات سیاسی، اقتصادی،فرهنگی و آموزشی که مشترکات و حوزه های فراوان مورد علاقه را نیز در برمی گیرد توصیف کردند. ظریف با تاکید بر اینکه مردم ایران درباره اجرای کامل و دقیق تعهدات طرف‌های مذاکراتی ما بر اساس برجام کاملا هوشیار و حساس هستند و سابقه تاریخی نیز زمینه‌های بدبینی را فراهم کرده است، توجه کشورهای غربی به خواست مردم ایران و تلاش برای تغییر این ذهنیت در دوره جدید همکاری‌ها میان ایران و کشورهای اروپایی را عنصری اساسی در شکل دهی به مناسبات از این پس توصیف کرد.وی همچنین با تشریح سیاست ایران در تقویت مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه و لزوم همکاری و تلاش جمعی برای حل و فصل بحران ها و استقرار ثبات خاطرنشان کرد: بی ثباتی و ناامنی و تروریسم و افراط خلاف مصالح و منافع همه کشورهای منطقه است.

ابراز امیدواری وزیر خارجه ایتالیا به طی شدن نقشه راه تعیین شده در مذاکرات هسته‌ای
وزیر خارجه ایتالیا در این مذاکرات علاقه‌مندی وعزم ایتالیا برای ارتقای سطح تماس ها میان دوکشور و شروع دوره جدیدی از همکاری بر پایه مشترکات و روابط خوب سنتی را اعلام و ابراز امیدواری کرد توافق هسته ای براساس مسیر و نقشه راه پیش بینی شده به خوبی و به طورکامل طی شود و نمونه موفقی برای حل و فصل موضوعات اختلافی گردد. آقای جنتیلونه همچنین اظهار امیدواری کرد همکاری دوجانبه و تماس و مشورت های مستمر میان دوکشور در موضوعات مختلف منطقه ای در تقویت و ثبات منطقه ای و بین المللی موثر و کمک کننده باشد. وزرای خارجه ایران و ایتالیا در این مذاکرات همچنین مشورت های منظم و دوره ای دو وزیر درتهران و رم را مورد توافق قرار دادند.