سخنگوی کرملین: هواپیمای پوتین هیچ وقت سقوط نمی کند چون تولید داخل و مطمئن است
سخنگوی کرملین: هواپیمای پوتین هیچ وقت سقوط نمی کند چون تولید داخل و مطمئن است
سخنگوی کرملین در واکنش به سقوط بالگرد و هواپیمای رئیس جمهوری و معاون رئیس جمهوری کشورهای ایران و مالاوی طی یک ماه گذشته که هر دو ساخت خارج بودند، گفت هواپیمای ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه هیچ گاه سقوط نمی کند چون قابل اعتماد و تولید داخل است.

 

به گزارش اویاقلیق به نقل از خبرگزاری “تاس” روسیه، “دمیتری پسکوف” سخنگوی کرملین روز سه شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در این باره گفت، هواپیمای مورد استفاده پوتین بسیار قابل اعتماد است و بعید است دچار سوانح هوایی شود، چون با استانداردهای ایمنی دقیق روسیه ساخته شده است.

او گفت:” رئیس فدراسیون روسیه از هواپیماهای داخلی استفاده می کند. این وسایل نقلیه بسیار قابل اعتماد هستند. البته آنها به دلیل فناوری بالای خود نیاز به نگهداری خاصی دارند.”

او افزود: تمام ماشین آلات کشور ما نیز که شهروندان را جابجا می کند، در سطح مناسب نگهداری می شود و استانداردهای بسیار سختگیرانه ای در این زمینه وجود دارد که رعایت می شود. ما آژانس های نظارتی داریم. “سیستم کار می کند.”

هواپیمای اختصاصی پوتین یک فروند هواپیمای پیشرفته ایلیوشین ساخت روسیه با امکانات ویژه و گسترده است.

اسکادران پرواز ویژه “روسیا” Rossiya متعلق به ریاست فدراسیون روسیه، رئیس دولت و مقامات ارشد کشور را منتقل می کند. این اسکادران در سال جاری میلادی ۶۸ ساله می شود.

تیم این اسکادران متشکل از ۲۵۰۰ نفر از افراد حرفه ای است که با آزمون های بسیار سختگیرانه گزینش می شوند. این واحد از هواپیماهای روسی Il-96 (ایلیوشین) و Tu-214 ( توپولف) و بالگردهای Mi-38 استفاده می کند.

تاریخچه خدمات هوایی روسیه به سال ۱۹۵۶ برمی گردد، زمانی که مقامات ارشد شوروی سابق از هواپیماهای نظامی که توسط خلبانان نظامی پرواز می کردند به هواپیماهای مسافربری که توسط گروه ویژه هوانوردی تشکیل شده در “آئروفلوت” تشکیل شده بود و در خارج از فرودگاه “ونوکوو” قرار داشتند، تغییر مکان دادند.

متعاقبا این واحد به عنوان  یگان ۲۳۵ هوانوردی شناخته شد. در سال ۱۹۹۳، شرکت حمل و نقل دولتی Rossiya بر اساس آن تاسیس شد و در سال ۲۰۰۹، یک گروه پرواز ویژه جداگانه تحت مدیریت ریاست فدراسیون روسیه تشکیل شد.

اظهارات پسکوف در شرایطی بیان می شود که از زمان اعمال تحریم های غرب علیه روسیه پس از جنگ اوکراین ناوگان هوایی این کشور برای تهیه و سرویس قطعات هواپیماهای خارجی با مشکلات بسیاری روبروست و حتی برخی ناوگان هوایی خارجی روسیه برای سرویس به ایران می آیند.

در ماه فوریه گذشته مرکز ارزیابی داده‌های سقوط هواپیمای جت (JACDEC) فاش کرد که حوادث ایمنی پرواز روسیه در سال گذشته (۲۰۲۳) بیش از دو برابر شده و از ۳۷ مورد در سال ۲۰۲۲ به ۸۱ مورد در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

“جان آرود ریشتر” بنیانگذار و مدیر اجرایی JACDEC در این باره مدعی شد : تعداد حوادث ایمنی پرواز در روسیه ممکن است بسیار بیشتر باشد.
او در ماه فوریه به روزنامه انگلیسی تلگراف گفت:” این اعداد فقط مواردی را نشان می‌دهند که عمومی شده‌اند و هنوز رقم نامشخصی از حوادث گزارش نشده وجود دارد.”

مشکلات ایمنی پرواز صنعت هوانوردی روسیه تا حد زیادی به دلیل تحریم های اقتصادی فلج کننده ای است که غرب پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ اعمال کرد.

چنین محدودیت‌هایی برای خطوط هوایی روسیه نگهداری هواپیماهای خود را دشوار کرده است زیرا آنها نمی‌توانند هواپیما یا قطعات جدید بخرند.