ضریب جینی در استان زنجان وضعیت مناسبی دارد
ضریب جینی در استان زنجان وضعیت مناسبی دارد

شهرام طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: هر چند درآمدهای سرانه استان در کشور وضعیت خیلی مناسبی ندارد اما وضعیت توزیع درآمدهای در استان عادلانه صورت می‌گیرد، به طوری که ضریب جینی در مناطق شهری استان نیز وضعیت مناسبی دارد. این مسئول ادامه داد: از نظر ضریب جینی در بخش روستاها استان رتبه […]

شهرام طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: هر چند درآمدهای سرانه استان در کشور وضعیت خیلی مناسبی ندارد اما وضعیت توزیع درآمدهای در استان عادلانه صورت می‌گیرد، به طوری که ضریب جینی در مناطق شهری استان نیز وضعیت مناسبی دارد.

این مسئول ادامه داد: از نظر ضریب جینی در بخش روستاها استان رتبه سوم و در بخش شهری، استان رتبه ششم را دارد. همچنین درصد اشتغال در حوزه کشاورزی ۳۶٫۵ درصد، صنعت ۲۹٫۷ درصد و اشتغال ۴۳٫۸ درصد است.

وی در رابطه با نرخ مشارکت اقتصادی در استان زنجان، افزود: نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای ۴۵ درصد است که البته نرخ مشارکت زنان در استان زنجان بالاتر از نرخ میانگین کشوری بوده و به طوری کلی نرخ بیکاری در زنجان ۹٫۷ درصد است که این میزان در کشور نرخی بالاتر از ۹٫۷ درصد است. همچنین نرخ بیکاری در بین جوانان استان هم پایین‌تر از میانگین کشوری است.

طهماسبی خاطرنشان کرد: رشد تولید ناخالص داخلی به‌عنوان اصلی‌ترین شاخص عملکرد اقتصاد و تبیین‌کننده قدرت و بنیه اقتصادی استان زنجان در دوره ۸۴ تا ۹۲ در سطح ۲٫۷ درصد بوده است و بر اساس آمارها و مطالعات انجام شده، رشد اقتصادی استان در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۱ منفی بوده و بیشترین میزان رشد اقتصادی استان مربوط به سال ۱۳۸۴ با رشد ۷ درصد بوده و پس از آن در دوره ۹۰ تا ۹۳ نیز رشد اقتصادی استان ۲٫۷ درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، یادآور شد: در سطح بخش‌های اقتصادی برخی بخش‌ها با رشد منفی مواجه شدند که علت بعضی از آن‌ها ناشی از تشدید تحریم‌ها و بخشی دیگر ناشی از کاهش بودجه دولتی و عمومی بوده که بخش‌های صنعت، ساختمان، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و نیز واسطه‌گری‌های مالی، مستغلات، کرایه و خدمات کسب ‌و کار، اداره عمومی، خدمات شهری، آموزش، بهداشت و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی شخصی و عمومی، از جمله این بخش‌ها هستند.

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، ضریب جینی یک واحد اندازه‌گیری پراکندگی آماری است که معمولا برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود.

انتهای پیام