ببینید/ خیانت آشکار در افتتاح یک پروژه! | پایگاه خبری اویاقلیق

اویاقلیق: پروژه جنجالی و آلاینده استحصال مس کاتد از ماده معدنی کم عیار، این روزها در حالی در صف افتتاح توسط شخص رئیس‌جمهور در سفر به آذربایجان شرقی قرار گرفته است که عباس زاده مدیر جوان و کم تجربه مجتمع معدنی سونگون، تنها سه روز بعد از صدور دستور توقف عملیات این پروژه توسط اداره محیط زیست شهرستان ورزقان، نسبت به آغاز اسیدپاشی در این مجموعه اقدام کرده است!

در نامه رسمی اداره محیط زیست شهرستان ورزقان آمده است که چون این پروژه در محدوده قانونی منطقه حفاظت شده «دیزمار» یعنی گنجینه گونه های نایاب گیاهی و جانوری کشور قرار گرفته است، پیمانکار یا کارفرما باید سریعاً نسبت به توقف عملیات اجرایی اقدام کند!

اما مدیران مجمع مس سونگون و مس ایران در اقدامی عجیب و غیرقانونی، نه تنها توجهی به این اخطار و نیز اخطارهای مکرر قبلی نکرده اند، بلکه با آغاز بدون مجوز اسیدپاشی، این پروژه را در مسیر افتتاح توسط شخص رییس جمهور قرار داده اند!

در دیگر سو، رئیس اسبق یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در گفتگویی نسبت به اقدامات معدن مس سونگون و عواقب زیست محیطی آن در منطقه هشدار داده و اعلام کرده است: دو گونه نایاب جانوری در این منطقه در معرض انقراض قرار دارند!

پیش از این نیز نماینده شهرستان ورزقان این پروژه را روشی منسوخ و کم بازده برای استحصال مس دانسته و علت افتتاح این پروژه را عوام فریبی مدیران شرکت مس ایران برای به فراموشی سپرده شدن وعده استحصال سالانه ۴۰۰ هزار تن مس کاتد به روش ذوب اعلام کرده بود!

همه اینها در حالیست که مدیران استانی و دولتی در قبال این «خیانت آشکار» سکوت کرده و نه تنها آماده پاسخگویی در برابر رسانه ها نیستند، بلکه این پروژه خیانت بار را «انقلاب صنعتی» و آرزوی دیرینه مردم آذربایجان معرفی می‌کنند!

آنچه ناگفته پیداست اینکه آیندگان در مورد عملکرد امروز رسانه ها و البته مدیران دولتی قضاوت خواهند کرد !

تاریخ انتشار :

17 خرداد 1402 - 10:10

بازدید :

117576 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

تعداد دیدگاه :

بدون دیدگاه

لینک کوتاه :

http://oyaglig.com/?p=83831

به اشتراک بگذارید :