- اویاقلیق (بیداری آذربایجان) - http://oyaglig.com -

معلولیت جوان ۲۶ ساله در اثر مصرف قرص بدنسازی

۳۵۴۷۵Laبه دنبال شکایت این جوان که با حضور در باشگاه بدنسازی بنا به توصیه مدیریت باشگاه نسبت به مصرف تعداد ۱۲۰ عدد قرص در مدت پنج ماه دچار درد لگن شده بود که حسب مدارک موجود پس از مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی و انجام اقدامات تشخیصی، تکمیلی (اسکن استخوانی و ام ار ای لگن) با تشخیص نکروز آوسکولار سر فمور دو طرفه (سیاه شدگی دو طرفه ران ) شده و در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفت.

پس از شکایت نامبرده در دادگستری و ارسال پرونده به پزشکی قانونی مازندران، با طرح در کمیسیون پزشکی که با حضور متخصصین برگزار شد، با بررسی مدارک بالینی، تشخیصی، مصاحبه با مدیریت باشگاه و سیر علائم بالینی مشخص شد که یکی از علل اصلی آن مصرف داروهای حاوی ترکیبات کورتون مانند دگزامتادون منجر به بیماری نکروز آوسکولار سر استخوان ران دو طرفه شده است.

رواج انواع داروها سلامت ورزشکاران این رشته را به خطر انداخته است. داروهایی که کشور مبدا مشخص و شناسنامه‌ای ندارند و بدون هیچ نظارت و مشاوره پزشکی تجویز و به قیمت بسیار زیاد در باشگاه‌ها و یا فروشگاه‌ها و حتی توسط دلالان توزیع و فروخته می‌شود.

باید با نظارت دقیق و مستمر و فرهنگ‌سازی نسبت به این داروها اقدام تا از بروز مشکلات برای جوانان جلوگیری شود.

مطالب مرتبط