در جلسه دانشجویان آذربایجان شرقی با مدیرکل آموزش و پرورش و معاون سیاسی استاندار چه گذشت؟
در جلسه دانشجویان آذربایجان شرقی با مدیرکل آموزش و پرورش و معاون سیاسی استاندار چه گذشت؟

به گزارش بیداری آذربایجان به نقل از تسنیم، پس از حواشی مختلف در حوزه آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و مسائل پیش آمده در این مجموعه عظیم، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آذربایجان شرقی خواستار پاسخگویی مدیرکل به سؤالات و ابهامات پیش آمده شدند و در این راستا درخواست مجوز برای تجمع مقابل استانداری داشتند اما با […]

به گزارش بیداری آذربایجان به نقل از تسنیم، پس از حواشی مختلف در حوزه آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و مسائل پیش آمده در این مجموعه عظیم، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آذربایجان شرقی خواستار پاسخگویی مدیرکل به سؤالات و ابهامات پیش آمده شدند و در این راستا درخواست مجوز برای تجمع مقابل استانداری داشتند اما با تدبیر معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی، جلسه‌ای با حضور معاون سیاسی استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش و چد نفر از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آذربایجان شرقی ترتیب یافت تا ابهامات و سؤالات این حوزه پاسخ داده شود و دانشجویان در قالب مطالبه‌گری، مشکلات و مسائل این حوزه را تا رفع آن پیگیری کنند.

در این گزارش که به روایت مفصل یکی از دانشجویان حاضر در جلسه منتشر می‌شود، به سؤالات مطرح شده دانشجویان و پاسخ‌های مدیرکل به ابهامات موجود، پرداخته شده است .

مدیران ما ملزم به روشنگری هستند

در ابتدای این جلسه که با حضور علیار راستگو معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در محل سالن جلسات دفتر وی در استانداری برگزار شد، مرتضی محمدزاده به عنوان میزبان جلسه، در ابتدا با اشاره به اینکه مباحثی در مورد عملکرد آموزش و پرورش استان در فضای مجازی مسایلی مطرح شد و این جلسه در این زمینه تشکیل یافته است، اظهار داشت: هر موضوعی که در جامعه مطرح می‌شود، دو جنبه خصوصی و عمومی به عنوان مدیر نظام اسلامی دارد که باید در این مطالبه‌گری‌ها آبروی افراد و اعتماد عمومی را خدشه‌دار نکنیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی مسائل قبل از اینکه در جامعه مطرح شود، باید با جلسات رودررو به دنبال پاسخ قانع‌کننده باشیم، ابراز داشت: نتیجه این جلسه می‌تواند به ابهامات و سؤالات دانشجویان در این حوزه کمک شایانی داشته باشد.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه تدبیر بسیج دانشجویی و معاونت سیاسی استانداری آذربایجان شرقی برگزاری این جلسه بود، خاطر نشان کرد: هر سوالی بود، مدیران ما ملزم به روشنگری هستند تا قشر دانشجو از وضعیت جامعه اطلاع داشته باشند.

بسط ناعدالتی آموزش و تعارض منافع با توسعه مدارس غیرانتفاعی در آذربایجان شرقی

با سخنان مدیرکل سیاسی استانداری، نوبت به دانشجویان رسید که در ابتدا محدثه فرجی، مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی نکته نظرات خود را ارائه کرد.

وی با تاکید بر اینکه ارزش عدالت در گفتمان انقلاب «درجه یک» است، افزود: در جامعه انواع عدالت را داریم ولی مهمترین گونه عدالت، عدالت آموزشی است که تنها راه رسیدن به عدالت اجتماعی است. چراکه امکان تحصیل برای فقیر و غنی در قانون آمده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

فرجی، مجری فراهم کردن عدالت آموزشی را آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: متاسفانه در این زمینه به خوبی عمل نشده و با موجی از شوآف‌های سرکاری مواجهیم. یکی از موارد عدیده که پازل نا عدالتی را پرمی کند، سرعت بسیار بالای آموزش و پرورش در خصوصی سازی آموزش و پرورش است. در حالی که آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است و باید زمینه را برای تحصیل رایگان فرزندان این کشور فراهم کند نه اینکه با خصوصی سازی مدارس و غیرانتفاعی کردن آموزش، این حوزه به بنگاه داری سوق یابد.

مسئول بسیج دانشجویی خواهران دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی، با انتقاد از اینکه مدیران آموزش و پرورش استان ما دارای مدارس غیرانتفاعی هستند، تصریح کرد: تا زمانی که سیاستگزاران آموزشی ما از مالکان مدارس غیر انتفاعی باشند نمی‌توان به فکر پیشرفت و آموزش بهینه باشیم! در این زمینه تعارض منافع عمومی با منافع شخصی مطرح است و باید این تعارض رفع شود.

وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش با مشاهده حجم تعارضات، بخشنامه‌ای را برای مدیران صادر کرده که یا استعفا دهند یا مدارس خود را تعطیل کنند، گفت: برای اجرای بخشنامه زمان کمی باقی مانده و منتظر نتیجه عملی در این زمینه در بین مدیران استان هستیم.

فرجی ادامه داد: مدیرکل محترم در یکی از مصاحبه اعلام کرده‌اند که در حال شناسایی نفرات مشمول بخشنامه تعارض منافع هستند، در حالی که در زیرمجموعه خود باید واقف باشند و با اندکی نظاره بر خود و مدیران اطراف خود، روسای نواحی و برخی معاونان، نیازی به پروسه طولانی شناسایی وجود ندارد.

وی افزود: از خود شما تا همسر جنابعالی تا معاون آموزش متوسطه و معاون نهضت سوادآموزی و برخی از روسای نواحی و… همه در ذیل این قانون یا باید استعفا دهند یا مدارس خود را تعطیل کنند که منتظر اقدام عملی هستیم.

مسئول بسیج دانشجویی خواهران دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه تعارض منافع موجب فساد گسترده و افزایش دامنه نفوذ بخش خصوصی در آموزش و پرورش و منجر به ضعف مدارس دولتی شده است تصریح کرد: ما با انفجار و افزایش بی رویه و قارچ گونه مدارس غیر دولتی مواجه هستیم چراکه به عنوان مثال، یک ناحیه آموزش و پرورش شهر تبریز به اندازه کل استان اردبیل مدرسه غیردولتی دارد که این سرعت و حجم صدور مجوزهای مدارس غیرانتفاعی جای بسی سؤال دارد.

وی با اشاره به اینکه با ذات مدارس غیردولتی مخالف نیستیم، بلکه با بنگاه‌داری مدیران مخالفیم، ابراز داشت: بر اساس اهداف اولیه قانون فعالیت مدارس غیردولتی، فعالیت این مدارس باید به کیفی سازی مدارس منجر شود ولی با فجایع آموزشی مواجهیم و نتایج برعکس گرفته‌ایم.

فرجی با انتقاد از اینکه چرا باید یک مدیر دولتی به دنبال تأسیس مدارس غیر دولتی باشد که این باعث ایجاد آشفته بازار است، گفت: این روند، مکانیسم فساد را تسهیل می‌کند و باید در خطای این زمینه از میانه راه بازگردیم و به اصلاح مسیر فکر کنیم چراکه اینجا سرزمین انقلاب مستضعفین است و نباید زیر چرخ ولنگاری برخی مسئولین، مردم از حقوق اساسی خود بی بهره باشند.

تناقض‌هایی را در اطلاعات ارائه شده آموزش و پرورش و تجربیات میدانی مواجهیم

فاطمه بابایی، دانشجوی دانشگاه فرهنگیان هم در این جلسه، با انتقاد از اینکه اپیدمی کرونا به ناعدالتی آموزشی دامن زده و به سمت آموزش مجازی می‌رویم، ابراز داشت: زمان طولانی و حدود یک‌ترم از آموزش مجازی گذشته و اکنون می‌شود عملکرد را ارزیابی کرد تا نواقص رفع شود چراکه ممکن است این روند آموزش‌های کرونایی ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه یک سری تناقض‌هایی را در اطلاعات ارائه شده آموزش و پرورش و تجربیات میدانی مواجهیم، خاطر نشان کرد: به آمارهایی اتکا می‌شود که در عمل این اعداد را نمی‌بینیم

از عملکرد آموزشی نامناسب در آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تا پسرفت‌های آموزشی

علی حصاری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی هم در ادامه، فامیل بازی، شبهات و تخلفات و اخذ سهمیه برخی از مدیران نواحی از مدارس غیرانتفاعی را از جمله انتقادات خود از آموزش و پرورش برشمرد و گفت: در بررسی عملکردها و آمارهای ارائه شده، این آمار با واقعیت فاصله دارد.

وی با تشریح آمار منتشر شده در وزارت آموزش و پرورش از اقدامات استان آذربایجان شرقی، این عملکرد را غیرقابل دفاع دانست و افزود: آقای پاشایی آموزش و پرورش را در رتبه ۸ کشوری کنکور در سال ۹۲ تحویل گرفته و در سال ۹۴ به رتبه ۱۲ رسانده، در سال ۹۵ و ۹۶ به رتبه ۱۳ تنزل داده و در سال ۹۷ و ۹۸ به رتبه ۱۴ سقوط داده است اما مدیرکل آمار رتبه‌های تک رقمی کنکور را برای لاپوشانی افت در سایر آمارها برجسته می‌کند در حالی که الان با افت ۶ رتبه‌ای در کنکور در دوران مدیرکلی ایشان مواجهیم.

علی حصاری با بیان اینکه در دوران مدیرکلی ایشان رتبه ۲۴ کشور در امتحانات جمع سه پایه دوره اول متوسطه را تجربه کردیم خاطرنشان کرد: در این حوزه فقط رشد ۱٫۵ درصدی داشتیم که در رسانه‌ها افزایش ۱٫۵ نمره‌ای اعلام می‌شود!

وی با ارزیابی عملکرد کشوری آموزش و پرورش استان در رده‌های مختلف در مقایسه با سایر استان‌های کشور، اظهار داشت: رتبه ۱۱ در پایه سوم ابتدایی، رتبه ۱۳ در پایه چهارم، رتبه ۱۹ در پایه پنجم و رتبه ۲۴ در پایه ششم را تجربه کرده‌ایم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی، ادامه داد: استان ما با این همه افراد با استعداد، هر سال چند نفر رتبه تک رقمی کنکور را عَلَم می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که رتبه دوم کشور را داریم در حالی که رتبه ۲۴ مجموع شرکت کنندگان کنکور را داریم!

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش بنابه فرمایش رهبری مانند مسائل اقتصادی در اولویت اول مسائل کشور است، اضافه کرد: با جلدسازی و آمارسازی وضعیت واقعی آموزشی استان را غیرواقعی نشان می‌دهیم که این امر به اصلاح امور کمکی نمی‌کند.

«تربیت» را حلقه مفقوده آموزش و پرورش استان/عملکرد غیرشفاف در زیرمجموعه اداره کل

سید عرفان حسینی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در این جلسه، «تربیت» را حلقه مفقوده آموزش و پرورش استان دانست و گفت: در مدارس دولتی تربیت هیچ جایگاهی ندارد و در مدارس غیردولتی هم باید تربیت را تعطیل شده بدانیم چراکه بسیاری از مدارس غیر دولتی خارج از فضای انقلاب اسلامی است و هرچه دوست دارند را به دانش آموز آموزش می‌دهند و اصلاً انگار در ایران زندگی نمی‌کنند! ضمن اینکه بنیان‌های عدالت آموزشی در مدارس غیرانتفاعی زیر سؤال رفته و کلاس‌های خصوصی چند میلیونی برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه منابع مالی و شفاف سازی آنها هم عملکرد نامناسبی را در اداره کل آموزش و پرورش استان شاهدیم، ابراز داشت: مشارکت‌های مردمی شفاف نیست که چقدر است و کجا خرج شده؟ مشخص نیست منابع سازمان دانش آموزی، باشگاه فرهنگیان، کلینیک فرهنگیان چه سرنوشتی دارد. بحث پوشاک مدارس و سرویس‌ها و اجاره سالن‌های آموزش و پرورش هم از دیگر موارد غیرشفاف هستند.

نظریه دیوان محاسبات به عنوان مرجع رسمی اعلام تخلف در خرید خانه سازمانی

علی خلیلی، از بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان هم با طرح این سؤال که آیا دیوان محاسبات به عنوان مرجع رسمی محسوب می‌شود یا نه؟ با دریافت پاسخ «بله» گفت: در مورد خانه سازمانی که مدیرکل قبل از مدیرکلی و در سال ۹۱ این خانه سازمانی را تملک و خریداری کرده، در ولیعصر و بهترین نقطه شهر تبریز، دیوان محاسبات اعلام کرده که تحت قانون خانه‌های سازمانی، تملک نشده و ایشان در اولویت تملک نبوده که بر اساس نظریه دیوان محاسبات، فروش و واگذاری این ملک به درستی اجرا نشده و آقای پاشایی مستحق دریافت آن نبودند.

وی با تاکید بر اینکه دیوان محاسبات هم بر تخلف بودن آن تصریح کرده است، گفت: آیا تأیید می‌کنید تخلف شده؟ آیا پس از فروش آن دوباره به بیت المال بر می‌گردد یا نه؟ باید اینگونه باشد که پاشایی به شائبه‌ها پاسخ دهد و اگر تخلفی در ملک مورد نظر مطرح شده، به بیت المال بازگردد.

دانشجو قشر نخبه جامعه است

علیار راستگو، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی هم در ادامه این جلسه، با تقدیر از دانشجویان و مطالبات و پیگیری‌های مطرح شده، ابراز داشت: دانشجو قشر نخبه جامعه است.

وی دانشجو را گروه مرجع جامعه دانست و گفت: دانشجویان در هر حوزه‌ای وارد شدند، تأثیر گذار بودند و در این حوزه هم مطالبه گری هایی دارند که از آقای پاشایی می‌خواهم شفاف مطالبات را پاسخ دهند.

پاسخ‌های مدیرکل، از عملکرد آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تا تعارض منافع و خانه سازمانی

جعفر پاشایی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم در این جلسه، نقد عملکرد و برنامه‌ها را راهی برای رشد و تعالی خود و مجموعه آموزش و پرورش دانست و گفت: مسئولی که در دستگاه عریض و طویلی مانند آموزش و پرورش حضور دارد، باید برنامه‌ها را به گونه‌ای پیش ببرد که مقام و رتبه‌ای در شأن استان برای آذربایجان شرقی به دست آید. ضمن اینکه در بخش بعدی، مسائل فردی مدیرکل و توانمندی‌ها را مورد سؤال قرار دادند که همه موارد را پاسخ خواهیم داد.

وی ادامه داد: در وزارت آموزش و پرورش اداره کل ارزیابی عملکرد داریم که ادارات استانها را بررسی می‌کنند، نهاد دیگر مرجع ارزیابی، سازمان برنامه و بودجه است و همچنین سازمان امور اداری و استخدامی هم در زمینه نیروی انسانی آموزش و پرورش استان را ارزیابی می‌کنند. خواهش می‌کنیم با نامه رس

با بیان اینکه تا مهر ماه امسال بیش از ۲۸۰۰ نفر از معلمان ما با بازنشستگی از سیستم خارج می‌شود و نهایتاً ۹۰۰ نفر وارد سیستم می‌شود که باید کمبودها را جبران کرد و ما را دچار چالش کرده است، ابراز داشت: ۸۹۰۰ مدرسه و نزدیک به ۵۰ هزار معلم با ۷۵۰ هزار دانش آموز در استان داریم که فقط یک مدرسه مانند مدرسه فردوسی به اندازه اداره کل محیط زیست استان کارمند دارد! و این نشان از بزرگی و گستردگی فعالیت این اداره کل است.

وی با بیان اینکه در مورد عدالت آموزشی، خصوصی سازی و تعارض منافع مسایلی مطرح شد افزود: من در سال ۶۹ استخدام شده‌ام و در تمام دولت‌ها مسئولیت داشته‌ام و اغلب رئیس آموزش و پرورش بوده‌ام، در همه این سالها برای ارزیابی عدالت در سیستم آموزش و پرورش، «پوشش تحصیلی» واقعی را بررسی می‌کنند، در هر نقطه‌ای از استان و ایران هر نقطه‌ای دانش آموز داشته باشیم باید خدمات ارائه دهیم که این امر یکی از شاخص‌های ارزیابی عدالت است.

پاشایی با ذکر اینکه ۱۶۳ مدرسه در استان داریم که یک یا دو یا سه دانش آموزه است و سعی کردیم اینها هم تعطیل نشوند، ادامه داد: ۱۸۲۰۰ نفر هم دانش آموز در مدارس شبانه روزی داریم که اینها دانش آموزی هستند که خورد و خوراک و خوابگاه و… داده‌ایم تا بتوانند تحصیل کنند و این عین عدالت آموزشی است. شاید کیفیت غذا و خدمات ما با مطلوب فاصله داشته باشد، اما هر کاری توانسته‌ایم کرده‌ایم تا کسی از تحصیل بازنماند. طرح روستا مرکزی هم که برای دانش آموزان استثنایی است، دولت با همه محدودیت‌های مالی برای این دانش آموزان سرویس داده و آموزش رایگان ارائه می‌کند که این موضوع هم از شاخص‌های عدالت آموزشی است.

*در این موضوع، فرجی، مسئول بسیج دانشجویی خواهران دانشگاه فرهنگیان استان، با رد اجرای طرح روستا مرکزی گفت: مصادیقی وجود دارد که دانش آموز نمی‌تواند از این طرح استفاده کند و دو سال است که از تحصیل بازمانده است. ظاهر قضیه خوب است ولی با واقعیت‌های میدانی فاصله دارد، ضمن اینکه عدالت آموزشی صرفاً با ارزیابی پوشش دهی محقق نمی‌شود و از چندین شاخص، فقط این شاخص نباید محور ارزیابی‌ها باشد.

پاشایی در ادامه، در مورد خصوصی سازی مدارس هم توضیح داد و گفت: قانون استقرار مدارس غیردولتی توسط مجلس تصویب شده و دولت سیاستگزاری کرده تا ۱۵ درصد دانش آموزان در جایی که امکان تحصیل در مدارس غیر انتفاعی را دارند، به این سمت سوق داده شوند ولی در استان ما ۱۲ درصد دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند. اکنون هم هر کسی درخواست مجوز کند، کمک می‌کنیم و این بخشی از سیاست دولت است.

*در این بخش هم علی حصاری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان با ابراز اینکه در آذربایجان شرقی شرایطی پدید آمده که مردم به دلیل کمبود کیفیت مدارس دولتی با هر توان مالی به سمت مدارس غیردولتی سوق یافته‌اند، گفت: این در حالی است که مدیران و خانواده آنها دارای مدرسه غیر دولتی هستند اما تعهد دولت افزایش کیفیت در قبال کاهش بار از دوش دولت با بازگشایی مدارس غیردولتی است.

حصاری خاطر نشان کرد: متاسفانه هدف از راه اندازی مدارس غیرانتفاعی، با دور شدن از هدف اصلی، بنگاهداری اقتصادی است و منطقاً مدارس دولتی باید به قدری کیفیت آموزشی مناسبی داشته باشند که خانواده‌ها احساس نیازی به مدارس غیرانتفاعی نکنند. کسی با مدارس غیرانتفاعی مخالف نیست، مسئله این است که با هدف تأسیس مدارس غیرانتفاعی فاصله دارد و به بنگاهداری رسیده است.

اما پاشایی درصد فعالیت مدارس غیرانتفاعی در استان را ۱۲ درصد اعلام کرده بود ولی علی رغم اصرار دانشجویان برای اعلام درصد فعالیت مدارس غیر انتفاعی در تبریز که به تنهایی یک ناحیه معادل کل استان اردبیل مدرسه غیر انتفاعی دارد، آمار مدارس غیردولتی را با توجه به عدد بالای آن اعلام نکرد و گفت: این اعداد کمکی به بررسی این موضوع نمی‌کند.

پاشایی در ادامه، با بیان اینکه آزمون پایه دوازدهم به صورت کشوری برگزار می‌شود و تمام سؤالات به صورت نهایی است گفت: میانگین نمرات پایه دوازدهم و معدل دانش آموزان در مدارس دولتی بیش از غیردولتی است.

دانشجویان با انتقاد از این گزارش، تصریح کردند: باید نتایج این گزارش را در کنکور ببینیم ولی دیده نمی‌شود و عملاً شاید برعکس است و مدارس غیردولتی بیش از دولتی قبولی دارند.

پاشایی در مورد تعارض منافع هم توضیح داد و افزود: قانونا پیش از این صدور مجوز برای کارشناس، کارشناس مسئول، مدیرکل، معاون و… ممنوعیت نداشت و مدیران زیادی در تهران از وزرای قبلی آموزش و پرورش تا نمایندگان مجلس و… مدرسه دارند. بله معاونی دارم و رئیس اداره‌ای دارم که مدرسه دارد و تا پایان مهلت بخشنامه باید تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه حجم بالایی از غیردولتی‌ها بعد از کرونا تقاضای تعطیلی داده و ضرر ده شده‌اند، ابراز داشت: برخی مدارس داریم که به خوبی سودده هستند اما تعداد زیادی نیست لذا مدارس با زیر ۱۱۰ دانش آموز صرفه ندارد و ضررده هستند که درخواست تعطیلی داده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه در مورد تعارض منافع، وزیر آموزش و پرورش شفاف برای افراد نوشته که یا مدیران استعفا دهند یا مدارس را تعطیل کنند، گفت: این بخشنامه حدود ۴۰ روز قبل اعلام شده و آنچه لازم باشد تا فرصت نهایی اعلامی بخشنامه عمل خواهد شد. حتی تا این حد اعلام می‌کنم که به اسم همسرم، مدرسه «تابنده» داریم اما تا پایان مهلت بخشنامه به بندهای آن عمل می‌شود. در حوزه بازرسی اداره کل آموزش و پرورش، لیست نهایی تهیه شده و به وزارتخانه اعلام می‌شود که در صورت ابلاغِ عملیاتی کردن آن، اجرایی می‌کنیم.

پاشایی در ادامه با اشاره به اینکه در جلسه در مورد فامیل بازی مسایلی مطرح شد، ابراز داشت: از ۷ نفر به عنوان فامیل نام بردند اما یک نفر نسبت با من دارد. یکی از مدیران نواحی که نسبت فامیلی دارد، قبل از من مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و در دوران مدیرکلی من هم با نظر مسئولین استان به مدیریت ناحیه ۱ منصوب شد. اگر ایشان هم خلافی مرتکب شده است، باید پس از اثبات، برخورد لازم صورت گیرد.

وی در مورد مشکلات آموزش مجازی هم توضیحات خود را ارائه داد و گفت: از ۱۶۶ سال قبل که آموزش و پرورش رسمی آغاز شده، آموزش مجازی برای اولین بار بود که اجرایی می‌شد، برای ما حضور در فضای مدرسه و کلاس ایده آل است اما از افتخارات دولت و وزیر است که بدون تجربه قبلی، سامانه «شبکه ارتباط دانش آموزان (شاد)» را راه اندازی کردند. ضمن اینکه شاد هم ایده آل نبوده است و باید معایب آن را برطرف کرد.

پاشایی با بیان اینکه معلم یار ابتکار من در کشور بوده تا دانش آموزانی که به شاد دسترسی ندارند، با معلم یار از تحصیل عقب نیافتند، خاطر نشان کرد: وزیر آموزش و پرورش این طرح را به عنوان الگوی کشور معرفی کرد. کادر اداری آموزش و پرورش ۱۵۰۰ الی ۱۷۰۰ نفر برای روستاهایی که اینترنت ندارند، یک یا بیشتر دانش آموز دارد، درس نامه را به روستا برده و آموزش‌ها را برده‌اند تا دانش آموزان از تحصیل عقب نمانند. اما متاسفانه به جای اینکه این امر نکته مثبت عملکرد ما باشد، عملکرد منفی محسوب می‌کنید. برای یک مهر برنامه ما این است که در تمام روستاهای هدف، اینترنت توسط دولت تأمین شود اما از سوی دیگر هم باید ضعف‌های شبکه شاد را کم کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به مسائل مطرح شده و آمارسازی در مورد عملکرد آموزش و پرورش استان، گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار کشور، در زمان حضور من درصد باسوادی استان در سال ۹۲ تا اکنون ۲٫۵ درصد افزایش یافته در حالی که در کشور کمتر از یک درصد رشد داشته است. در برخی نقاط هم از زمان حضور من کاهش عملکرد هم داریم که باید به رفع نواقص منجر شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نظریه اداره کل ارزیابی وزارت آموزش و پرورش، آقای حاجی میرزایی وزیر محترم در ۲۸ اردیبهشت، آموزش و پرورش آذربایجان شرقی را به عنوان رتبه اول در بین ادارات کل آموزش و پرورش کشور معرفی کردند ضمن اینکه باید اعلام کنم از سال ۹۲ تا کنون بدترین رتبه ما رتبه پنجم بوده است.

پاشایی با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ۹۹٫۲۰ درصد است ابراز داشت: اولویت اول در کشورها کلاس اول است که پوشش ما از ۹۲ درصد به ۹۸٫۲۱ درصد رسیده است و باید برای ۱٫۸ درصد باقیمانده برنامه ریزی کنیم. از سوی دیگر خم ۷۸ درصد پوشش تحصیلی پیش دبستانی داشتیم که به بیش از ۹۴ درصد رسیده است.

وی با تأیید آمار ارائه شده در مورد رتبه کنکور آذربایجان شرقی در کشور، تصریح کرد: در این آمار شرکت کنندگان در کنکور و قبولی را ارزیابی کرده‌اند، اما الان در ایران نزدیک به ۵ سال است که کنکور روی پاشنه قبول شدگان «رشته تاپ» و «دانشگاه تاپ» می‌چرخد و با این حوزه ارزیابی می‌کنند. رتبه زیر ۱۰۰۰ دانش آموزان استان از سال ۹۲ به ۹۸ نزدیک به دو برابر رشد کرده است و باید از این جنبه هم نگاه کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در ادامه شفافیت در برخی مراکز وابسته به آموزش و پرورش و کمک‌های مردمی را یادآور شد و با بیان اینکه کمک‌های مردمی به خزانه واریز نمی‌شود و در مدرسه می‌ماند، تاکید کرد: باشگاه فرهنگیان، کلینیک فرهنگیان و تالار معلم، پیشکسوتان، دندانپزشکی و… همگی در زمان من ساخته شده و بدون کمک دولت بوده که لنگه آنها را در ایران نداریم. این مراکز، مراکز درآمد-هزینه‌ای است و با درآمد خود، بدهی‌های احداث و تجهیز خود را پرداخت می‌کنند. وضعیت امروز آن این است که هیئت مدیره دارد و دولت ریالی پول نمی‌دهد. ۹۹ درصد کارکنان آنها از شرکت‌های خدماتی است که از بیرون به پیمان برداشته و فقط مدیرعامل آنها کارمند دولت است. این مجموعه‌ها حتماً بدهی خواهد داشت و ۴ ماه است کار نمی‌کند و اگر مستنداتی در زمینه انحراف آنها هست به نهادهای نظارتی بدهید برخورد کنند! این مجموعه‌ها درآمد و هزینه‌ای هستند و هنوز هم که هنوز است از سود آن بدهی‌های خود را می‌دهند.

وی افزود: اینکه برای یکی از محافظان مقامات استان در باشگاه فرهنگیان خدمات ارائه می‌شود، این امر یک روال طبیعی بوده و به دستور وزیر آموزش و پرورش پرداخت می‌شود.

پاشایی در مورد خانه سازمانی هم توضیح داد و گفت: بنده بعد از سال ۸۸ یک دوره چندماهه در اداره کل آموزش و پرورش استان کارشناس شدم و به دلیل اینکه سالها در شهرهای مختلف مدیر بوده‌ام، در تبریز منزل مسکونی نداشتم لذا یکی از ۴ خانه سازمانی اداره کل در ولیعصر را به افراد مختلف واگذار کرده بودند که من یکی از آنها بودم و اعلام نشده بود که تمدید یا اجاره جدید در زمان حضور ما ممنوع بوده است. در همان مدت بخشنامه‌ای رسید که هر کس در این منازل ساکن است، به افراد ساکن با تسهیل شرایط واگذار شود که هر چهار مورد ۲۲۲ متری واگذار شد اما من نامه زدم امکان خرید نداریم ولی فردی که یکی از خانه‌های سازمانی را خریده بود، به دنبال یکی دیگر از خانه‌ها بود که با پول همان فرد خریداری کرده و بلافاصله به نام وی سند کردیم.

وی با اشاره به اینکه تخفیف اعلامی مطلقاً صحت ندارد، ابراز داشت: قیمت واگذاری را با بیرون یکی اعلام کردند و تخفیفی در کار نبود. اگر قوانینی هم در این زمینه وجود داشت، من از آن مطلع نبودم و باید اعلام می‌شد، در حالی که اداره کل در دوران قبل از مدیرکلی من این خانه‌ها را واگذار کرده و همه منازل سازمانی با این روش واگذار شده‌اند که اگر مشکلی بوده، نهادهای نظارتی می‌توانند ورود کنند.

سوالاتی که بی‌پاسخ ماند…

 سؤالات دانشجویان و پاسخ‌های دانشجویان در یک جلسه حدوداً سه ساعته را با هم دیدیم و خواندیم اما سؤالات و ابهاماتی بوده که مدیرکل پاسخ نداده یا با آمارهای موازی، پاسخ سؤال را به سمت دیگری برده و پاسخ آن سؤال را نداده است که بخشی از این موارد را در ادامه ذکر می‌کنیم:

  1. مدیرکل محترم از کسب رتبه اول آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در بین سایر ادارات کل و تجلیل وزیر محترم خبر داده‌اند ولی ضمن اینکه کسب این رتبه قابل تقدیر است باید عرض کنیم که پیش کشیدن این آمار، فرار از پاسخ به سؤالات دانشجویان بوده چراکه این رتبه و یا حتی جشنواره شهید رجایی، رتبه‌های اداره کل در شاخص‌های عمومی ستادی است و مربوط به فعالیت‌های عملکردی در حوزه اداری است و نمی‌تواند در مورد عملکرد آموزش مورد ارزیابی قرار گیرد.

نتایج عملکرد آموزشی مدیرکل محترم در حوزه‌های «کنکور»، «امتحانات نهایی» و «نمرات پایه‌های تحصیلی» خود را نشان می‌دهند که متاسفانه در هر سه حوزه شاهد پسرفت بوده‌ایم و نه پیشرفت!

نتایج ارزیابی نمرات پایه‌های تحصیلی و رتبه بندی آن در کشور که به این صورت است و مورد تأیید مدیرکل محترم هم قرار گرفت: «رتبه ۱۱ در پایه سوم ابتدایی، رتبه ۱۳ در پایه چهارم، رتبه ۱۹ در پایه پنجم و رتبه ۲۴ در پایه ششم» این یعنی دانش آموز را در این سیستم آموزشی استان، مستعد تحویل گرفته‌ایم و سال به سال، دانش آموزان استان ما نسبت به همترازان خود در سایر استان‌ها عقب افتاده‌اند و همان دانش آموز از رتبه ۱۱ در پایه سوم به رتبه ۲۴ در پایه ششم رسیده است.

عدم پاسخگویی به این حجم از پسرفت، جای سؤال دارد و استاندار آذربایجان شرقی به عنوان مدیر ارشد استان باید بازخواست از مدیران خود نسبت به این پسرفت را انجام دهد، نه اینکه رسانه‌ها این آمار را واکاوی کنند و نتایج عقب افتادگی را عیان کنند و سپس استاندار آیا واکنش نشان دهد و یا به دلایل دیگر، لاپوشانی نمایند!

  1. در مبحث عدالت آموزشی هم اگر دیدگاه آموزش و پرورش به دانش آموز، دید کالایی و سوددهی است، باید عرض کنیم که این دیدگاه یک دیدگاه کاپیتالیستی است و با دیدگاه اسلامی فاصله دارد؛ از سوی دیگر، آمار پوشش تحصیلی تنها یک شاخص از شاخص‌های ارزیابی عدالت آموزشی است و این به معنای ارزیابی «کیفیت آموزش» نیست و بی پاسخی در این حوزه هم در بیانات مدیرکل مشهود بود. ضمن اینکه تنزل رتبه کنکور استان از ۸ کشوری به ۱۴ کشوری در دوران مدیرکلی ایشان، یکی از نکته‌های جدی در زمینه عملکرد آموزشی و عدالت آموزشی است. اینکه رتبه‌های زیر هزار را مهم دانسته و دیگران را غیر مهم بدانیم و در ارزیابی خود کنار بگذاریم، اوج نگاه ناعادلانه است.
  2. در مورد هزینه کرد باشگاه فرهنگیان به محافظان یکی از نمایندگان استان در دوره گذشته به دستور وزیر آموزش و پرورش و از جیب معلمان؛ باید عرض کنیم که اولاً مجلس شورای اسلامی هزینه‌هایی را بابت هزینه‌های نمایندگان به حساب آنها پرداخت می‌کند و اینکه آن نماینده محترم هزینه خود را به دوش فرهنگیان تحمیل می‌کند، جای سؤال دارد.

ثانیاً، آیا این خدمات به همه ارائه می‌شود؟ و چرا از جیب فرهنگیان پرداخت می‌شود؟ گیریم که بودجه‌ای از دولت نگیرد و درآمد-هزینه ای اداره شود اما چرا باید این هزینه‌ها به معلمان تحمیل شود؟ آیا باشگاه فرهنگیان و… محلی برای خدمات دهی برای معلمان است یا ابزار مدیرکل محترم برای خدمات دهی به نهادهای مختلف و راضی نگه داشتن آنهاست؟

  1. اما در مورد مسائل مرتبط با خانه سازمانی هم باید عرض کنیم که سؤالات و ابهامات همچنان پابرجاست و اینکه همه می‌گرفتند و به من هم واگذار کردند، یک فرار رو به جلو از پاسخگویی است.