همسوئی هواداران تراختور و سپاهان در مقابل تبعیض ها !
همسوئی هواداران تراختور و سپاهان در مقابل تبعیض ها !

اویاقلیق: تراختور تیمی است که جریان دوقطبی بودن فوتبال را بهم زد. از زمان تاسیس دو تیم سرخ و آبی تهران، تا ورود تیم تراختور به لیگ برتر، فوتبال ایران به نام دو تیم سرخ و آبی تقسیم شده و سایر تیمها در حکم یار تمرینی و یا سیاهی لشگر بحساب می آمدند. حالا هم […]

اویاقلیق: تراختور تیمی است که جریان دوقطبی بودن فوتبال را بهم زد. از زمان تاسیس دو تیم سرخ و آبی تهران، تا ورود تیم تراختور به لیگ برتر، فوتبال ایران به نام دو تیم سرخ و آبی تقسیم شده و سایر تیمها در حکم یار تمرینی و یا سیاهی لشگر بحساب می آمدند. حالا هم تا حدودی بر آن اصرار میشود که تیم یعنی سرخ و یا آبی !به همین منوال هم میتوان نتیجه گرفت که هوادار فوتبال یا آبی باید باشد و یا سرخ !
اما تیم پرهوادار تراختور فصل نوینی را در فوتبال ایران برای چندقطبی شدن باز کرد و سایر تیمها و هوادارانشان هم جرات آنرا یافتند که در مقابل دو تیم دردانه پایتخت قدعلم کنند.
پیش از آن تیمهای شهرستانی برای هواداران خود، اکثرا در اهمیت دوم هواداری قرار داشتند. با اینحال ناگفته نماند که قبل از صعود تراختور به لیگ برتر، در تبریز دو تیم قدیمی تراختور و ماشین هر کدام هوادارانی متعصب بخود داشتند که رویاروی هم قرار داشتند و باعث شده بود که فوتبال دوستان تبریزی بیش از آنکه متوجه سرخابی ها باشند، مشغول به تیمهای شهرشان شوند.
با صعود تراختور به لیگ برتر، هواداران ماشین نیز با توجه به مسائل اجتماعی دست در دست تراختوریها گذاشته ، یک دل نه که صد دل عاشق تراختور شده و آنرا تیم اول آذربایجان معرفی نمودند!
با صعود تراختور به لیگ برتر و حمایتها و تشویقهای هواداران بی نظیر آن با فرهنگی نو و فوتبالی ، روحی تازه در کالبد هواداران شهرستانی دمیده شد و موجب بیداری شهرستانی ها برای ارج نهادن به تیم شهر و دیارشان گردید.
حمایت فوتبال دوستان از تیمهای شهرستانی موجبات و ضرورت حمایت مسولان محلی را هم بهمراه آورد.
مخلص کلام اینکه تراختور و هوادارانش ، تابوی سرخابی و دو قطبی بودن و دو تیمی بودن کشور را شکستند و موجبات رشد و رونق تیمهای شهرستانی را فراهم آوردند!
پیش از لیگ برتری شدن تراختور ، تیم سپاهان افتخارات قابل توجهی نسبت به سایر تیمهای شهرستانی کسب کرده بود، لاکن از نظر جذب هوادار و جلب حمایت آنها موفقیت چندانی نداشته و اغلب فوتبالدوستان اصفهانی ، بجای توجه به تیم شهر خود و حمایت و تشویق سپاهان، در دسته بندی های هواداری در جرگه هواداران یکی از دو تیم پایتختی قرار داشتند.
با حضور پرشورهای تراختور در ورزشگاهها که فرهنگ عالی هواداریشان زبانزد رسانه ها شده بود، سپاهانی ها در تقابل با سرخابیها، همسو با تراختوریها شدند تا جائیکه باشگاه سپاهان در رویاروئی با تیمهای دردانه پایتخت ، رسما از هواداران تراختور خواست که سپاهان را در آزادی مورد حمایت و تشویق خود قرار دهند که این تقاضای حمایت تراختوریها از سپاهان در آزادی ، برای سرخابی ها بسیار «گران» آمد و آنان سپاهانی ها را بخاطر اتحاد با پرشورها به «خیانت» متهم کردند!!!!
بر کسی پوشیده نیست که با حمایتهای همه جانبه اخیر وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال از تیم پرسپولیس که تبعیض تلقی میشود، صدای خیلی از هواداران تیمها در آمد و به انحاء مختلف اعتراض خود را به اینهمه تبعیض آشکار از یک باشگاه و تیم اظهار کردند که در بین هواداران دو تیم تراختور و سپاهان گسترده تر و رساتر بود!
شنیدیم که هواداران تیم فوتبال سپاهان در جریان بازی این تیم در اصفهان شعار «نه قرمز و نه آبی» سر دادند و در ادامه نیز در یک روز مانده به دیدار بازگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا تیم کاشیما رقیب پرسپولیس را تشویق نمودند!
همسان با همین شعارها را تراختوریها نیز دادند. البته در هر فرصت ممکن پرشورها شعاری را میخوانند که معنیش اینست که : بخدا من نه استقلالی هستم و نه پرسپولیسی! .. من تراختورچی هستم!!
طبیعی است که تشویق کاشیما در سهند یا نقش جهان، نه از ته دل بلکه شیوه ای برای اظهار اعتراض به تبعیض ها و دهن کجی به توصیه های تبعیض آمیز است!!
منتقدین، اعمال نکردن قانون نظام وظیفه اجباری را در حق بعضی بازیکنان تیم پرسپولیس و یا حل مشکل تخلف بازیکن این تیم در باشگاه ریزه اسپور بنفع این تیم خاص ، در حین سفر بعضی مقامات و نیز مسولان وزارت ورزش به کشور همسایه را از نمونه های تبعیض آمیز در حق این باشگاه معرفی میکنند.
البته آش بقدری شور بوده که گذشته از اعتراض فوتبالی های سایر تیمها ، صدای آشپز هم بلند شده است. بدینصورت که جمعی از هواداران و پیشکسوتان دیگر تیم مورد لطف و عنایت وزارت ورزش یعنی استقلال تهران هم زبان به گلایه گشوده و از تبعیض ها در حق تیم پرسپولیس شاکی شده اند تا جائیکه بعضی از هواداران این تیم تهرانی بعد از شکست پرسپولیس صحنه های طنز آمیزی را بنمایش گذاشته و در فضای مجازی متشرکرده اند که نشان میدهد آنها هم همچون سپاهانی ها ، پدیده ای ها، فولادیها و .. و….. دل خوشی از تبعیض ها بنفع تیم مزبور ندارند! حال نمیدانیم که چرا طرفداران پرسپولیس تیغهای زهرآگین و مسموم خود را بطرف تراختوریها میگیرند؟؟
در خاتمه به آنانکه احساس نفرت هواداران سایر تیمها را نسبت به تیم خود دیدند و در مقابل بجای تنبه، زبان به بد و بیراه گفتن بخصوص علیه تراختوریها کردند، قطعه شعری حاوی نصیحت عرض میکنیم:

آینه چون نقش تو بنمود راست – خود شکن آئینه شکستن خطاست!

 

یادداشت از : ساوالان – اردبیل