بلاتکلیفی مرکز همایش های بین المللی تبریز!
بلاتکلیفی مرکز همایش های بین المللی تبریز!

اویاقلیق: مرکز همایش های بین المللی تبریز که تا چند ماه قبل به عنوان بزرگترین پروژه در حال اجرا و بزرگترین پروژه فرهنگی-عمرانی شمالغرب کشور از آن یاد می شد، بعد از ۲ سال کار شبانه روزی در ۵ اردیبهشت افتتاح و با حضور رئیس جمهور در آئین نمادین افتتاح تبریز ۲۰۱۸ به مرحله بهره […]

اویاقلیق: مرکز همایش های بین المللی تبریز که تا چند ماه قبل به عنوان بزرگترین پروژه در حال اجرا و بزرگترین پروژه فرهنگی-عمرانی شمالغرب کشور از آن یاد می شد، بعد از ۲ سال کار شبانه روزی در ۵ اردیبهشت افتتاح و با حضور رئیس جمهور در آئین نمادین افتتاح تبریز ۲۰۱۸ به مرحله بهره برداری رسیده است.

این مرکز که از آن به عنوان بزرگترین زیرساخت فرهنگی شمالغرب کشور نیز یاد می شود و گفته می شود امکانات پیش بینی شده در این مرکز آن را جزو منحصر به فردترین مراکز فرهنگی کشور کرده است، با گذشت ۲ ماه از افتتاح رسمی آن، نه تنها وارد فاز بهره برداری نشده بلکه عملا تعطیل شده است.

مرکز همایش های بین المللی تبریز که در زمینی به مساحت ۲۴ هزار متر مربع احداث  و دارایی سالن همایشی به گنجایش ۱۵۰۰ نفر است، می تواند نقش بسیار مهمی در زمینه برپایی همایشهای بین المللی و ملی داشته باشد اما باید دید تا چه میزان این اعا عملی شده است.

تابستان سال گذشته بود که شهردار وقت هر هفته از پیشرفت اجرایی این پروژه بازدید می کرد و رپورتاژ خبری مرکز همایش های بین المللی تبریز گوش عالم و آدم را کر کرده بود اما همینک که این مرکز به مرحله بهره برداری رسیده است، دیگر خبرهای خوشحال کننده ای از آن به گوش نمی رسد. این مرکز در روزهای ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ماه میزبان کنسرتی از کشور اسپانیا بود که شدیدا مورد استقبال جوانان و دوستداران فرهنگ و هنر قرار گرفت اما بعد از این کنسرت، دیگر هیچ مراسمی در این مرکز برگزار نشده و به حالت تعطیل درآمد.

مرکز همایش های بین المللی تبریز صاحب ندارد !

قطع شدن خط خبری مرکز همایش های بین المللی تبریز ما را بر آن داشت تا در این مورد پرس و جویی انجام بدهیم. در همین راستا یک منبع آگاه به خبرنگار بیداری آذربایجان گفت: این مرکز تا قبل از حضور رئیس جمهور هر لحظه زیر ذره بین مسئولین قرار داشت و مسئولین شهری و استانی روزانه پیگیر وضعیت پیشرفت پروژه بودند اما بعد از افتتاحیه تبریز۲۰۱۸ و مجموعه تقریبا به حالت تعطیل در آمده است.

وی افزود: این مرکز که تنها سیستم تاسیسات و ایمنی آن تکمیل نشده است، هنوز متولی بهره بردار خود را نمی شناسد و در بلاتکلیفی بسر می برد.

این منبع آگاه ادامه داد: با اینکه قیمت مصالح مورد نیاز برای تکمیل پروژه به شدت افزایش یافته است، اما پیمانکار پروژه این آمادگی را دارد تا در کمتر از یک ماه نواقص پروژه را برطرف و تکمیل نماید اما عدم جدیت از سوی مسئولین امر باعث شده است تا این پروژه بزرگ بی تکلیف به حال خود رها شود.

شنیده های بیداری آذربایجان حاکیست درخواستهای متعددی برای برگزاری همایشها و سمینارهای علمی در این مرکز وجود دارد اما متاسفانه به علت نبود مدیریت مناسب استفاده از این مرکز مقدور نیست و شهرداری تبریز نتوانسته بعد از ۲ سال و بعد از صرف هزینه های کلان، از این ظرفیت بزرگ استفاده ببرد.

 

بلاتکلیفی مرکز همایشهای بین المللی تبریز مورد تائید مسئولان امر نیز هست

فرج قلیزاده رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تبریز در این رابطه به خبرنگار بیداری آذربایجان گفت: متولی بهره برداری از این مجموعه برای ما نیز مشخص نیست اما مشکل اساسی در عدم بهره وری و بهره برداری مناسب از امکانات و زیرساختهای شهر تبریز، نبود مدیریت و برنامه ریزی مناسب است. کما اینکه زیرساختهای دیگر شهر تبریز نیز به همین منوال و در اثر مدیریتهای ضعیف بهره وری مناسبی ندارند.

حمیدی معاون فرهنگی شهردار تبریز نیز در پاسخ به این سوال که این مرکز در تحویل چه نهادی است و متولی بهره برداری از این مجموعه کیست؟ به خبرنگار ما گفت: این مرکز فعلا در تحویل شهرداری منطقه ۹ است و با تشکیل جلسات هیئت امنای این مرکز نحوه بهره برداری از آن مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد : این مرکز به صورت ۱۰۰ درصدی آماده بهره برداری نیست و هنوز این مجموعه از پیمانکار تحویل گرفته نشده و منطقه ۹  و معاونت عمرانی شهرداری تبریز مسئولیت تکمیل و تحویل این مجموعه را بر عهده دارند.

در همین راستا مسئول روابط عمومی منطقه ۹ شهرداری تبریز این مرکز را در تحویل اداره کل روابط عمومی شهرداری تبریز دانسته و روابط عمومی شهرداری تبریز نیز از قبول مسئولیت آن شانه خالی کرده و مسئولیت آن را مستقیما با دفتر شهردار تبریز می داند.

تا زمان تهیه این گزارش امکان گفتگو با معاون فنی عمرانی شهردار تبریز در این مورد میسر نشده است.

 

اعتراض اهالی فرهنگ و هنر نسبت به عدم استفاده از مرکز همایش های بین المللی تبریز

خبرهای رسیده از جمع فعالان فرهنگی هنری شهر حاکی از آن است که عده ای از اهالی فرهنگ و هنر تبریز و آذربایجان درصددند تا در اعتراض به وضعیت نامعلوم مرکز همایش های بین المللی تبریز طوماری را خطاب به مسئولین شهری به امضا برسانند.

گفتنی است تعدادی از هنرمندان سرشناس تبریز و آذربایجان جهت برگزاری کنسرت و برنامه های خود در این مرکز درخواست داده اند که متاسفانه مورد قبول واقع نشده و اعتراض قشر هنرمند و فرهنگ دوست جامعه را برانگیخته است.