مغناطیس جذب هواداران تراکتور به ورزشگاه کیست؟
مغناطیس جذب هواداران تراکتور به ورزشگاه کیست؟

اویاقلیق: هرچند که پروسه فروش باشگاه تراختور مبنای معقول و اصولی را پشت سرنگذاشت، لاکن بنظر میرسد که تنها زنوزی مالکیت این تیم را بدست خواهد آورد و یا اینکه همچنان در تملک بنیاد تعاون سپاه خواهد ماند. در هر صورت عده ای تمهیدات لازم را میچینند که خود را به نیمکت تراختور نزدیک کنند […]

اویاقلیق: هرچند که پروسه فروش باشگاه تراختور مبنای معقول و اصولی را پشت سرنگذاشت، لاکن بنظر میرسد که تنها زنوزی مالکیت این تیم را بدست خواهد آورد و یا اینکه همچنان در تملک بنیاد تعاون سپاه خواهد ماند.

در هر صورت عده ای تمهیدات لازم را میچینند که خود را به نیمکت تراختور نزدیک کنند ، چه این تیم به زنوزی برسد و یا اینکه در دست سپاه باشد!

در مطالب قبلی به بررسی سرمربیان داخلی پرداختیم که هیچکدام را (بظن خود) سرمربی قهرمانی تراختور تشخیص ندادیم. در این نوشته که آخرین آنهاست، نظر خود را نسبت به سرمربیان خارجی اظهار میداریم و آنهائیکه هوادار تراختورند و نه جیره خوار این یا آن ، لطفا نظر موافق و مخالف خود را با ذکر دلیل بنویسند تا استفاده کنیم. شکی نیست که طرفداران اشخاص و مزدبگیرها فقط فحش خواهند نوشت و فصل الخطاب هوادار و مزدور از همینجا معلوم میشود!

ساغلام :

سرمربی ترک که بخاطر ترک بودنش، مورد استقبال قرار گرفت و هنوز هم بر این اساس طرفدارانی در بین هواداران دارد.

او چند ماهی با این تیم بوده و با بازیکنان فعلی، اگر در تیم بمانند آشنائی دارد. او سرمربی بازی در روی زمین است و به حدی به این رویه معتقد است که نتیجه را فراموش میکند و زمانیکه حتی در بازی زمینی کارش گره میخورد، تغییر روش نمیدهد تا از بازی هوائی برای رسیدن به گل استفاده کند! استفاده نکردن از حاتمی بر همین اساس بود.

شایان ذکراست که بازی زمینی خوب و تماشاگرپسند است،لاکن به بازی زیبای بی نتیجه، هیچ امتیازی نمیدهند و یک مربی باید از تمامی استعدادهای تیمش و از روزنه های متفاوت با توجه به آرایش حریف استفاده کند.

ضمنا جذب دو بازیکن بدون رزومه که نتوانستند برای تیم بازی کنند، بدین صورت توجیه شد که امکان جذب بازیکن خوب در آن موقعیت وجود نداشت و ما با خوش بینی این دلیل را میتوانیم بپذیریم ، اما بنابه دو دلیل این کار دارای عیب است: اولا این دو بازیکن بدون رزومه بودند که نیازی به آزمایش نبود. ثانیا اصرار به استفاده از این دو بازیکن ، بالاخص آن مهاجم خارجی ، علی رغم مخالفتهای شدید هواداران ، خوب و بدش بعهده ساغلام بود!

مطمئنا ضعف بزرگ ساغلام عدم آشنائی با فوتبال ایران، هم از نظر تیمداری و هم ازنظر توجه به جامعه هواداری تراختور بود که باورها و فرهنگ خاص خود را دارند و مشابه با فوتبال ترکیه نیست. بیگانگی با زبان اعضاء تیم هم مشکلی بوده که با توجه به نبود مدیرعامل بالاسر تیم، بر حواشی می افزود.

ساغلام با اینکه نتایج دور از انتظار گرفت، اما بلحاظ ترک بودن، از بسیاری از حاشیه ها در امان ماند، با این حال این حاشیه امن ، زمانی بهتر بوجود آمد که مسئولیت ناموفقیت های تیم ، متوجه آجرلو شد و سپر ساغلام گردید.

بعبارت دیگر تحمل هواداران حد و حصری دارد و احساس خوب همزبانی هم ، تا زمانی دوام می آورد کما اینکه در خصوص گلمحمدی ترک، تا مدتی موثر بود و بعدا هواداران ، دریافتند که عزت تراختور و سربلندی آذربایجانی بالاتر و مهمتر از همزبان بودن است و درست یا نادرست، خواهان تعویض او شدند.

آنچه مایه تعجب است، رقم قرارداد کادر ساغلام در فصل قبل و آینده است، که برای چند ماه گذشته حدود چهار میلیارد برای تیم آب خورد و نتیجه ای حاصل نشد و برای فصل آینده هم نزدیک نه میلیارد خواسته که قرارداد ساغلام چیزی بیشتر از قرارداد شیفر و برانکو میشود!!!!

تونی اولیویرا :

بازی های بروز، تهاجمی و هوادارپسند تونی و افتخاراتی که برای تراختور کسب کرد، نیاز به تعریف ندارد و همچنین دو قهرمانی در لیگ برتر که میرفت بدست آورد، اما بخواست بدخواهان در زمان جعفری و نظمی اخراج شد و نیز قهرمانی مسلم در لیگ چهاردهم که به سپاهان داده شد را، هم باید در نظر گرفت.

آشنائی با فوتبال خاورمیانه (طرفهای احتمالی تراختور در آسیا) و نیز آشنایی با فوتبال ایران از شاخصه های انکار نشدنی تونیست.

اما آنچه از نظر حقیر مهم است و بخصوص در صورت مالکیت باشگاه تراختور توسط زنوزی و یا هر کس دیگر بسیار مهم و قابل توجه است ، جاذبه های مثال زدنی تونی برای جلب و جذب هواداران به ورزشگاه و استادیوم هاست!

اگر مالک باشگاه تراختور کسی باشد که خواهان آشتی هواداران با تیم و تکرار صحنه های خاطره انگیز سهند مملو از هواداران است، بی درنگ به جذب تونی اقدام کند تا تراختور باز هم زنده شود و باز هم صندلی ها پرشود و باز هم توپ با چهار پاس بازیکنان تراختور به پای مهاجم برسد و به دروازه حریف شوت شود!

متاسفانه برخی که با تونی دشمنی کردند در اطراف زنوزی هستند و مسلما مالک «آتا» را نخواهند گذاشت که تیم را به  «آتاتونی» هواداران بسپارد!!

ایکاش! بدگمانی من درست نباشد!

….و من الله التوفیق و علیه التکلان .

 

یادداشت : ساوالان – اردبیل