میراث فرهنگی به حیاط خلوت دولت تبدیل شده است/ حضور رئیس جمهور تنها نقطه قوت افتتاحیه تبریز ۲۰۱۸ بود
میراث فرهنگی به حیاط خلوت دولت تبدیل شده است/ حضور رئیس جمهور تنها نقطه قوت افتتاحیه تبریز ۲۰۱۸ بود

اویاقلیق:  رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸  بالاخره با تاخیر نزدیک به چهار ماهه البته با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی افتتاح شد . سوالی که ذهن شهروندان تبریزی را به خود مشغول کرده این است که رویداد تبریز ۲۰۱۸ با آن همه سروصدا چه آورده ای برای شهر تبریز داشته است ؟  آیا این […]

اویاقلیق:  رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸  بالاخره با تاخیر نزدیک به چهار ماهه البته با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی افتتاح شد . سوالی که ذهن شهروندان تبریزی را به خود مشغول کرده این است که رویداد تبریز ۲۰۱۸ با آن همه سروصدا چه آورده ای برای شهر تبریز داشته است ؟  آیا این رویداد توانسته است اندک گردشگرانی که در طول سال برای دیدن این شهر می آیند را کمی افزایش دهد؟ و اینکه حضور با تاخیر رئیس دولت برای افتتاح آن چه کمبودی را می خواهد جبران کند؟

برای یافتن پاسخ این سوالات به سراغ مهندس میکائیل نظری ، مدرس دانشگاه، کارشناس و فعال حوزه گردشگری رفته و گفتگویی با او ترتیب دادیم. این کارشناس گردشگری می گوید تبریز نه تنها زیرساختهای لازم برای جذب گردشگر را ندارد، بلکه نازلترین اصول و قواعد گردشگرپذیری نیز در این شهر رعایت نمی شود.

تاخیر در افتتاح رسمی تبریز ۲۰۱۸ توجیهی ندارد!

میکائیل نظری در گفتگو با اویاقلیق گفت: مراسم افتتاحیه یا Opening ceremony قاعدتا باید در چند روز اول شروع سال جدید میلادی یعنی حدودا ۴ ماه پیش برگزار می شد اما اگر محدودیتی برای برگزاری مراسم اصلی – با حضور اقشار مختلف مردم – در برخی از مواقع سال وجود دارد، می توانستند این مراسم را در ایام خوش آب و هوای سال برگزار کنند.

وی افزود: «سرمونی» یا کارنوال مراسمی است که در جای جای جهان برگزار می شود و شاخصه این مراسم درگیر کردن و مشارکت دادن همه  شهر در این مراسم است در حالی که هیچ کدام از مراسم تبریز ۲۰۱۸ با این کیفیت برگزار نشده و اصطلاحا مردم تبریز در این برنامه ها نقشی نداشته اند.

نظری که تنها تورگردان بین المللی مورد اعتماد در شمالغرب کشور است با انتقاد از کج سلیقگی مسئولین برگزاری مراسم افتتاحیه تبریز ۲۰۱۸ گفت: علاوه بر اینکه مردم در این مراسم نقشی نداشتند، حتی کارشناسان و متخصصان این حوزه نیز برای شرکت در مراسم افتتاحیه دعوت نشده بودند. برای مثال می توان پرسید چند نفر از انجمن صنفی راهنمایان گردشگری به این مراسم دعوت شده بودند ؟

حضور رئیس جمهور تنها نقطه قوت افتتاحیه تبریز ۲۰۱۸ بود

وی با اشاره به موضوعات سیاسی مطرح شده در مراسم افتتاحیه تبریز ۲۰۱۸ ادامه می دهد : ۲۰۱۸ می توانست فرصتی برای جهش گردشگری تبریز باشد تا این شهر نیز بتوان مانند اصفهان و شیراز در حوزه گردشگری خودی نشان بدهد که متاسفانه این امر محقق نشد و برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور بالاترین مقام اجرایی کشور – البته بدون حضور مهمانان چشگیر خارجی-  تنها نقطه قوت این مراسم و صرفا جهت پوشش دادن رسوایی پیش آمده بوده است. حضور رئیس جمهور در افتتاحیه این رویداد می توانست برکات زیادی برای شهر و استان داشته باشد اما متاسفانه مسئولان گردشگری استان نتوانستند از این فرصت استفاده کنند.

نظری در مورد بودجه تخصیص یافته برای امر تبریز ۲۰۱۸ می گوید: قبلا شنیده بودیم که بودجه خوبی برای تبریز ۲۰۱۸ اختصاص یافته است که البته در موقع عمل مبلغ بسیار ناچیزی تخصیص یافته که آنهم صرف هزینه های سفر رئیس جمهور شده است!

میراث فرهنگی به حیاط خلوت دولت تبدیل شده است

نظری با استقبال از اخبار چند وقت اخیر مبنی بر تبدیل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جزو ادارات بی بضاعت به حساب می آید چرا که این ادارات علیرغم مواجه بودن با هزینه های بسیار بالای حفاظت و مرمت ابنیه تاریخی و … بودجه مصوب به مانند وزارت خانه ها را ندارد و از سوی دیگر متاسفانه ادارات مربوط به این سازمان نیز به نفرات غیر متخصص در حوزه مربوطه واگذار شده و عملا به حیاط خلوت دولت شده اند. برای مثال در حوزه میراث فرهنگی و در زمینه مرمت ابنیه تاریخی چند نفر کارشناس و متخصص خبره در اداره میراث فرهنگی استان وجود دارد؟ و یا اینکه کدامیک از مسئولان ارشد استان این اداره مسلط به مسائل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند و جدای از سفرهای اداری و خانوادگی ، در چند تور گردشگری حضور داشته و نیازهای برپایی یک تور را می دانند؟

وی با انتقاد از موضوع مالکیت بناهای تاریخی ثبت ملی شده توسط اشخاص حقیقی ادامه می دهد: در شهر تبریز تعداد زیادی خانه های تاریخی وجود داشته است که چندین باب از آنها علیرغم ثبت ملی ، به تملک و حفاظت از آنها اقدام نشد و تحت تملک افراد حقیقی تخریب و از بین رفتند. علت چنین امری نبود استانداردهای لازم در قوانین سازمان میراث فرهنگی، نبود نظارت کافی و نبود اختیارات لازم در این ادارات است که آن هم ناشی از ساختار ناصحیح این سازمان است؛ چراکه فردی با عنوان حقوقی معاون رئیس جمهور در راس این سازمان قرار گرفته است که نه الزامی به ارائه گزارش به نمایندگان مجلس دارد و نه نمایندگان می توانند برای این سازمان ارائه برنامه کنند.

ادامه این گفتگو به زودی …