به افتخار دولت دست بزنید!
به افتخار دولت دست بزنید!

اویاقلیق: شهروندان تبریزی و همه مردم شریف استان تصورشان از تحقق وعده های دکتر روحانی، لمس عینی رفع موانع و توسعه همه جانبه استان است. شاید گفته شود که رئیس جمهور چنین وعده کلانی هرگز نداده است. در پاسخ باید گفت مردم نیز انتظار بهشت شدن جهنم رکود و استضعاف عمیق استان را در عرض […]

اویاقلیق: شهروندان تبریزی و همه مردم شریف استان تصورشان از تحقق وعده های دکتر روحانی، لمس عینی رفع موانع و توسعه همه جانبه استان است. شاید گفته شود که رئیس جمهور چنین وعده کلانی هرگز نداده است. در پاسخ باید گفت مردم نیز انتظار بهشت شدن جهنم رکود و استضعاف عمیق استان را در عرض یک شب و معجزه وار، از دولت نمی طلبند ولی اگر دولت ادعایی کرده است، شهروندان حق دارند از دولت در قبال عدم محقق شدن وعده هایش پاسخ بخواهند.

عمده ترین وعده دولت های یازدهم و دوازدهم، تکمیل پروژه های فرسوده در سطح استان بوده است در حالی که مشاهدات میدانی خبرهای مساعدی از تحقق وعده های مسئولین گزارش نمی دهد.
باید پرسید چرا وعده های مسئولین جهت افتتاح پروژه های کهنه ای همچون آزاد راه سهند تبریز به فرج و گشایش دلگرم کننده برای مردم منتهی نمی شود؟

قرار بود دریاچه ارومیه از مرگ زیستی نجات یابد، آیا وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است؟ سال قبل گفته شد که ۷۰ درصد وعده های دکتر روحانی در مورد دریاچه ارومیه محقق شده است. این تحقق ۷۰ درصدی چگونه محقق شده است که کمپین نجات دریاچه و نامه دادن به رهبری مطرح شد؟!

البته از جهت مثبت اندیشی باید این مهم را نیز تذکر داد که آن ۳۰ درصد باقیمانده نیز باعث و  بانی خیر شده است!
بطوریکه با طوفان نمکی که چند وقت پیش رخ داد، مردم تجربه جدید از تبدیل خیار به خیار شور را دریافتند، بطوریکه به یُمن ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه، مردم خیارهایشان را در افق شور کردند و چه بهتر بود که در برنامه های حضور رئیس جمهور در تبریز، جلسه ای ترتیب داده می شد تا آقای رئیس جمهور، هیئت همراه ایشان و مسئولین دولتی استان میزان شوری خیارها را تست کنند تا احیانا میزان ریزگردهای نمکی از حد مجاز کمتر نبوده باشد.

قرار بود فرهنگستان زبان و ادب ترکی ایجاد گردد! براستی با وجود چنین وعده ای رُک و صریح ، هنوز هم که هنوز است چرا سایه چماق امنیتی دولت بر سر رشد ادبی و فرهنگی زبان ترکی سنگینی می کند؟!
البته با همت دولت در جهت ترویج زبان ترکی در اکتشافی تاریخی که اخیرا معاون اقلیت های رئیس جمهور رو نمایی کردند! مشخص شد که زبان ترکی متعلق به مردم آذربایجان نبوده بلکه زبان ترکی یکی از ادبیات در حال انقراض بوده است. آقای یونسی گفته اند:”زبان ترکی که در آذربایجان رسم شده است، حدود ۴۰۰-۳۰۰ سال بیشتر سابقه ندارد که زبانی عارضی است و درگذشته همه آن‌ها مانند تالشی ها صحبت می‌کردند….در واقع زبان آذری یک لهجه از زبان فارسی محسوب می‌شود و البته یک قسمت از آن هم ترکی است که بخش زیادی از آن فارسی شده است. بنابراین فارسی زبانان ترکی را از گیلکی راحت‌تر متوجه می‌شوند. در حقیقت می‌توان نام آن را ترکیِ فارسی یا ترکیِ ایرانی گذاشت” و بدین سان حق فرهنگی و اجتماعی زبان ترکی نیز ادا شد!

وعده اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی و حق مشروع مردم آذربایجان برای آموزش رسمی زبان و ادبیات ترکی در مدارس از دیگر وعده های دولت یازدهم و دوازدهم بوده است. باید پرسید که عدم اجرای چنین امر کاملا دولتی و سهل الوصول از سوی آموزش پرورش استان بخاطر بی ارزش بودن حرف و وعده دکتر روحانی بوده است و یا اینکه آموزش و پرورش استان قربانی چک بلامحل دولت شده است؟!

اگر آموزش و پرورش قدرت تحقق وعده رئیس جمهور را نداشته! چرا دولت چنین قولی داده است؟
البته باید این مهم را نیز در نظر گرفت که موز اگر قوت داشت کمر خودش را صاف می کرد.

وعده تحقق ساخت راه آهن میانه تبریز که از تاریخی به تاریخ دیگر عودت داده شده است و معلوم نیست که این همه وعده های زیبا روایتی صادقانه از توانمندی های دولتی بوده یا ادعاهایی کذب و حیله گرانه که صرفا خوراک تبلیغاتی انتخاباتی داشته است.

اما فعلا با وجود تمامی محرومیت ها و استضعاف و بی برنامه گی های مسئولین دولتی استان و در سایه وعده های کور کننده دولت،  معاون سیاسی استاندار گفته اند که وعده ها محقق شده و باید از این جهت، دولت را تشویق و از آنها قدردانی کرد و امت آذربایجان باید یکپارچه به احترام شرافت و مدیریت و نگاه خاص دولت به آذربایجان به افتخارشان دست بزند.
فقط مشخص نیست وقتی می‌گویند به افتخار چنین دولت فخیمه ای دست بزنید! نمی‌دانیم که دقیقا باید به کجاش دست بزنیم!