شما بگویید/ با انتقال تیم تراکتورسازی به بخش خصوصی موافقید؟
شما بگویید/ با انتقال تیم تراکتورسازی به بخش خصوصی موافقید؟

اویاقلیق – علیرضا نصری: در حالی مسئولان تراکتورسازی آجرلو را برکنار کردند که هوادارران این تیم تنها به این امر راضی نیستند و خواستار خصوصی سازی این تیم و انتقال این تیم به بخش خصوصی هستند. در این بین هواداران این تیم خواستار خریداری این تیم توسط چهره های ثروتمند شهر تبریز نظیر محمدرضا زنوزی […]

اویاقلیق – علیرضا نصری: در حالی مسئولان تراکتورسازی آجرلو را برکنار کردند که هوادارران این تیم تنها به این امر راضی نیستند و خواستار خصوصی سازی این تیم و انتقال این تیم به بخش خصوصی هستند. در این بین هواداران این تیم خواستار خریداری این تیم توسط چهره های ثروتمند شهر تبریز نظیر محمدرضا زنوزی مالک تیم گسترش فولاد تبریز، ماشین سازی تبریز و احد عظیم زاده تاجر موفق میباشند.
زنوزی پس از برکناری آجرلو از خواسته جدید هواداران استقبال کرد و در یک اقدام کم سابقه یک هواپیمای چارتر در اختیار این تیم قرار داد. وی همچنین در مصاحبه خبری اعلام کرد تیم اول من تراکتورسازی است و تا آن جائی که هواداران و مسئولان این تیم بخواهند حاضر است با تمام توان پشت این تیم بایستد. به این ترتیب وی به صورت غیر مستقیم اعلام کرد که حاضر است تیم تراکتور سازی تبریز را بخرد.

حال توجه شما را به وضعیت تعدادی از تیم هایی که خصوصی بودند و یا به بخش خصوصی انتقال یافتند جلب میکنیم:

پاس تهران
پاس تهران از جمله باشگاه های قدیمی فوتبال ایران میباشد و بسیاری از فوتبالیست های قدیمی از این مکتب به فوتبال ایران معرفی شده اند. در سال ۸۶ با دخالت سیاسیون، این تیم به شهر همدان انتقال یافت و پس از مشکلات مالی و سوء مدیریت به لیگ یک سقوط کرد. امروز پاس همدان در لیگ ۳ توپ میزند.

ابومسلم مشهد
این تیم از قدیمی ترین تیم های مشهدی میباشد. در سال ۸۶  پس از این که این تیم به بحران مالکیت برحورد، در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت. در انتهای سال ۸۷ این تیم به لیگ یک سقوط کرد. امروز ابومسلم در زیر گروه لیگ ۳ توپ میزند.

برق شیراز
برق شیراز یکی از تیم های قدیمی و صاحب مکتب فوتبال ایران است. پس از عدم حمایت توسط مدیرعامل برق منطقه ای شهر شیراز و انتقال به بخش خصوصی، در لیگ ۸۷-۸۸ پس از سقوط به لیگ یک در سراشیبی سقوط قرار گرفت . برق شیزاز از جمله تیم هایی میباشد که امروزه دیگر خبری از آن نیست.

ملوان انزلی
در سال ۴۸ یکی از قدیمی ترین تیم های فوتبال ایران توسط نیروی دریایی بنیان گذاری شد. در سال ۹۱  هفتاد درصد از سهام این باشگاه به حسین هدایتی انتقال یافت. یک سال پس از انصراف او از تیم داری، این ۷۰ درصد به سیروس محجوب رسید که او هم انصراف خود را از تیم داری اعلام نمود و این ۷۰ درصد در نهایت به مسئولان محلی شهر انزلی رسید.
ملوان در سال ۹۳ به لیگ یک سقوط کرد و امسال در حالی در لیگ یک توپ میزند که امیدی به بازگشت به لیگ برتر ندارد.

استقلال اهواز
بی تردید یکی از قدیمی ترین و پر هوادارترین تیمهای اهواز، استقلال این شهر است. این تیم که از ابتدا به دست بخش خصوصی تاسیس شده بود، در سال ۸۹ به لیگ یک سقوط کرد. هرچند در سال ۹۵ با خرید امتیاز لیگ برتری فولاد نوین دوباره به لیگ برتر برگشت، اما نبود زیر ساخت ها و امکانات و مشکلات مالی عدیده دوباره به لیگ یک اوت شد. استقلال اهواز هم جزو تیم هایی میباشد که دیگر رمقی برای برگشت به روز های اوج ندارد. امروز این تیم در لیگ ۲ مشغول است.

 

پگاه گیلان –داماش گیلان

پس از سقوط شهرداری رشت در سال ۸۱ به لیگ یک، امتیاز این تیم توسط کارخانه پگاه گیلان خریداری شد و خیلی زود به لیگ برتر برگشت. در ابتدای فصل ۸۷-۸۸ تیم فوتبال پگاه گیلان توسط بخش خصوصی خریداری شد و با تغییر نام به داماش گیلان به ادامه فعالیت پرداخت. داماش هم نتوانست تیمداری کند و پس از دستگیری مالک این تیم توسط مقامات قضائی و مصادره این تیم، پس از مشکلات فراوانی که برای این تیم بوجود آمد در نهایت در سال ۹۳ با پذیرفتن شکست برابر مس کرمان به لیگ یک سقوط کرد. امروز داماش در لیگ ۲ حضور دارد.

شموشک نوشهر
قدیمی ترین تیم مازنداران شموشک این استان نام دارد که از همان ابتدا کاملا شخصی و خصوصی بود که توسط مسعود درویش تاسیس شد. در نهایت در سال ۸۶ به لیگ یک سقوط کرد. امروز شموشک نوشهر هیچ گونه فعالیت ورزشی ندارد.

صبا باتری
صبا برای اولین بار با نام صبا باتری متولد شد. این تیم که از همان ابتدا هم طرفدار چندانی نداشت، در سال ۸۷ به قم انتقال یافت تا شاید بتواند توسط مردم قم طرفداری شود. ایده ای که چندان عملی نشد. در سال ۸۷ صبا به بخش خصوصی انتقال یافت و سیروس محبوب این تیم را خریداری کرد. در سال ۹۶ این تیم در حیرت همگان به لیگ یک سقوط کرد. امروز صبا در حالی در لیگ یک توپ میزند که قطعا یکی از نامزد های سقوط به لیگ ۲ است.

راه آهن
یکی از قدیمی ترین تیم های فوتبال شهر تهران و شاید هم ایران راه آهن میباشد. این تیم در سال ۸۷ به شهرری منتقل شد. در سال ۹۰ این تیم در فرابورس فروخته شد و تا به امروز بین شرکت های خصوصی دست به دست شده است. در سال ۹۵ این تیم به لیگ یک سقوط کرد.
امروز یکی دیگر از نامزد های سقوط به لیگ دو راه آهن میباشد.

شیرین فراز کرمانشاه
این تیم که روزگاری پر هوادارترین تیم غرب کشور بود، در سال ۸۴ به صورت کاملا خصوصی تاسیس شد. این تیم در حالی در سال ۸۶ توسط فراز کمالوند به لیگ برتر صعود کرد که در انتهای همان فصل هم به دسته یک سقوط کرد. پس از سال ۸۷ به دلیل نبود مالکیت و مدیر فوتبالی تیم شیرین فراز در سال ۹۴ برای همیشه منحل شد.

پیام مشهد
تیم فوتبال پیام خراسان در سال ۱۳۵۵ تاسیس یافت و تاکنون با نام های پیام مشهد، پیام گچ خراسان، پیام مقاوت خراسان، پیام ارتباطات، پیام خراسان، پیام پیکان و پیام امام رضا در مسابقات فوتبال حاضر شده است. تنها حضور پیام مشهد در لیگ برتر، مربوط به سال ۸۶-۸۷ میباشد که در انتهای همان سال به لیگ یک سقوط کرد. امروز پیام مشهد در لیگ ۳ حضور دارد.

 

آلمینیوم هرمزگان
یکی از تیم های خصوصی فوتبال ایران آلمینیوم هرمزگان میباشد که مالک آن کارخانه آلمینیوم المهدی هرمزگال است. این تیم در سال ۹۰-۹۱ به لیگ برتر صعود کرد و همان سال به علت مشکلات شدید مالی و عدم ثبات مدیریتی نتوانست عمر طولانی در لیگ برتر داشته باشد.
پس از انصراف کتبی این شرکت خصوصی هیئت فوتبال هرمزگان برای اینکه این تیم را در این استان نگه دارد، سهمیه این تیم را به پایانه بندری سفیر گستر واگذار کرد. امروز آلمینیوم هرمزگان در لیگ سه توپ میزند.

گهر درود
تنها تیمی که توانسته از استان لرستان در فوتبال ایران تیم داشته باشد، گهر درود میباشد. مالک این تیم و داماش گیلان یک نفر بود که پس از دستگیری وی توسط مقامات قضایی، این تیم توسط دادستانی به حسین هدایتی فروخته شد. سرانجام این تیم در سال ۹۲ با سقوط به دسته یک برای همیشه منحل شد.

استیل آذین
یکی از مشهور ترین باشگاه های خصوصی ایران بدون تردید استیل آذین است. باشگاهی که با مالک پولدار خود قرار بود به یکی از قطب های فوتبال ایران تبدیل شود. چیزی که جز یک ادعا باقی نماند و استیل آذین در کمترین زمان ممکن سقوط کرد و در اثر سو مدیریت و مشکلات اقتصادی و بدهی های میلیاردی برای همیشه به تاریخ پیوست.

ماشین سازی
قدیمی ترین تیم فوتبال شهر تبریز،  ماشین سازی تبریز است. این تیم در اواخر سال ۱۳۴۷ توسط کارگران کارخانه ماشین سازی تاسیس شد. در سال ۸۷ به دستور مدیرعامل وقت کارخانه ماشین سازی این تیم تا مرز انحلال رفت اما پس از تحویل گرفتن این تیم توسط هیئت فوتبال آذربایجان شرقی، در لیگ یک به ادامه فعالیتش پرداخت. پس از آن که هیئت فوتبال هم نتوانست پاسخگوی نیاز های مالی این تیم و  هواداران آن باشد، این تیم بین کارخانه ماشین سازی، شهرام دبیری و شهرداری تبریز دست به دست شد تا پس از ۲۵ سال توسط رسول خطیبی به معتبرترین لیگ فوتبال ایران بازگردد ولی عمر این تیم در لیگ برتر زیاد نبود و این تیم دوباره به لیگ یک برگشت. پس از انصراف شهرداری تبریز از تیم داری این تیم دوباره بحران مالکیت پیدا کرد. پس از مدت ها رایزنی و جلسات، قرعه به نام محمدرضا زنوزی افتاد تا امتیاز این تیم را بخرد. هرچند زنوزی نگذاشت تا این این تیم از استان خارج شود و یا منحل شود، اما حضور او هم در این تیم چندان موفقیت آمیز نبوده و احتمال این که این تیم به دسته دو سقوط کند وجود دارد.

سیاه جامگان
این تیم خصوصی در سال ۹۴ با یک مالک خصوصی به لیگ برتر آمد.در نهایت در سال ۹۷ پس از مشکلات مالی به دسته یک سقوط کرد.

نفت تهران
شاید آخرین تیمی که به سرنوشت تیم های بالا دچار شود و به احتمال قوی امسال به لیگ یک سقوط کند، نفت تهران باشد. نفتی که مکتب بازیکنان بزرگ فوتبال ایران بوده و از ابتدا بازیکان فراوانی را به فوتبال معرفی کرده است. پس از ۳۶ سال مدیریت این تیم توسط شرکت نفت، در سال ۹۵ این تیم به بخش خصوصی انتقال یافت که ماحصل آن دست به دست شدن توسط شرکت های خصوصی و احتمالا سقوط به دسته یک باشد.

به طور کلی سرنوشت تیم هایی که خصوصی بودند یا که اقدام به خصوصی سازی کردند مورد بررسی قرار گرفت. در اوضاع فعلی باشگاه تراکتورسازی تبریز، زنوزی یا هر کس دیگری که بخواهد این تیم را بخرد، باید بداند اگر قصد تیم داری در تیم پرهواداری نظیر تراکتور را دارد، باید به صورت مستمر از این تیم حمایت مالی کند چرا که در فوتبال ایران درآمد زایی مفهومی ندارد. علاوه بر آن باید سیستمی تعبیه کند که بنا بر هر دلیلی اگر روزی او  نباشد، این سیستم بتواند توانایی هدایت و تیمداری را داشته باشد. مثل همه تیم های اروپایی که یک تیم ورزشی را شخص هدایت نمیکند. بلکه سیستمی که پشت یک شخص وجود دارد – همانند یک شرکت یا کارخانه- امورات تیم را اداره میکند.
همچنین باید مدنظر داشت شاید پرسپولیس و استقلال ۲ تیم پر طرفدار پایتختی به همین دلیل است که نتوانسته اند به بخش خصوصی اعتماد کنند و از طرف دولت حمایت میشوند.
حال شما بگویید با انتقال تیم تراکتورسازی به بخش خصوصی موافقید؟