تاکسی های « اسنپ » و تهدیدهای توهماتی !
تاکسی های « اسنپ » و تهدیدهای توهماتی !

اویاقلیق: تاکسی « اسنپ » پدیده جدیدی است که این روزها در سیستم حمل نقل شهرهای بزرگ ازجمله کلان شهر تبریز جا می افتد . سیستمی که در این مدت کم آغاز به کار، ظاهراً رضایتمندی شهروندان را به لجاظ قابل شناسایی بودن هویت ماشین و راننده و هم چنین کرایه های نسبتاً ارزانتر فراهم […]

اویاقلیق: تاکسی « اسنپ » پدیده جدیدی است که این روزها در سیستم حمل نقل شهرهای بزرگ ازجمله کلان شهر تبریز جا می افتد . سیستمی که در این مدت کم آغاز به کار، ظاهراً رضایتمندی شهروندان را به لجاظ قابل شناسایی بودن هویت ماشین و راننده و هم چنین کرایه های نسبتاً ارزانتر فراهم کرده است .
اگرچه رواج سیستم های الکترونیکی و آنلاین در ارایه ی خدمات عمومی بناچار موجب رکود روش های سنتی و چه بسا ریزش فضای اشتغال در جامعه می گردد اما تحقیقاً نمی توان تا مدت های مدید در مقابل تکنولوژی و امکانات بهینه ای که در زمینه های مختلف بوجود می آورد مقاومت کرد و لاجرم باید هر جامعه ای خود را آماده ی سازگاری با آن کند وگرنه در زیر چرخ های بی رحم دستاوردهای علمی و مدرن بشری له خواهد شد !
اگر در نظر داشته باشیم که جمعیت زیادی در حوزه ی حمل و نقل شهری چه در قالب تاکسی های رسمی و چه بصورت مسافرکش های شخصی در سطح شهرها ارتزاق می کنند ، ورود ناگهانی رقیب قدرتمند آنلاین به نام « اسنپ » خطر بزرگی را برای معاش آنان بوجود می آورد که لاجرم تبعات آن دامن جامعه را خواهد گرفت !
واقعیت این است که دستاوردهای تکنولوژیکی بشر هر روز عرصه های بیشتری از فضای فعالیت های صنعتی و کشاورزی و خدماتی را از ضرورت حضور فیزیکی انسان بی نیاز کرده و بحران های بزرگی را در دراز مدت فراروی بشریت خصوصاً در کشورهای پرجمعیت و عموماً توسعه نیافته قرار می دهد و اصرار بر تداوم روش های سنتی به جهت اقتصادی و کیفیت و کمیت قابل توجیه نخواهد بود . البته در این مقال صحبت از ظهور پدیده جدید حمل و نقل شهری به نام « اسنپ » است که عوامل آن بسیاری از خیابانها و میادین شهر را برای جذب هرچه بیشتر خودروهای سواری قرق کرده اند و تنها داشتن یک گوشی همراه و نصب اپلیکیشن مخصوص برای ورود به این سیستم کفایت می کند تا شهروندان بتوانند با امنیت روانی بیشتر به لحاظ مشخص بودن هویت راننده و خودرو از آن استفاده کنند .
اما در طرف دیگر قضیه این سیستم نوین یک مشکل بسیار بزرگی قرار دارد که اگر مدیریت جامعه برای آن تدبیر نکند چه بسی ابهامات و تردیدهای ناشی از آن حداقل به تهدید های ذهنی علیه کاربران و احیاناً به وقوع فجایع ناموسی منجر گردد !
با توجه به اینکه خودروهای فعال در سیستم « اسنپ » هیچگونه تابلو و مشخصه ای متمایز و قابل شناسایی در بادی نظر ندارند، لذا شاید سوار و پیاده شدن نوامیس مردم بر این خودروها ی ناشناس در مبداء و مقصد برای اطرافیان و شاهدان شایبه انگیز باشد و حتی مشاهده ی دختران و زنان و کودکان در داخل خودروهایی در مسیر حرکت که هیچ وجه تمایزی با سواری های خصوصی و شخصی ندارند شاید موجد ذهنیات منفی و شایبه آلود باشد و آثار آن هیچ وقت هم زدوده نشود و این جدای از احتمال وقوع فاجعه های ناگوار حاصل از توهمات منفی و عکس العمل های لحظه ای تعصبی اطرافیان نزدیک از قبیل شوهر و برادر و پدر است که برای اجتناب از آن هیچ تضمینی نمی توان داد !
فلذا وظیفه ی مدیران جامعه است که گردانندگان سیستم های آنلاین و از جمله موضوع بحث « سیستم اسنپ » را ملزم به متمایز ساختن و مشخص کردن و نظام مند نمودن خودروهای فعال در سطح شهر کنند تا از بروز هرگونه توهمات و ذهنیات منفی علیه شهروندانی که اتفاقاً یکی از دغدغه های آنان در استفاده از خودروهای « اسنپ » اولویتاً احساس امنیت اخلاقی است ، جلوگیری شود !

 

ابوالفضل وصالی: روزنامه نگار و پیشکسوت رسانه