کریسمس مبارک ؛ « تبریز ۲۰۱۸ » !
کریسمس مبارک ؛ « تبریز ۲۰۱۸ » !

اویاقلیق: سلام بر ۲۰۱۸ ، سال جدیدی که با مبداء تاریخی عیسی مسیح نام تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی یدک می کشد ! بله ، ۲۰۱۸ رسید اما تبریز آماده نشد؛ میدان آذربایجان نیمه تمام است ، مقبره الشعراء پشت حصارهای فلزی و سیمانی پنهان ، ارک علیشاه نابسامان ، ورودی های […]

اویاقلیق: سلام بر ۲۰۱۸ ، سال جدیدی که با مبداء تاریخی عیسی مسیح نام تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی یدک می کشد ! بله ، ۲۰۱۸ رسید اما تبریز آماده نشد؛ میدان آذربایجان نیمه تمام است ، مقبره الشعراء پشت حصارهای فلزی و سیمانی پنهان ، ارک علیشاه نابسامان ، ورودی های شهر تعریفی ندارند و معابر و پیاده روهای حتی مناطق مرکزی شهر هم اوضاع بی ریختی دارند ، مسیر بی آرتی در درازای شهر افتضاخ است ، خدا نکند که گذر گردشگران خارجی به محلات و مناطق حاشیه شهر و بیغوله هایش بیافتد که پاک آبروریزی می شود و جالب اینکه بنرهای بالا بلند خود شهرداری ها هم که هنوز ضرورت آن ها برای شهروندان مبهم مانده است و معلوم نیست نصب این بنرهای بی قواره حاوی مثلاًً « محلول پاشی بهتر از نمک پاشی » و یا فرض بفرمایید « طرح ساماندهی گوزل تبریزیم » و قس علیهذا که مخاطب و متصدی همه آن ها هم خود شهرداری است و لابد هزینه های چندین میلیونی هم نه از کیسه ی خلیفه بلکه از عوارض مردم در پی دارد ، در میادین و خیابان های شهر چه محلی از اعراب جز آلودگی های بصری می تواند داشته باشد ؟!
در حوزه ی ماموریت های سایر دستگاه های اجرایی هم انگار نه انگار کار متمایزی باید نسبت به رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸ انجام می گرفت ، بطوریکه جناب نعمتی نماینده تهران نشین دولت در ستاد این رخداد می فرماید: موضوع تبریز ۲۰۱۸ را در پایتخت و سایر شهرستان ها کسی نه می داند و نه اعتنایی به آن دارد ! خب معلوم است وقتی رسانه های فراگیر دولتی که مراسم تشییع و کفن و دفن یک خواننده رپ را روزها در آنتن می گذارند اما در حق یک رویداد بین المللی که آبروی نظام هم پای آن است لالمونی می گیرند و لام تا کام حرفی نمی زنند و وکلایمان هم به روی مبارکشان نمی آورند ، چه توقعی غیر از آن می ماند ؟!
مخلص سخن اینکه خیلی ها در این یکی دو سال اخیر در باب « تبریز ۲۰۱۸ » سخن فرسایی فرمودند و نشست و برخاست ها کردند و وعده و وعیدها دادند و آنچه خروجی این جلسات شد، لابد حق الجلسه های آن چنانی بود برای شعارهایی که خروجی نداشت ! بماند اینکه ندانستیم از اعتبارات ویژه چند صد میلیون تومانی به این مناسبت چقدر جذب شد ، کجا خرج شد ، چقدر خورده شد و یا خواهد شد ؟!
حالا خودمان که هیچ ؛ آبروی پایتختی گردشگری کشورهای اسلامی را که شهرهایی مانند استانبول و باکو و کواللامپور و دوبی و ریاض و دهها شهر مدرن دیگر در همین کشورهای کوچک حاشیه ی خلیج « فارس » نمادهای آن محسوب می شوند را بد جوری خط خطی کردیم و معلوم شد که با این همه ادعای راهبرد جهانی چند مرده حلاجیم !
کریسمس مبارکِ مقاماتِ پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی ، عافیت خواب !

ابوالفضل وصالی/ روزنامه نگار و پیشکسوت رسانه آذربایجان