در فرهنگ، هنر و ورزش مرزها جایی ندارند
در فرهنگ، هنر و ورزش مرزها جایی ندارند

اویاقلیق: در پی انتشار یادداشتی تحت عنوان ” اجنبی پرستی تا کجا؟ / اعتذار از این ننگ و بی مبالاتی” به قلم روزنامه نگار شهرمان ابوالفضل وصالی در پایگاه خبری بیداری آذربایجان که واکنشها و نظرات بسیاری را در پی داشته است، یادداشتی از سوی یکی از شهروندان تبریزی به دستمان رسیده است که عینا […]


اویاقلیق:
در پی انتشار یادداشتی تحت عنوان ” اجنبی پرستی تا کجا؟ / اعتذار از این ننگ و بی مبالاتی” به قلم روزنامه نگار شهرمان ابوالفضل وصالی در پایگاه خبری بیداری آذربایجان که واکنشها و نظرات بسیاری را در پی داشته است، یادداشتی از سوی یکی از شهروندان تبریزی به دستمان رسیده است که عینا منعکس می شود:

 

یونس عالی: با احترام فراوانی که به کسوت و قلم استاد وصالی دارم اما به ناچار در راهی که به آن درس پس دادن نزد استاد می گویند قدم می نهم. در مورد نوشته استاد وصالی درباره تبلیغات بانک سامان و استفاده از عکس کیروش نکاتی به نظرم رسید که عرض می کنم.

۱- در میدان نماز تبریز که استاد به کودکان فقرزده و بساط های ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی اشاره کرده اند، هست مغازه های چند ۱۰ میلیاردی فراوان با انبوه کالاهای با ارزش بیش از چند هزار میلیاردی که فراوان نیز خریدار دارد !

۲- در روزگاری که همه اندیشمندان و اهل قلم و فرهنگ در همه جای جهان چه در غرب و چه در شرق و چه در جهان اسلام، از وحدت و بدون مرز بودن و عدم برتری نژادی و رنگی و قومی صحبت می کنند، استفاده از واژه نامانوس اجنبی کمی عجیب به نظر می رسد کما اینکه در تاریخ ایران بسیار بوده اند اجنبی ها (به زعم استاد) که خدمات فراوانی به همه ما ایرانی ها نموده اند مثل آنها که در نهضت جنگل یا مبارزات رییس علی دلواری همراه بودند و یا خود ایرانی ها که بسیار در عرصه علم و هنر و صنعت و ورزش دنیا حضور دارند و کسی آن ها را اجنبی! نمی خواند.

۳- تبلیغات محیطی سازوکار خود را دارد که حتما رعایت شده تا تابلو های مورد نظر اجازه ظهور یافته اند و استفاده از وجاهت و مشهوریت بین المللی کارلوس کیروش که در پروژه های خیریه و زیست محیطی هم شرکت دارد، امری عادی است و برای سازمان های خصوصی هم در همه دنیا با اقتصاد آزاد هزینه کرد مجاز است و باید به هیئت مدیره خود حساب کتاب پس بدهند و نیازی به احضار استاندار و فرماندار و دادستان و شهردار و… نیست ! از آن مقامات کار های مهم تری انتظار هست نه رسیدگی به تبلیغات مجاز یک بانک خصوصی …!!!

۴-در مورد تقدیر از دکتر ظریف و سردار سلیمانی هم شد و دیدیم که شد! شاید در مورد دکتر ظریف و برجام کمی فاصله داریم اما در مورد سردار سلیمانی کافی است کمی سر بالا کنیم تا ده ها بنر بزرگ منقش به عکس ایشان در کنار رهبر و سپاسگزاری ها را ببینیم.

۵- اما خودمانیم! حالا که کیروش مثل مسئولان کشور ما به کوچک ترین انتقادی دست به شکایت ندارد ! آیا کسی و از جمله استاد می توانند با همین ادبیات تند به مثلا فلان مسئول رده هشتم (از لحاظ رده شغلی ) در فلان شهرستان کوچک استان حمله کنند !! ؟؟ پس این اتحاد ملی در موفقیت فوتبالی مان (صعود بی حرف و حدیث و بی اضطراب در همان مرحله اول به عنوان دومین تیم جام جهانی) که به علت حضور کیروش به دست آمده را لوث نکنید.

۶- مرزهای جغرافیایی فقط برای ایجاد حاکمیت و رعایت قوانین ملی و دینی خاص هر کشور و در پی ایجاد امنیت الزامی است و در ورزش و هنر و فرهنگ مرزها جایی ندارند . دعوت از علی دایی برای تمامی مراسم فیفا یا مشعلداری بزرگ مرد کوهنوردی ایران و استان آذربایجان عظیم قیچی ساز برای المپیک زمستانی، گواه بی مرز بودن ورزش هست و کسی آنها را اجنبی نمی داند!

۷-درمورد نوشیدن و خرامیدن و اینها (به نقل از استاد ) آیا در ایران چنین کرده؟ که بعید میدانم .. که در دین و ملیت و قوانین کشور ایشان شرایطی هست که اگر رعایت شود نوشیدن و خرامیدن منعی ندارد. کما اینکه ما عکسی دیدیم از متحد استراتژیکی که مینوشید!

۹- در آخر تراوشاتی چون اجنبی و یا ماتحت ایشان ..! ننگ و آلودگی و این ها ؟؟؟ !!! … …!!!

یادداشت از: یونس عالی – شهروند تبریزی