آمارهای متناقض گردشگری در سرعین/رونق یا رکود مسئله این است!
آمارهای متناقض گردشگری در سرعین/رونق یا رکود مسئله این است!

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سرعین شهر گردشگری بوده و سالانه میزبان میلیون ها گردشگر داخلی است، اما توزیع گردشگر در این شهر به یک اندازه نیست چنانچه در برخی از فصول سال تراکم گردشگران و در برخی از فصول رکود گردشگری در آن مشهود است. با این حال مدتی است ارائه آمارهای متناقضی از ورود […]

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سرعین شهر گردشگری بوده و سالانه میزبان میلیون ها گردشگر داخلی است، اما توزیع گردشگر در این شهر به یک اندازه نیست چنانچه در برخی از فصول سال تراکم گردشگران و در برخی از فصول رکود گردشگری در آن مشهود است.

با این حال مدتی است ارائه آمارهای متناقضی از ورود و اقامت گردشگران در سرعین از سوی مدیران گردشگری و مسئولان این شهرستان ارائه می شود، آمارهایی که از سوی متولیان اصلی میزبانی از گردشگران یعنی مراکز اقامتی رد می شود.

باید قبول کرد که آمارهای اصلی گردشگری نیز در دست این مراکز است و به نوعی نیز یکی از منابع حوزه گردشگری در ارائه آمارهای ورود و اقامت گردشگران می باشد، از طرفی باید اشاره کرد که ۸۰ درصد از مراکز اقامتی استان اردبیل در شهر سرعین متمرکز است و این شهر کوچک در برخورداری از مراکز اقامتی در بین شهرهای کشور دارای یکی از رتبه های برتر است.

بیان آمار در حوزه گردشگری و ورود و اقامت مسافران در شهرهای گردشگری استان اردبیل از زبان مسئولان مختلف در مراسم ها و یا جلسات چنان متفاوت و متناقض است که حتی با زبان ریاضی نیز نمی توان به عدد رقم مشخصی دست یافت.

هر چند در مقاطع مختلف سال تکمیل ظرفیت پذیرش مراکز اقامتی و به تبع سرریز درآمد قابل توجه گردشگری به سرعین مطرح می شود، آمارهای ارائه شده همواره با اعتراض هتل داران همراه بوده است. بطوریکه در پیک سفرها نیز بیش از اقامت گردشگر در هتل ها، می توان چادرهای مسافرتی ردیف شده در خیابان ها و پارک ها را مشاهده کرد.

این آمارها بسته به ارتباط کاری مدیران با حوزه گردشگری و بویژه بسته به حضور مدیران کشوری در جلسات از تفاوت های فاحشی برخوردار می شود. همین آمارهای متناقض در سال گذشته منجر به اعتراض هتل داران سرعین شد.

در زمستان سال گذشته ارائه آمار از حضور گردشگران در مراکز اقامتی و اشغال بیش از ۵۰ درصد تخت های اقامتی از سوی یکی از مسئولان محلی موجی از اعتراضات را ایجاد کرد و صاحبان مراکز اقامتی با بیان اینکه حتی ۲۰ درصد تخت ها نیز اشغال نشده به این آمارها واکنش نشان دادند.

همین روند امسال نیز تکرار شد و اظهارات فرماندار سرعین در بحث آمار ورود گردشگران به این شهرستان با واکنش های متفاوتی روبرو شد.

آمار نامشخص اقامت در هتل ها

فرماندار سرعین اخیراً در پی بارش سنگین برف میزان ظرفیت اشغال شده مراکز اقامتی را ۵۰ درصد و بالغ بر پنج هزار نفر عنوان کرد.

ماندگاری مسافر در سرعین نهایتاً ۲۹ ساعت است و در اغلب مواقع واگذاری مرکز اقامتی به دلیل جذب مشتری با قیمت توافقی انجام می‌شودعاطف ناصری به خبرنگار مهر گفت: در مراکز غیررسمی نیز چهار هزار نفر اسکان داشتند و به عبارتی تنها در دو روز برفی هفته گذشته ۹ هزار نفر در مراکز اقامتی سرعین اقامت کردند.

این در حالی است که مدیر شرکت تعاونی توسعه و عمران شهر سرعین بهترین حالت تکمیل ظرفیت مراکز اقامتی سرعین در طول سال را فقط ۳۰ درصد عنوان کرد.

جاوید حسینی افزود: ماندگاری مسافر در سرعین نهایتاً ۲۹ ساعت است و در اغلب مواقع واگذاری مرکز اقامتی به دلیل جذب مشتری با قیمت توافقی انجام می‌شود و عمدتاً ۱۵ درصد از ظرفیت مراکز اقامتی تکمیل می‌شود.

طبق اظهارات حسینی در واقع در بیشتر ایام سال مراکز اقامتی خالی از مسافر بوده و یا در حدود ۱۰ الی ۳۰ درصد تکمیل شده است.

رقابت منفی جارچیان برای جذب مسافر

هر چند آمارهای گردشگری و اقامت در سرعین با اعداد و ارقام علمی و دقیق همراه نمی‌شود اما آنچه عیان است، به دلیل تراکم مراکز اقامتی، هتل‌ها به رقابت جهت جذب مشتری مشغول هستند.

تا جایی که در ورودی شهر اردبیل به ویژه در فصول گرم سال جارچیان مانع از تردد و ورود خودرو به سرعین شده و چهره یک شهر توریستی را مخدوش می‌کنند.

یکی از جارچیان با بیان اینکه برای بردن مشتری به هتل پول می‌گیرد، اضافه کرد: وقتی هتل‌ها زیاد است چاره‌ای نداریم و به این شکل مشتری جذب می‌کنیم.

با وجود اینکه فرمانداری و شهرداری سرعین بارها نوید ساماندهی جارچیان و حتی برخورد با رفتارهای خطرآفرین از جمله پریدن در مقابل خودرو مسافر و اجبار وی برای پذیرش هتل خاص را داده‌اند، عملاً فعالیت جارچیان متوقف نشده است.

از سویی علاقه مندی گردشگر به استفاده از چادر مسافرتی به جای اسکان در هتل یکی از معضلات شهر سرعین است و سالانه هزینه قابل توجه را به خدمات شهری به منظور تامین نیازهای اولیه مسافران متوجه می سازد.

با وجود اینکه در ایام پیک مسافر تخفیفات ویژه به گردشگران ارائه می شود اما در مجموع استقبال مسافران نیز از اقامت در هتل ها مورد قبول هتل داران نیست.

قیمت توافقی ضربه مهلک گردشگری سرعین

نتیجه فقدان برنامه و نگاه تبلیغی به آمارهای که به صورت دلبخواه بالا و پایین می‌شود، قیمت توافقی هتل دار با مشتری است.

موضوعی که به عقیده مدیر شرکت تعاونی توسعه و عمران شهر سرعین موجب شده، سرمایه‌گذاری حول محور هتل داری از سوی سرمایه‌گذاران غیربومی استقبال نشود.

حسینی افزود: سرمایه‌گذار بومی حداقل اطلاع دارد که چه زمانی از سال می‌تواند درآمدزایی داشته باشد اما سرمایه‌گذار غیربومی وقتی ۹ ماه تعطیلی گردشگری سرعین در زمستان را می‌بیند، رغبتی به سرمایه‌گذاری ندارد.

در نهایت زمانی که تعداد مراکز اقامتی بیش از حد ظرفیت سرعین بوده و هیچ تناسبی با تعداد مسافر و سایر زیرساخت‌های گردشگری آن حتی در اوج حضور مسافران ندارد، هتل دار با نصف قیمت و حتی با ۱۰ درصد قیمت اتاق خود را واگذار می‌کند.

این در حالی است که برای نگه‌داری همان اتاق در طول سال هزینه گزافی تحمیل شده و در برخی مواقع هزینه گزاف نگه داری منجر به تعطیلی مرکز اقامتی می‌شود.

بسته سفر برای ماندگاری مسافر تعریف شود

اما چگونه می‌توان گردشگری سرعین را از وضعیت فعلی خارج کرد؟ به تعبیر کارشناسان گردشگری اقامت مسافر منوط به زمینه‌های تفریحی است و اگر این زمینه‌ها فراهم شود، ماندگار شده و به تبع از مراکز اقامتی استفاده خواهد کرد.

این در حالی است که به جز ۱۲ دهنه آب گرم معدنی که بی‌توجه به سلیقه مشتریان همگی به دنبال مدرن سازی و تبعیت از الگوی یکنواخت و تکراری بوده، هیچ جاذبه دیگری طی سال‌های اخیر ایجاد نشده است.

با وجود اینکه مسئولان خود اذعان به مرگ گردشگری سرعین در زمستان دارند، اما در زمستان نیز هدف اصلی سفرها آن هم تا حدی که شرایط جوی اجازه دهد، صرفاً آب‌های گرم معدنی است.

هیچ مجموعه گردشگری در سرعین معرفی نشده و زمانی که مسافر وارد این شهر می‌شود، جز رقابت برای شبمانی وی، پیشنهاد دیگری در اختیار وی قرار نمی‌گیردتا جایی که در برف سنگین اخیر نیز به اذعان فرماندار سرعین، بیشترین مراجعه گردشگران به آب‌های گرم معدنی سرعین بوده است. در واقع به غیر از پیست اسکی آلوارس که جاده نامناسبی دارد، سرعین نتوانسته در یک دهه اخیر جاذبه جدیدی برای مسافران معرفی کند.

بیشترین میزان تغییر و تحول سرعین در تبدیل آب‌های گرم معدنی از شکل سنتی به مجموعه‌های مدرن است که خود این موضوع با نقد و گله‌مندی برخی مسافران همراه بوده است؛ چرا که برخی معتقدند خود آب‌های گرم به شکل استخرهای سنتی جاذبه نوستالژیک سرعین است.

علاوه بر این هیچ مجموعه گردشگری در سرعین معرفی نشده و زمانی که مسافر وارد این شهر می‌شود، جز رقابت برای شب‌مانی او، پیشنهاد دیگری در اختیار وی قرار نمی‌گیرد.

نتیجه این وضعیت ورود مسافر، استفاده از آب‌های گرم معدنی و خروج وی است. در مقایسه با مراکز گردشگری کشور که صرفا گردشگری تک بعدی داشته و توانسته اند میلیون ها مسافر را جذب کنند، سرعین با قابلیت استثنایی و بی‌نظیر آب‌های گرم خود به دلیل نبود زیرساخت‌های تفریح و سرگرمی نتوانسته متناسب با امکانات طبیعی خدادادی مشتریان قابل‌توجهی جذب کند.