زنجان در محاصر ۴۰ گسل
زنجان در محاصر ۴۰ گسل

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، «صفی‌الله کرامتی» در جلسه مدیریت بحران شهرستان خرم‌دره با بیان این‌که برخی حوادث هستند که به سرعت تبدیل به وضعیت بحرانی می‌شوند، اظهار کرد: در سنوات پیشین به جز زلزله طارم، منجیل و رودبار، بحرانی در استان نداشتیم. وی با بیان این‌که بحران وضعیتی است که […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، «صفی‌الله کرامتی» در جلسه مدیریت بحران شهرستان خرم‌دره با بیان این‌که برخی حوادث هستند که به سرعت تبدیل به وضعیت بحرانی می‌شوند، اظهار کرد: در سنوات پیشین به جز زلزله طارم، منجیل و رودبار، بحرانی در استان نداشتیم.

وی با بیان این‌که بحران وضعیتی است که خارج از اختیار باشد، اظهار کرد: هر موضوعی بحران محسوب نمی‌شود و از برخی حوادث می‌توان به عنوان شرایط اضطراری و هشدار نیز نام برد.

این مسئول با اشاره به زلزله کرمانشاه، اظهار کرد: در زلزله کرمانشاه همه کوشیدند و هر کس توانست در وسع خود به زلزله‌زدگان کمک کرد، دولت نیز در امر کمک‌رسانی و امداد به زلزله‌زدگان از هیچ اقدامی دریغ نکرد.

کرامتی با بیان این‌که زلزله کرمانشاه به بهترین شکل مدیریت شد، اظهار کرد: علی‌رغم این‌که برخی کاربران فضای مجازی و معاندین کم‌لطفی‌های بسیار زیادی علیه دولت کردند، اما این حادثه نخستین حادثه‌ای بود که وزیر کشور شب حادثه جلسه شورای مدیریت بحران را تشکیل داد و تقسیم کار میان دستگاه‌های متولی و غیرمتولی صورت گرفت.

این مسئول با اشاره به این‌که در کمتر از ۲۰ ساعت امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده به پایان رسید، تصریح کرد: تلاش مردم و امدادرسانان و تصمیمات خوب دولت و حضور موثر مقامات کشوری در مناطق زلزله از مهم‌ترین دلایل این امر بود.

وی، اجرای طرح خادم از سوی هلال‌احمر را اقدامی موثر در راستای آموزش مردم دانست و گفت: زلزله علی‌رغم زمان کم، قدرت تخریب زیادی دارد، از این‌رو هر چه آموزش‌ها بیشتر باشد و افراد زیادی را شامل شود قطعاً عملکرد خوبی در مواقع بحرانی خواهیم داشت و تلفات به حداقل خواهد رسید.

کرامتی با اشاره به این‌که در کنار آموزش‌ به عامه مردم باید آموزش‌های تخصصی به مدیران را نیز مدنظر داشته باشیم، اظهار کرد: مدیران باید شرح وظایف خود را احصا کنند تا بدانند در حوادث مختلف باید چه برخوردی داشته باشند.

وی با انتقاد از انتشار شایعه در فضای مجازی مبنی بر وقوع زلزله در مناطق مختلف کشور، خاطرنشان کرد: تا به امروز کسی نتوانسته است زلزله را پیش‌بینی کند، اما علی‌رغم این‌که این موضوع بارها اطلاع‌رسانی شده است در فضای مجازی بازار شایعات به نقل از دانشگاه ژئوفیزیک تهران گرم است که همه آن‌ها تکذیب شده است.

این مسئول با اشاره به این‌که در داخل استان زنجان دو گسل وجود دارد، یادآور شد: یکی از این گسل‌ها در زنجان است که از جنوب استان و غرب زنجان به طرف قره‌پشتلو حرکت می‌کند و یک گسل نیز از روستای مروارید شروع می‌شود و شهرستان‌های ابهر، خرم‌دره و سلطانیه را در برمی‌گیرد.

وی با بیان این‌که ۴۰ گسل نیز از پیرامون، استان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: این امر می‌طلبد که آمادگی لازم برای این مواقع داشته و همه به شرح وظایف خود آگاه باشیم.

کرامتی با بیان این‌که دهیاران باید نسبت به تهیه آمار ساکنان روستاها با کمک ثبت‌احوال اقدام کنند، تصریح کرد: تهیه این آمار سبب می‌شود در مواقع بحرانی به آسیب‌دیدگان واقعی در روستاها کمک شود.

این مسئول با بیان این‌که در مواقع بحرانی مانند زلزله، برخی فرصت‌طلب برای بهره‌مندی از حمایت‌های دولت در مناطق زلزله‌زده به‌ویژه روستاها حضور می‌یابند، اظهار کرد: اگر در نخستین دقایق، کنترل‌ها و مدیریت به خوبی انجام شود از حضور افراد فرصت‌طلب جلوگیری می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان، با تأکید بر این‌که زمین هیچ‌گاه از گزند زلزله در امان نیست، یادآور شد: همه ما باید به این باور برسیم که حادثه یک روز سراغ ما نیز خواهد آمد پس باید خود را برای مقابله با آن تجهیز و آماده کنیم و مخاطرات حوزه مسئولیت خود را به خوبی شناسایی کرده و چگونگی مقابله با آن را با امکانات موجود بررسی کنیم و با سازمان‌های مسئول و پشتیبان در امر مدیریت بحران نیز به طور مرتب تعامل داشته باشیم.

انتهای پیام