صنایع دستی نمونه بارز اقتصاد مقاومتی و کم هزینه ترین اشتغال مولد
صنایع دستی نمونه بارز اقتصاد مقاومتی و کم هزینه ترین اشتغال مولد

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، بیش از ۲ هزار نفر از زنجانیان در پیشه چاقوسازی فعالیت می کنند و بناست برای یکهزار نفر دیگر در حوزه صنایع دستی زنجان با راه اندازی شهرک ها و ناحیه های صنعتی صنایع دستی اشتغال ایجاد شود.بر اساس اطلاعات منتشر شده از معاونت صنایع دستی […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، بیش از ۲ هزار نفر از زنجانیان در پیشه چاقوسازی فعالیت می کنند و بناست برای یکهزار نفر دیگر در حوزه صنایع دستی زنجان با راه اندازی شهرک ها و ناحیه های صنعتی صنایع دستی اشتغال ایجاد شود.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بیش از ۴۵ هزار نفر در این حوزه اشتغال و فعالیت دارند در حالی که فقط ۹ هزار و ۶۰۰ نفر آنان شناسنامه دار شده اند.
بدون شک، صادرات یکی از درگاه هایی است که می توان از طریق آن به بازارهای جهانی دست یافت، درآمد را افزایش داد و در نهایت زمینه تولید متکی بر توان داخلی را محقق ساخت.
صنایع دستی بارزترین نمودهای اقتصاد مقاومتی است؛ موضوعی که از چشم استاندار زنجان دور نماند.
اسدالله درویش امیری در همین رابطه گفت: گسترش بازارچه های صنایع دستی، یکی از اهداف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.
استاندار زنجان توسعه صادرات صنایع دستی استان را مهم خواند و خواستار کمک تمامی بخش ها و نظام بانکی استان، برای فراهم سازی زمینه توسعه صادرات صنایع دستی زنجان به سراسر جهان شود تا ضمن معرفی دستاوردهای استان به سایر کشورها و رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال، از فعالان این حوزه نیز حمایت جدی صورت گیرد.
ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در آخرین آمار منتشر شده در خصوص صادرات این استان در سال جاری سهم حوزه گردشگری بدون تفکیک زیر بخش های آن را ۵۶۳ هزار دلار معادل ۰٫۲ درصد کل صادرات ۲۸۵ میلیون و ۶۰۷ هزار دلاری این استان اعلام کرد.
موضوع مشخص نبودن میزان صادرات محصولات صنایع دستی بحث جدیدی است و همواره از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی استان اعلام شده است که آمار رسمی در این خصوص وجود ندارد.
همین موضوع را الناز خدایی فرد معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم تایید کرد و گفت: به صورت رسمی آماری از صادرات صنایع دستی نداریم چون صنایع دستی در کشور به طور کلی خارج می شود و مبدا تولید مشخص نمی شود.
موضوع صادرات صنایع دستی زنجان تا همین مهر امسال با مساله متفاوت از صادرات سایر اقلام مواجه بود، موضوع ستاره دار بودن و صدور مجوزهای خاص، طی روند طولانی و پروسه امنیتی حوزه آن.
همین مهر سال جاری بود که علی وقفچی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی خبر داد که با مصوبه جدید مجلس، حمل سلاح سرد فقط برای بحث شرارت و درگیری فیزیکی ممنوع شد، در زمینه تولید و صادرات این کالا ممنوعیتی وجود ندارد.
کریم حسینخانی مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان هم در مرداد امسال خبر داده بود ممنوعیت تصویب شده برای صادرات اقلام ستاره دار قمه و چاقو لغو شد و از این پس از این اجناس مجوز صادراتی دارند.
حسینخانی در همین خبر اضافه کرده بود که پیش از این ۲ مورد از محصولات صادراتی زنجان با مشکلات صادراتی مواجه بودند که این مشکلات با پیگیری مسئولان استان مرتفع شد.
حسینخانی اظهار کرده بود که این اقلام ستاره دار شده و صادر کنندگان برای صادرات آنها مجبور به استفاده از روش های غیرقانونی یا دریافت مجوز صادراتی از وزارت دفاع بودند.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان گفته بود که فرآیند دریافت مجوز از وزارت دفاع روندی طولانی بودند و بیشتر از طریق قاچاق این اقلام صادر می شد و این زیبنده استان نبود.
وی خاطر نشان کرد: ظروف نقره و ملیله یکی دیگر از اقلام تولیدی زنجان محسوب می شد که صادرات آن با مشکل مواجه بود.
حسینخانی ادامه داد: تولیدکنندگان برای صادرات این اقلام مجبور به دریافت مجوز بانک مرکزی بودند و این روند صادرات را طولانی می کرد.
مدیرکل گمرک استان زنجان هم آبان امسال گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران صادرات چاقو، شمشیر و قمه به خارج از کشور مجاز است و از این پس تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصولی مشکلی در این زمینه نخواهند داشت.
حمید احمدی افزود: از این پس صادرات چاقو، شمشیر و قمه به خارج از کشور مجاز است و نیاز به دریافت هیچ گونه مجوزی ندارد.
وی یادآورشد: پیش از این چاقو، قمه و شمشیر از جمله کالاهای ستاره دار محسوب و برای صادرات آن باید روش های قانونی خاصی پیگیری یا از وزارت دفاع مجوز دریافت می شد.
خدایی فرد معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی هم در همین زمینه گفت: صادرات قمه، چاقو ستاره دار بود که برای صادرات آن باید وزارت دفاع تایید می کرد و به حدی این پروسه به خصوص در گمرکات طولانی بود و شرایط خاصی را اعمال می کردند که چاقو سازان و تجار فعال در این حوزه به سختی می توانستند کالای خود را صادر کنند.
وی ادامه داد: ستاره دار بودن صنایع دستی ملیله و چاقوی زنجان با مصوبه هیات وزیران رفع شد یعنی آن محدودیت ها و مجوزهای مورد نیاز حذف و تجار می توانند به راحتی اقدام به صادرات صنایع دستی زنجان کنند.
خدایی به تمام صحبت های خود یک آمار غیر رسمی را هم اضافه کرد و گفت: بر اساس آمار غیر رسمی، نزدیک ۴۰ میلیارد ریال از گمرکات کشور صنایع دستی زنجان صادرات شده است.
در دیماه سال ۹۵، موضوع تصویب قانون ممنوعیت تولید و استفاده از سلاح سرد در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و مصوب شد، اما ۲ ماه بعد شورای نگهبان با پیگیری مسئولان زنجانی و توجیه نقش تولید چاقو، قمه و شمشیر در صنعت و اشتغال این استان، این طرح را تصویب نکرد.
پیش از این برای مبارزه با سلاح سرد، در ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی که بیش از ۵۷ سال عمر دارد ، آمده بود 'اگر فردی با چاقو یا هر نوع سلاحی تظاهر به قدرت نمایی کند یا در نزاع از آن استفاده کند به ۶ ماه تا ۲ سال حبس تعزیری یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود'.
۴۵ هزار نفر در صنایع دستی چاقوسازی، ملیله کاری و مسگری زنجان فعالیت دارند و بی خبر از فراز و نشیب های قوانین مربوط به صادرات و فعالیت گمرکات، به فعالیت خود ادامه می دهند و چراغ صنایع دستی این استان را روشن نگاه داشته اند.
۳۰۰۱/۸۰۶۸
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش