کتاب نقوش جاجیم و گلیم در زنجان به چاپ رسید
کتاب نقوش جاجیم و گلیم در زنجان به چاپ رسید

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری مهر و به نقل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، مصطفی رزاقی مؤلف این کتاب، در اثر خود بر اساس روش علمی و مستند، طرح‌ها و نقش‌های به‌کاررفته در دستباف‌های روستایی روستاهای شیلا ندر (چیلاندار) و چایرلو در زنجان را گردآوری کرده است. […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری مهر و به نقل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، مصطفی رزاقی مؤلف این کتاب، در اثر خود بر اساس روش علمی و مستند، طرح‌ها و نقش‌های به‌کاررفته در دستباف‌های روستایی روستاهای شیلا ندر (چیلاندار) و چایرلو در زنجان را گردآوری کرده است.

 در این کتاب، در کنار عکس دستباف‌ها نقش آنها نیز توسط رایانه بازسازی‌شده و در معرض دید خوانندگان قرارگرفته است.

یکی از مبانی کتاب «نقوش جوراب، جاجیم و گلیم در روستاهای شیلاندر و چایرلو»این است که نام نقش و هر توضیحی که درباره آن موجود است، از زبان بافنده ثبت‌شده و به نظر مؤلف، نام محلی و اصیل برای هر نقش، حکم شناسنامه و هویت آن را دارد زیرا نقش بدون نام، طرحی بدون هویت است و نامی بدون نقش، واژه‌ای مبهم محسوب می‌شود که این دو در کنار هم‌معنا می‌یابند.

در این کتاب بیش از سی نقش جوراب، چند مفهوم در نقوش جاجیم و حدود سی نقش گلیم ثبت و معرفی‌شده است.

از جمله نقوش معرفی شده در این اثر «گیلانداری»، «بالیقلی گیلانداری»، «بئش بارماق»، «قیزیل گول»، …. و از میان نقوش جاجیم «بوته»، «سیجاب»، «گزمه»… و از میان نقش‌های گلیم «توسباغا» (لاکپشت) در دو نوع آبی و خشکی، «شلمه» می‌باشند.

این کتاب در ١۶۴ صفحه و به صورت رنگی و به دو زبان فارسی و ترکی به چاپ رسیده است.