تراز دریاچه ارومیه افزایش یافت
تراز دریاچه ارومیه افزایش یافت

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از گروه فضای خبرگزاری میزان،  فرهاد سرخوش روز دوشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه در آذرماه جاری نسبت به ماه گذشته ۴۹ کیلومتر افزایش یافته است، اظهار کرد: وسعت دریاچه ارومیه در روز جاری به یک هزار و ۷۴۷ کیلومتر رسید. وی ادامه […]

تراز دریاچه ارومیه شش سانتی‌متر افزایش یافتبه گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از گروه فضای خبرگزاری میزان،  فرهاد سرخوش روز دوشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه در آذرماه جاری نسبت به ماه گذشته ۴۹ کیلومتر افزایش یافته است، اظهار کرد: وسعت دریاچه ارومیه در روز جاری به یک هزار و ۷۴۷ کیلومتر رسید.

وی ادامه داد: وسعت امروز دریاچه ارومیه در مقایسه با ۱۵ سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۷۷۹ کیلومتر کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه تراز این دریاچه طی روز‌های آینده با وجود بارندگی‌ها افزایش می‌یابد، اظهار کرد: حوضه آبریز دریاچه ارومیه با ۲۰۵ میلیمتر بارندگی از کم بارش‌ترین حوضه‌های آبریز کشور است، ولی با اقدامات انجام شده درصدد آن هستیم که بیشترین میزان آب در نگین آبی آذربایجان ذخیره شود.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: بارش باران در حوضه آبریز این دریاچه نسبت به سال گذشته حدود ۳۹ درصد و در مقایسه با متوسط ۴۹ سال گذشته حدود ۵۶ درصد کاهش یافته است.

سرخوش با اعلام اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط ۲۱ رودخانه دائمی و ۳۹ رودخانه دوره‌ای سیراب می‌شود، گفت: پس از اردیبهشت سال جاری، آب به دریاچه ارومیه وارد نشده است، زیرا رهاسازی آب سد‌ها از آذرماه هر سال آغاز می‌شود.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه‌ها و رودخانه‌ها تامین می‌شود، تاکید کرد: با توجه به این خشکسالی، اگر طرح‌های احیای دریاچه ارومیه به موقع اجرا نمی‌شد، اکنون دریاچه ارومیه وجود نداشت.

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی در حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

بنا بر نظر کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه داشته و بر روی دمای هوا و وزش باد‌های نمکی تاثیرگذار گذاشته است.   منبع:ایرنا