شناسایی ۱۳ هزار معلول در روستاهای استان زنجان
شناسایی ۱۳ هزار معلول در روستاهای استان زنجان

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، محمد محمدی قیداری ظهر یکشنبه در جلسه مناسب‌سازی مبلمان شهری استان زنجان در محل ساختمان شماره دو استانداری زنجان، بابیان اینکه توجه به مناسب‌سازی مبلمان شهری از ضروریات است، افزود: طی چند سال گذشته توجه به مناسب‌سازی اماکن عمومی مدنظر دستگاه‌های اجرایی قرارگرفته است.  وی […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، محمد محمدی قیداری ظهر یکشنبه در جلسه مناسب‌سازی مبلمان شهری استان زنجان در محل ساختمان شماره دو استانداری زنجان، بابیان اینکه توجه به مناسب‌سازی مبلمان شهری از ضروریات است، افزود: طی چند سال گذشته توجه به مناسب‌سازی اماکن عمومی مدنظر دستگاه‌های اجرایی قرارگرفته است. 

وی با اشاره به وجود بیش  از ۲۰ هزار معلول در استان زنجان، لزوم توجه به مناسب سازی مبلمان شهری و ساختمان‌های عمومی را  مورد تاکید قرار داد و متذکر شد:  نظام‌مهندسی و شهرداری در صدور پایان کار طرح‌های عمرانی رعایت اصول مناسب سازی را مورد توجه جدی قرار دهند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان  گفت: ۴ هزار و ۷۰۰ معلول در استان زنجان مستمری دریافت می‌کنند و  در سال جاری مستمری معلولان بیش از ۳.۴ برابر رشد داشته است. 

محمدی قیداری با اشاره به اینکه طرح CBR توان‌بخشی مبتنی بر جامعه از سال ۸۷ به‌صورت پایلوت در زنجان اجرا شده است، تأکید کرد: در این طرح که از سال ۸۱ آغاز شده است، توان‌بخشی مبتنی بر جامعه امور به معلولان سپرده می‌شود و  به معلولان، خانواده آنان و افراد که با معلولان ارتباط دارند آموزش‌های لازم  ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه دهیاران و شوراهای روستا نقش مهمی در اجرای توانبخشی دارند، تصریح کرد: در طرح CBR همه هزینه‌های درمان و مراتب درمانی برای معلولان مدنظر گرفته‌شده و توانمندسازی، ایجاد اشتغال و ارائه وسایل توان‌بخشی از اهداف اجرای این طرح در روستاها است.

محمدی قیداری از شناسایی ۱۳ هزار معلول در روستاهای استان زنجان خبر داد و گفت: طرح توان‌بخشی در روستاها اجرا می‌شود. 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان به مسکن دار کردن معلولان اشاره کرد و افزود:  ۲ هزار و ۲۸۰ مسکن برای معلولان زنجانی پیش‌بینی شده بود که تاکنون ۲۰۴۳ واحد مسکن واگذارشده و خوشبختانه واگذاری مسکن به معلولان  توسط بهزیستی استان  زنجان به خوبی اجرا می‌شود. 

وی به واگذاری  مسکن به دو معلول و بیشتر در استان اشاره کرد و گفت: ۱۷۶ خانواده دو معلول و بیشتر در استان شناسایی‌شده که تاکنون ۷۰ درصد واحدهای مسکونی به این خانواده‌ها واگذارشده است.

محمدی قیداری تأکید کرد: مسکن دار کردن جامعه هدف و دغدغه مسئولان است و در این راستا این سازمان برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی لازم را کرده است. 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه ۵۰ درصد از معلولیت‌ها به عوامل ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی و زودهنگام مربوط می‌شود، گفت: ارائه مشاوره ژنیتیک یکی از مواردی است که بهزیستی اهتمام ویژه‌ای به آن دارد و خانواده‌ها با جدی گرفتن این مسئله می‌توانند تا حد قابل‌توجهی از تولد نوزاد معلول جلوگیری کنند.

محمدی قیداری افزود: در استان زنجان ۲۷۷ ضایعه نخاعی وجود دارد و علت معلولیت این‌ها به خاطر سوانح جاده‌ای بوده است.