تعصب جاهلی / باید فاتحه روحانیت پیشرو در بناب را خواند !
تعصب جاهلی / باید فاتحه روحانیت پیشرو در بناب را خواند !

اویاقلیق: اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که یک روحانی را در حال ضرب و شتم یه شهروند بنابی نشان می داد. در پاسخ به افکار عمومی و احساسات جریحه دار شده شهروندان، یک فایل صوتی منتسب به این روحانی در فضای مجازی منتشر شده است  که ابعاد ماجرای تلخ بازار بناب را بیشتر […]

اویاقلیق: اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که یک روحانی را در حال ضرب و شتم یه شهروند بنابی نشان می داد. در پاسخ به افکار عمومی و احساسات جریحه دار شده شهروندان، یک فایل صوتی منتسب به این روحانی در فضای مجازی منتشر شده است  که ابعاد ماجرای تلخ بازار بناب را بیشتر باز کرده است. با فرض صحت این فایل صوتی چند نکته قابل ذکر است:

روحانی بنابی در این فایل مدعی است شهروند بنابی با صدای بلند در حال هتاکی به مقدسات و رهبری بوده و البته گفته است که چندین روز قبل، اولین بار هتاکی این فرد را دیده بود اما اقدامی نکرده بود و فقط تاسف خورده بود و ده روز قبل برای بار دوم این صحنه را مشاهده کرده بود اما قصد آن فرد را کرده بود اما نتوانسته بود او را بیابد و در بار سوم، شنبه هفته گذشته با مشاهده هتاکی فرد علیه رهبری نتوانسته تحمل کند و آن اتفاق می افتد.
نکته جالب پاسخ روحانی ضارب این است که اصلا اشاره ای به این مهم نشده که چرا قبل از حمله فیزیکی، به آن فرد تذکر لسانی نداده؟! روحانی بنابی می گوید فحاشی های فرد قابل بازگویی نیست ولی چگونه ممکن است یک پیرمرد در بازار بناب با وجود رفت و آمد زنان و کودکان و خانواده ها الفاظ رکیک از زبانش خارج شود و کسی متعرض وی نشود؟ چگونه است که در شهر بناب که دارای حوزه ای قدرتمند و بسیار سنتی و سخت گیر است، کسی به مقدسات دینی توهین کند و روحانیت مقتدر بناب آرام نشسته باشد؟ اگر صحبت های ضارب درست باشد، باید فاتحه روحانیت پیشرو در بناب را خواند؛ چرا وقتی روحانیت بناب برای حفظ اقتدار حوزه علمیه شهر بناب این همه هزینه کرده است و در قبال هر نقدی محال ممکن است که آرام بایستند، چگونه در مقابل توهین به مقدسات سکوت کرده اند؟ اگر واقعا هتاکی علیه مقدسات رخ داده  است، چرا مردم نسبت به آن بی تفاوت بودند؟ مگر در جامعه سنتی و مذهبی بناب چه اتفاقی رخ داده است که یک نفر در بازار براحتی فریاد هتاکانه سر می دهد و مردم بی تفاوت از کنار آن می گذرند و باید حاج آقا، کماندو وار وارد عمل شود تا زبان هتاکی را ببندد؟ مگر دینداری مردم شهر بناب بقدری ضعیف و بی خاصیت شده است که این روحانی باید با چنین عملکردی شوک وارد کند؟

ضارب عمل زشت خود را غیرت نسبت به مقدسات و رهبری می نامد که باید پرسیدکجای غیرت دینی اجازه داده است که بدون شناخت وضعیت و صرفا از سر عصبانیت بخاطر خطای یک فرد، بدون اینکه با او صحبت کند با مشت و لگد او را ساکت کند؟
آیا ضارب خود را نواب صفوی فرض کرده است و حکومت را فاسدکه فکر می کند اقدام انقلابی انجام داده؟ شهید نواب صفوی قبل از ترور انقلابی کسروی در جلسات او حاضر می شد و با او و همفکرانش بحث می کرد و وقتی عناد آنها را دید، به اقدام مسلحانه روی آورد. آیا غیرت انقلابی نامیدن حرکت این ضارب، تصور عمومی از عملکرد امثال نواب صفوی ها را به تردید و بد گمانی نمی کشاند؟!

در شرع مقدس و به تبع آن در قانون اساسی ایران، برای هتاکی علیه مقدسات دینی مجازات سنگینی وضع شده اما اثبات جرم و اجرای حد شرعی بر فرد متهم به هتاکی، به همین آسانی نیست. اگر حق فرد هتاک تنبیه بدنی است، ضارب چگونه میزان حد او را تعیین کرده است؟ مردمی که شاهد ماجرا بودند قاضی و دادستان و مجری و شاکی را یکنفر دیده اند و طبیعتا چنین دادگاهی وجاهت شرعی و قانونی ندارد و حکم اجرا شده نیز ظالمانه است.
اگر فرد به رهبری توهین کرده، همین رهبر مظلوم در بهبوهه ۱۸ تیر ۷۸ و در فتنه ۸۸ و در مقاطع دیگر تاریخ انقلاب بکررات و نه از روی تعارف، گفته اند که حتی اگر عکس ایشان را هم به آتش کشیدند، مومنان به دین و انقلاب صبر پیشه کنند و نظم جامعه و قانون را هتک نکنند.
امر قاطع و تاکید شدید رهبر مملکت بر فرآیند رسیدگی به جرم از طریق قوه قضائیه است. ضارب چگونه ادعای ولایت مداری دارد در حالیکه حرف ولی امر را زیر مشت و لگدهایش بر سر و صورت شهروند بنابی به سخره کشیده؟

سخن پایانی؛
با انتشار اعتراف گونه فایل صوتی روحانی قانون شکن، در صورت عدم شکایت پیرمرد بنابی علیه روحانی هنجار شکن، مدعی العموم باید ورود کند. چرا که این اقدام در اجرای حکم هتاکی، تحقیر قوه قضائیه و موجب وهن وجهه عدالت گرایانه جمهوری اسلامی و فرصت سازی برای معاندان جهت شماتت و دلسرد نمون مردم از انقلاب و خطر تولید نا امنی به بهانه دفاع از مقدسات را در پی خواهد داشت.