به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، محمدرضا بهشتی عصر امروز (پنج‌شنبه) نهم آذر ماه در اولین سالگرد ارتحال مرحوم موسوی اردبیلی که در کانون توحید برگزار شد، با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان «زمان‌آگاهی در مرجعیت» و با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم اردبیلی، اظهار کرد: آیت‌الله بهشتی یار دیرین مرحوم موسوی اردبیلی […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، محمدرضا بهشتی عصر امروز (پنج‌شنبه) نهم آذر ماه در اولین سالگرد ارتحال مرحوم موسوی اردبیلی که در کانون توحید برگزار شد، با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان «زمان‌آگاهی در مرجعیت» و با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم اردبیلی، اظهار کرد: آیت‌الله بهشتی یار دیرین مرحوم موسوی اردبیلی در دوران تحصیل که در هامبورگ آلمان داشتند درباره محیط پیدایش اسلام با رویکرد جدیدی به تاریخ پیدایش اسلام پرداختند و در این رویکرد سعی شده که محیط عربستان و محیط پیرامون آن را شناسایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: این رویکرد شهید بهشتی در کتابی تحت عنوان پیدایش اسلام به چاپ رسیده است که در این کتاب به عوامل موفقیت نهضت پیامبر (ص) که چند عنوان مختلف است اشاره شده است. علاوه بر مسائل معیشتی که به واسطه امر الهی رخ می‌دهد عوامل دیگری می‌تواند در شکل‌گیری پیروزی نهضت پیامبر (ص) حاکم باشد که از جمله آن عوامل ایمان قاطعیت پیامبر نسبت به دین بود و نکته دوم لیاقت و کاردانی شخص پیامبر فارغ از مساله رسالت است و نکته سوم عدم درماندگی این نهضت در مواجهه با فراز و نشیب‌ها و عامل چهارم عوامل خاصی است که در زمان نهضت رخ داد. عامل پنجم ظهور اسلام در یک خلاء سیاسی و اجتماعی بود که شکل‌گیری اسلام جواب روشنی به مسائل مبتلابه روز جامعه داد.

بهشتی گفت: مجموعه این نکات سبب شد که جامعه درک عمیقی نسبت به اسلام پیدا کند و بداند که اسلام راهگشای آنها است و این نهضت منادی آزادی است و زندگی را به سمت آزادی و امکان شکوفا شدن توان استعدادها پیش می‌برد. همین پویایی و آزادی در مکتب سبب شد که اسلام پیشرفتی عظیم داشته باشد. مرحوم اردبیلی از کسانی بود که درک خوبی از این دو مساله آخر یعنی آزادی و امکان پویا شدن استعدادها در جامعه داشتند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مرحوم اردبیلی نسبت به اقتضائات زمان حساس بودند و هیچ صورت مساله‌ای را پاک نمی‌کردند و مجال هم‌اندیشی را برای همگان فراهم می‌کردند. شوخ‌طبی ایشان هم درخور تامل است که جزو ویژگی‌های اخلاقی مرحوم اردبیلی بود. ما هر چه بیشتر شرایط زمانی را درک کنیم راحت‌تر می‌توانیم نسبت به یکسری از مسائل تصمیم‌گیری داشته باشیم. افق دید مرحوم اردبیلی افق بلندی بود و نسبت به سایر مراجع ظرافت‌های بیشتری را در نظر داشتند و در زمان جمع‌بندی مساله به رویدادهای جهان کنونی کاملا توجه داشتند و از آنهایی نبودند که در حجره بنشینند و در را به روی خود ببندند.

بهشتی خاطرنشان کرد: وقتی من از هامبورگ برگشتم و با ایشان در مورد مسائل حقوقی آنجا صحبت کردم کاملا با دید باز پذیرفتند. ما اگر مجال باز شدن افق را نبینیم و فقط در مقام فقاهت باشیم ممکن است در جمع‌بندی‌ها دچار مشکل شویم. تفاوت‌های قابل ملاحظه زیادی وجود دارد که باید به آنها بپردازیم. مرحوم اردبیلی و مرحوم آیت‌الله هاشمی در جلساتی که در دهه ۶۰ در شورای اقتصاد تشکیل می‌شد دید بازی نسبت به سایر عوامل شرکت‌کننده در این نشست داشتند و جزو اساتید فاضل و کاملا آگاه به زمان بودند و همین مساله زمان آگاهی به عنوان یک مساله بنیادی و تعیین‌کننده در فقاهت و بعد مرجعیت است که آیت‌الله موسوی اردبیلی در این راستا دارای امتیازات برجسته‌ای بودند.

انتهای پیام