سایه شوم قطار مرگ هنوز پابرجاست
سایه شوم قطار مرگ هنوز پابرجاست

اویاقلیق: یکسال از واقعه تلخ برخورد دو قطار در مسیر تبریز – مشهد می گذرد و بدون اغراق هنوز هم برخی از ابعاد این فاجعه در هاله ای از ابهام است. جدای از تلخی وصف ناشدنی این ماجرای سیاه و زهر کشنده داغدیدگانی که برخا شاهد زنده زنده سوختن عزیزانشان در جلوی چشم شان بودند، […]

اویاقلیق: یکسال از واقعه تلخ برخورد دو قطار در مسیر تبریز – مشهد می گذرد و بدون اغراق هنوز هم برخی از ابعاد این فاجعه در هاله ای از ابهام است. جدای از تلخی وصف ناشدنی این ماجرای سیاه و زهر کشنده داغدیدگانی که برخا شاهد زنده زنده سوختن عزیزانشان در جلوی چشم شان بودند، برخی از مصائب و مشکلات خانواده های آسیب دیده هنوز پابرجاست.

برغم اظهارات بحث برانگیز وزیر مسکن و شهرسازی که در ساعات اولیه رخداد فاجعه بار برخورد دو قطار در جلوی دوربین ها از عدم نگرانی بخاطر بیمه بودن همه مسافران سخن گفت؛ هنوز برخی از بازماندگان شهدای قطار تبریز_مشهد نتوانسته اند حق و حقوق خود را از بیمه دریافت کنند.

در شرع مقدس دیه زن نصف دیه مرد است ولی این بدان معنی نیست که شرع مقدس حاکمیت اسلامی را از پرداختن مابه التفاوت دیه مرد و زن ممانعت نماید.

بعبارتی دیگر اگرچه شرع مقدس بخاطر برخی مصالح، دیه زن را نصف دیه مرد قرار داده، اما حاکمیت اسلامی می تواند در برخی شرایط مابه التفاوت دیه زن را از بیت المال پرداخت کند و مضاف بر این باید توجه داشت که شرکت های بیمه نیز در حین اخذ مبالغ، تفاوتی بین مرد و زن قائل نمی شوند و علاوه بر اینها، قانون بیمه ها و حتی بیمه شخص ثالث نیز تفاوتی برای زن و مرد در پرداخت دیه قائل نشده است.

از جهتی دیگر از دولت تدبیر و امید که داعیه خلق نوازی و مردم گرائی دارد انتظار می رود نسبت به این چنین مسائلی کوتاهی نکند و سهل انگاری برخی از مسئولین امر را به جد پیگیری کند و در قبال سوالات افکار عمومی و رسانه های آگاهی بخش بی تفاوت نباشد.

برای مردم و رسانه ها این سوال مطرح است که براستی علت عدم پرداخت بیمه از سوی برخی شعب، بعد از یکسال نشانه چیست؟!

بازماندگان داغدیده از بی تدبیری برخی مسئولین، به کدامین گناه باید از حق و حقوق شرعی و قانونی خود محروم شوند؟!

بالاخره باید مشخص شود که صنعت بیمه در کشور ما برای رفع مخاطرات بعد از حوادث است یا خود به مخاطره ای جدی و بلای جان مردم مبدل شده است؟!

مسئولین بیمه باید صریح و روشن پاسخ دهند که در سانحه برخورد دو قطار، از جهت کارشناسی ماجرا، مقصر زوّار رضوی و قصد قربانیان جهت زیارت حرم امام رضا (ع) بوده که مشمول عدم واریز حق بیمه برای بازماندگانشان شده است؟!

اگر دولت در تجهیز مسیری ریلی کشور کوتاهی کرده و یا اینکه در نوسازی ناوگان ریلی خیانتی اتفاق افتاده، هزینه جرم مسئولین باید از خون شهدای سانحه قطار پرداخت شود؟!

اطمینان دادن وزیر مسکن از بیمه بودن مسافران با همه تلخی موجود در اظهاراتش، در کنار کوتاهی برخی از شعب بیمه در پرداختن حق بیمه برخی از بازماندگان، نشانه مدیریت شتر گاو پلنگی برخی ارگان ها و سازمان ها و مصداق روشن تئوریزه شدن مدیریت بر برفراز استخوان های مظلومین است.

خون دل خانواده شهدای زوار رضوی که در کنار تحمل فراق و زخم زبان های برخی مردم و رسانه ها، نه به اندازه نجات فلان گربه در خیابان های لندن برای سلبیریتی ها و دنیای مجازی اهمیتی دارد و نه برخی مسئولین امر بعد از یکسال غیرت پیگیری امورات بازماندگان را از خود نشان می دهند.

حال که مسئولین استانی دچار تحول و تغییر شده اند، از همه مسئولین امر و همه کسانی که قدرت پیگری ماجرای نپرداختن حق بیمه برای برخی بازماندگان سانحه دلخراش سال گذشته را دارند، مطالبه ورود غیرتمندانه برای حل و فصل کارشکنی برخی از شعب بیمه را داشته و امیدواریم بزودی زود در همین رسانه که در جهت #بیداری_آذربایجان حد و مرزی الا قانون و شرع برای خود متصور نیست، اخبار مسرت بخشی از توفیق مسئولین امر به اطلاع شهروندان عزیز آذربایجان برسانیم.