مباحث اصلی علمی در حوزه به حاشیه نرود
مباحث اصلی علمی در حوزه به حاشیه نرود

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا،حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد علی ایازی امروز در همایش بزرگداشت آیت‎الله‎ موسوی اردبیلی در دانشگاه مفید قم گفت: آیت‎الله العظمی اردبیلی(ره) از جریان و مکتبی سرچشمه می‎گیرد که در صده اخیر به عنوان داعیان بازگشت به قرآن مطرح شدند. وی افزود: در حقیقت پایه گذاری این جریان، […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا،حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد علی ایازی امروز در همایش بزرگداشت آیت‎الله‎ موسوی اردبیلی در دانشگاه مفید قم گفت: آیت‎الله العظمی اردبیلی(ره) از جریان و مکتبی سرچشمه می‎گیرد که در صده اخیر به عنوان داعیان بازگشت به قرآن مطرح شدند.

وی افزود: در حقیقت پایه گذاری این جریان، توسط علامه طباطبایی(ره) انجام شد؛ ایشان هم در شکل تفسیر و هم در نگاه به قرآن، یک جریانی را در حوزه علمیه قم و ایران و تشیع بوجود آورد. این جریان در جهان اهل سنت با شیخ محمد عبدو آغاز شد ولی با جریانی که علامه ایجاد کردند در بخش هایی کاملا متفاوت بود؛ چند ویژگی در خصوص جریانی که علامه ایجاد کردند وجود دارد.تاثیر مباحث علمی جریان علامه را در تفکرات علمی مرحوم اردبیلی کاملا و به روشنی و وضوح مشاهده می‎کنیم.

وی گفت: پس از دوران صفویه رویکرد غالب علمی، رویکرد حدیثی بود و این رویکرد، رویکرد غالب حوزه ما بود؛ در حوزه فقه این احادیث غربال شده بود ولی در حوزه های دیگر این احادیث کمتر غربال شده است و بسیاری از احادیث با هر درجه از وثوق مورد استناد قرار می گرفت. تکیه مهم علامه در تفسیر قرآن به قرآن، جدا از بحث شانیت جایگاه قرآن، نگاه انتقادی که ایشان به حدیث داشتند بود؛ ایشان به احادیث تفسیری توجه خاصی داشتند و نقد جدی را به حجیت خبر واحد داشتند ولی به لحاظ واقعیت گرایی نگاه بسیار بلندی داشتند.

ایازی اظهارکرد: بیش از ۲۰۰۰ روایت در بخش کشف مباحث تفسیری از اهل بیت(ع) وجود دارد، روایات دیگر ناظر به معارف و احکام و تاویل و… هستند و تفسیری نیست.مرحوم علامه بیان می‌کند که این روایات اگر صورت تعلیمی داشته باشند معارض با نظریه تفیسر قرآن به قرآن نیست و به همین دلیل وقتی ایشان روی قرآن تاکید می‌کنند جنبه‌های مختلفی را مد نظر قرار می‌دهد. ایشان به نگاه ظاهر گرایانه‏‌ای که به متون روایی انجام می‌شود نقد جدی داشتند؛ مرحوم اردبیلی به نقل از استاد علامه بیان می‌کنند که نگاه علامه نگاه عقلانی است و نگاه تحلیلی ایشان را تاکید می‌کنند.

ایازی اظهارکرد: یکی از مباحث مورد تاکید مرحوم موسوی اردبیلی، مساله شبهات و اشکالاتی است که امروزه به دین و معارف قرآنی مطرح شده است و ایشان به دنبال پاسخگویی به این شبهات بود.
استاد حوزه اظهار کرد: مرحوم علامه در تفسیر المیزان تحلیل‎های عقلانی عمیقی انجام می‎دهد؛ همان روشی که عقلا برای فهم کلام استفاده می کنند، ایشان در مباحث تفسیری اشاره می‎کند.
وی گفت: مرحوم آیت‎الله‎العظمی موسوی اردبیلی بر خلاف نظر استاد خود علامه طباطبایی در ذیل آیه الرجال قوامون علی النسا، بیان می‌کنند که موضوع این آیه خانواده است و مرتبط به اجتماع نیست و معنی آن مدیریت کلان است و نه اینکه یک مرد هیچ اجازه‌ای به زن در هیچ امر جزئی ندهد.نکته دیگری که مرحوم موسوی اردبیلی بیان می‌کنند، اینست که اگر بگوییم زنان حق مدیریت در جامعه ندارند، این مساله خلاف عدالت است.

ایازی اظهارکرد: نکته دیگر ایشان، در بحث اهتمام به مسایل اخلاقی است؛ یکی از مسایلی که نگاه این جریان را به جریان‎های غیر، مشخص می‌کند، جایگاه اخلاق در دین است؛ گاهی بیان می‌کنیم که احکام فقهی حتی خلاف اخلاق نیز باید ساری و جاری شود ولی نگاه دیگر این است که فقه، باید در راستای اخلاق و ایجاد فضای اخلاقی در جامعه باشد و ایشان روی این مساله تاکید دارد.

وی گفت:یکی از مسایلی که مورد تاکید مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی بود، تعیین اولویت برای مباحث بود؛ ایشان در اولویت‌بندی مسایل علمی و فعالیت‌های دیگر معتقد بودند باید به سراغ خلاءها و مناطقی که دارای کمبود هستند برویم به خصوص مباحثی که امروزه در عرصه شبهات مطرح است باید مورد تاکید و فعالیت قرار گیرد.

وی گفت: آیت‌الله العظمی اردبیلی پیش و پس از انقلاب مباحث قرآنی فراوانی داشت و این مطلب بیانگر تاکید بسیار ایشان بر مطالعات قرآنی و مباحث اجتهادی و عقلانی بود.

انتهای پیام