وقف در جامعه مورد بی توجهی واقع شده است
وقف در جامعه مورد بی توجهی واقع شده است

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی خاتمی ظهر پنجشنبه در همایش وقف و حوزه‌های علمیه،  با اشاره به اهمیت و جایگاه سنت حسنه وقف در جامعه، افزود: ترویج  و تقویت وقف جمعی در جامعه ضروری است.  وی بابیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ وقف را در جامعه احیا […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی خاتمی ظهر پنجشنبه در همایش وقف و حوزه‌های علمیه،  با اشاره به اهمیت و جایگاه سنت حسنه وقف در جامعه، افزود: ترویج  و تقویت وقف جمعی در جامعه ضروری است. 

وی بابیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ وقف را در جامعه احیا کرد، گفت: در زمان طاغوت چالش‌ها و مشکلات زیادی برای وقف ایجاد شد و بسیاری از موقوفات به‌دست دیگران افتاد و در جای خود استفاده نشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان بابیان اینکه موقوفات زیادی در کشور در  زمینه فرهنگ دینی و حوزه‌های علمیه و وجود دارد، گفت: روحانیون باید درزمینه نهادینه کردن و توسعه وقف در جامعه تلاش کنند.

خاتمی با تاکید بر اینکه  باید تلاش شود نیات واقفین اجرا شود و در طول ۳۷ سال گذشته اوقاف فعالیت‌ها و اقدامات خوبی را در بحث وقف  انجام داده است، افزود: باید وقف در اولویت های اول تا پنجم برنامه‌ریزها در حوزه‌های علمیه باشد.

وی افزود: تبلیغ و ترویج وقف باید در جامعه به خوبی فرهنگ‌سازی شود و در این زمینه رسانه‌ها بسیار مؤثر هستند. 

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان بابیان اینکه همواره طالب نخبه و توانمندی در حوزه های علمیه وجود داشته‌اند، گفت: توجه به مقوله وقف درزمینه حوزه‌های علمیه نقش مهمی در تقویت استعدادها در حوزه‌های علمیه دارد و باید در این زمینه بستر مناسب فراهم شود.

خاتمی بابیان اینکه وقف در جامعه مورد بی‌توجهی واقع‌شده  است، ابراز کرد: اعتماد  عمومی مردم سلب شده است و باید علما و طلبه‌ها تلاش کنند این اعتماد را جلب کنند. 

وی  بابیان اینکه فرهنگ دینی در جامعه باید تقویت شود، افزود: تقویت و توسعه حوزه های علمیه تنها راه برون رفت از این مشکل است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه روحانیون هیئت های مذهبی را در مراسم عزاداری ها به ادای اقامه نماز تشویق کنند، افزود: اقامه نشدن نماز در بسیاری از هیئت های مذهبی از چالش ها و مشکلات مهم در حوزه تقویت فرهنگ دینی در جامعه است که این امر باید آسیب شناسی و رفع شود.

خاتمی بابیان اینکه در بسیاری از روستاها خانه عالم وجود ندارد، گفت: وقف بستر مناسبی برای ساخت  خانه‌ها عالم در روستا است و باید از  این بستر استفاده شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان گفت: بخش‌های فعالیت اوقاف باید به‌صورت جد موردتوجه قرار گیرد و اکیپ‌های ناظر نسبت به پیشگیری از تصرفات موقوفات تشکیل شود و جلوی تصرفات گرفته شود که تحقق این امر نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت درست است.

خاتمی  بابیان اینکه احیای سنت وقف باعث رفع بسیاری از مشکلات می‌شود، گفت: سنت حسنه وقف نباید مورد فراموشی قرار بگیرد و باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

وی  با تأکید بر اینکه باید بسترهای لازم برای وقف در جامعه به خوبی تبیین شود، افزود: سنت مهم در جامعه باید به خوبی ترویج و تقویت شود و همه باید دست‌به‌دست هم بدهند و این سنت حسنه را در جامعه پررنگ کنند.

خاتمی یادآور شد: وقف باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود و باید ابعاد وجودی وقف به خوبی تبیین و ترویج شود.