موافق احداث جاده جدید در محدوده کوه «سبلان» نیستیم
موافق احداث جاده جدید در محدوده کوه «سبلان» نیستیم

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، کریم حاجی زاده پیش از ظهر پنج شنبه در حاشیه بررسی وضعیت ثبت جهانی کوه سبلان به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر پرونده ثبت جهانی کوه سبلان به عنوان شاخص ترین اثر طبیعی تاریخی در دست تدوین است. وی افزود: تکمیل پرونده و تقاضا […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، کریم حاجی زاده پیش از ظهر پنج شنبه در حاشیه بررسی وضعیت ثبت جهانی کوه سبلان به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر پرونده ثبت جهانی کوه سبلان به عنوان شاخص ترین اثر طبیعی تاریخی در دست تدوین است.

وی افزود: تکمیل پرونده و تقاضا برای ثبت جهانی ایجاب می کند که تدابیر حفاظتی به ویژه از محیط زیست و محدوده کوه اعمال شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تاکید کرد: در شرایط فعلی احداث جاده جدید پیرامون این اثر تاریخی طبیعی صحیح نیست و به جای جاده های جدید می توان مسیرهای تردد موجود را بهسازی کرد.

حاجی زاده افزود: از جمله مسیر آلوارس به موئیل یکی از مسیر های ارتباطی مناسب است که با مداخله و بهسازی می تواند سرعین و مشگین شهر را به یکدیگر متصل کند.

وی با بیان اینکه این جاده برفگیر بوده و ۹ ماه از سال مسدود است، اضافه کرد: با این وجود راهداری می تواند نسبت به بازگشایی و فعال سازی آن اقدام کند.

وی تصریح کرد: مسیر دوم رینگ سرعین به سردابه است که می تواند با اتصال به لاهرود باز موجب ارتباط گیری سرعین و مشگین شهر شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان متذکر شد: کوه سبلان اهمیت ویژه برای استان اردبیل داشته و ضروری است هر اقدامی در محوطه و پیرامون آن توام با حفاظت از این اثر باشد.